Gå til innhold

Studenter misliker Kindle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En e-bok kan fort bli mer lineær enn en vanlig papirbok. De fleste av dagens e-bøker passer godt for bøker som leses fra perm til perm, for fagbøker og oppslagsverk passer de dårligere fordi enhetene i liten grad er designet for det. Som nevnt i artikkelen så tar det lang tid å bla frem og tilbake, noe man ofte gjør når man leser pensumlitteratur. Ofte har man behov for å hyppig hoppe tilbake til en side lenger bak, da holder man rett og slett fingeren på siden og kan enkelt bla tilbake for å studere en figur eller lese en definisjon eller hva det måtte være før man like enkelt hopper frem til der man leser. Med en e-bok så må man gjerne trykke x antall ganger på tilbake-knappen, eller åpne opp en bokmerkemeny for å finne siden man vil tilbake til. Dette er sammenlignet med papir veldig tungvindt. På den annen side så er det mye enklere å søke i en e-bok (ihvertfall i teorien) enn i en papirbok hvor man må lese rundt i innholdsfortegnelsen og navigere seg til riktig side. Ikke at jeg avskriver digitale enheter for dette formålet, men jeg tror rikere enheter som f.eks. iPad fungerer bedre for denne typen bøker, særlig om bøkene blir skrevet/designet for formålet. Vi er fremdeles bare i bleiestadiet for digitale bøker, jeg tror det vil skje mye spennende på dette området i årene fremover.

Lenke til kommentar

Ipad er desverre heller ikke så godt egnet, det man trenger er farger, gode søk, gode bokmerker, mulighet til å notere, og slå åp ob av notatene, samt mulgihet til å overstreke, og å slå dette på og av. Det er i mine øyne heller ikke så fantastisk vanskelig å tenke seg framt til at det er disse funksjonene som trengs.

 

AtW

Lenke til kommentar

Berøringsbaserte enheter som iPad er nok bedre egnet, men da tenker jeg ikke først og fremst på den medfølgende iBooks-applikasjonen, da denne langt på vei lider av de samme problemene som Kindle. Ser heller for meg at det kommer for fagbøkerapps som er bedre egnet.

 

Forøvrig ikke uenig i at disse funksjonene er det mest åpenbare, spørsmålet er hvordan de skal implementeres. Videre så er mulighetene mye større. F.eks. 3D-figurer man kan manipulere, hyperlenker i teksten og mellom tekster, mulighet til å sette inn egne hyperlenker, video, deling av notater, kodeeksempler i programmeringsbøker som viser resultatet direkte og med mulighet til å manipulere koden. Fysikkeksperimenter man kan manipulere, oppgaver man kan løse? Jeg vet ikke, men jeg tror at å begrense seg helt og holdent til en papirbok-metafor ikke vil ta ut potensialet i digitale bøker.

Lenke til kommentar

Berøringsbaserte enheter som iPad er nok bedre egnet, men da tenker jeg ikke først og fremst på den medfølgende iBooks-applikasjonen, da denne langt på vei lider av de samme problemene som Kindle. Ser heller for meg at det kommer for fagbøkerapps som er bedre egnet.

 

Forøvrig ikke uenig i at disse funksjonene er det mest åpenbare, spørsmålet er hvordan de skal implementeres. Videre så er mulighetene mye større. F.eks. 3D-figurer man kan manipulere, hyperlenker i teksten og mellom tekster, mulighet til å sette inn egne hyperlenker, video, deling av notater, kodeeksempler i programmeringsbøker som viser resultatet direkte og med mulighet til å manipulere koden. Fysikkeksperimenter man kan manipulere, oppgaver man kan løse? Jeg vet ikke, men jeg tror at å begrense seg helt og holdent til en papirbok-metafor ikke vil ta ut potensialet i digitale bøker.

 

Jeg er forsåvidt enig i det, funksjonene jeg skisserte er mer ment som et minstekrav, heller enn alt som trengs. Det er tingene vi trenger for å komme opp på nivået "bedre enn en bok", etter det er det sikkert store muligheter for videre utvikling.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ipad er desverre heller ikke så godt egnet, det man trenger er farger, gode søk, gode bokmerker, mulighet til å notere, og slå åp ob av notatene, samt mulgihet til å overstreke, og å slå dette på og av. Det er i mine øyne heller ikke så fantastisk vanskelig å tenke seg framt til at det er disse funksjonene som trengs.

 

AtW

Enig med deg i det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Videre så er mulighetene mye større. ...

Det største problemet med å utvide mulighetene i en ebok er at kildematrialet stort sett kun er ren tekst. Det kreves en del bearbeiding av bortimot samtlige bøker der ute for at "avanserte" muligheter kan nyttegjøres. Her ligger også noe av utfordringen ved hyperlenker/bokmerker, mange tekster må tilrettlegges for mediet slik at f.eks de fleste lenker allerede finnes i teksten.

 

Det bør imidlertid allikevel være mulig å lage en ebok/lesepad like brukbar som en tradisjonell bok. Det man mister ved innføring av batterilevetid får man igjen ved mengden stoff en enkelt kan befrakte.

Lenke til kommentar

Ser heller for meg at det kommer for fagbøkerapps som er bedre egnet.

 

(...) kodeeksempler i programmeringsbøker som viser resultatet direkte og med mulighet til å manipulere koden. Fysikkeksperimenter man kan manipulere, oppgaver man kan løse? Jeg vet ikke, men jeg tror at å begrense seg helt og holdent til en papirbok-metafor ikke vil ta ut potensialet i digitale bøker.

Kodeeksempler som vises direkte er en veldig gode ide, men de må først fikse de grunnleggende problemene med dårlig formatering for den koden som allerede er der. Det er flust av klager fra folk i det profesjonelle domenet når det gjelder lesing på DX; kodebiter og matematiske funksjoner er eksempler på tekst som ofte kommer dårlig ut.

 

Er veldig spent på hva som kommer ut av QUE ProReader. Større display og mer fokus på pdf, samt et bedre inputsystem. Virker lovende.

 

Hadde lagt igjen den bærbare pc-en min på dagen om jeg kunne ha pdf-versjonene av bøkene mine tilgjengelig på et lesebrett med bedre lesekomfort. Men her har man en jobb å gjøre om man skal se på tilbakemeldingene fra DX-kundene.

Lenke til kommentar

Problemet med PDF er vel at det er et vektorformat. Å konvertere PDF som er mer eller mindre ren tekst til et mer passende format eller å enkelt brekke det om til å passe på en e-bokleser er ikke noe problem, men jeg kan forstå at det blir problematisk med mer avanserte PDF-er med diagrammer, blokker med tekst (eks. kode) formatert på en annen måte enn resten av teksten, faktabokser også videre. Jeg kan ikke se for meg at veien videre for e-bøker ligger i PDF, da har jeg mer tro på en utvidelse av ePub-formatet. Ikke dermed sagt at PDF ikke bør være støttet, men å fortsette å publisere e-bøker i PDF ser jeg på som en dårlig ide.

 

Men dette viser jo også noe av problemet med disse leserne. De har forskjellig størrelse og oppløsning og passer følgelig best for mer eller mindre monomodal og lineær tekst hvor det ikke er så viktig hvor sideskift kommer. Tekst med diagrammer, bilder, faktabokser, ja typisk fagbøker, må enten gjøres mer lineære, eller de må brekkes om manuelt for forskjellige lesere.

 

Ideelt sett så bør bøker skrives og designes med e-bøker i bakhodet. I dag skrives bøker med tanke på at de skal trykkes. Det gir forfatteren visse føringer og begrensninger. Det samme vil gjelde om bøker skrives for digital distribusjon. Det er to forskjellige medier som har forskjellige fordeler, ulemper, begrensninger. I stor grad overlapper de, men slett ikke i alle tilfeller. En e-bok kan f.eks. ikke vise to sider samtidig og du kan ikke kopiere fra eller søke i en papirbok.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt noen lærebøker på internett, og erfarer der det samme: det er først og fremst oversikten som forsvinner, man har ofte rett og slett ikke peiling på hvor langt man er kommet i boka, det blir umulig å hoppe mellom forskjellige sider, og man irriterer seg over at man bare har én skjerm. Jeg merket også at kopibeskyttelsen ødela. De som lager boka er redde for at elevene (eller andre) skal kopiere og legge ut hele eller deler av boka. Derfor var det umulig å kopiere ut oppsummeringsavsnitt, huskelister, grafiske fremstillinger og liknende. Dette må det være mulig å kopiere til egne notater for at e-bøker skal bli hensiktsmessige. Tommel ned, foreløpig :thumbdown:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Litt overrasket over at man trodde at denne enheten ville egne seg i studentsammenheng. Mistenker egentlig at utviklingsavdelingen til Amazon ikke var med på møtene til salgs/markedsføringsavdelingen her, litt i Dilbert-stil.

 

I tillegg til ting nevnt av andre her, hvilke fag trenger kun en bok fremme om gangen? Kanskje jeg har litt sær arbeidsmetode, men da jeg studerte hadde jeg sjelden mindre enn tre bøker/utskrifter fremme samtidig, til kryssreferanse.

 

Neh, gi meg heller en portabel utgave av de skjermene man så i Minority Report og Iron Man...

Lenke til kommentar

Litt overrasket over at man trodde at denne enheten ville egne seg i studentsammenheng.

 

Det kan de ikke ha trodd - dagens eboklesere fungerer jo opplagt for dårlig til lærebøker med diagrammer, farger osv. Det er likevel nyttig å gjøre en test. En ting er hva man tror man vet, noe annet hva som kommer frem i en grundig studie og ikke minst hvordan de ulike problemene vektlegges.

Lenke til kommentar

Litt overrasket over at man trodde at denne enheten ville egne seg i studentsammenheng.

 

Det kan de ikke ha trodd - dagens eboklesere fungerer jo opplagt for dårlig til lærebøker med diagrammer, farger osv. Det er likevel nyttig å gjøre en test. En ting er hva man tror man vet, noe annet hva som kommer frem i en grundig studie og ikke minst hvordan de ulike problemene vektlegges.

 

Mhm, en slik test legger også et veldig godt grunnlag for utvikling av mer studievennlige enheter i framtiden.

 

Smart og framsynt av amazon å kjøre en slik undersøkelse.

Lenke til kommentar

 

Ser heller for meg at det kommer for fagbøkerapps som er bedre egnet.

 

(...) kodeeksempler i programmeringsbøker som viser resultatet direkte og med mulighet til å manipulere koden. Fysikkeksperimenter man kan manipulere, oppgaver man kan løse? Jeg vet ikke, men jeg tror at å begrense seg helt og holdent til en papirbok-metafor ikke vil ta ut potensialet i digitale bøker.

Kodeeksempler som vises direkte er en veldig gode ide, men de må først fikse de grunnleggende problemene med dårlig formatering for den koden som allerede er der. Det er flust av klager fra folk i det profesjonelle domenet når det gjelder lesing på DX; kodebiter og matematiske funksjoner er eksempler på tekst som ofte kommer dårlig ut.

 

 

Er veldig spent på hva som kommer ut av QUE ProReader. Større display og mer fokus på pdf, samt et bedre inputsystem. Virker lovende.

Men pianolakk ramme, nei det virker upraktisk. Hadde vel vært bedre med noe gummiert som er lett å gripe i. For mye fokus på design?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...