Gå til innhold

Bedre kamera, helt gratis?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig bra at produsentene tar kundene på alvor, og gjør forbedringer tilgjengelig i form av oppdateringsmuligheter og ikke bare sparer det til neste modell.

MEN!, Det er nå mye bedre hvis de har så bra utviklingsavdeling at det aldri blir nødvendig med noen "fix"!

Det ble aldri nødvendig med FW-oppdatering til Nikon D80 og flere andre Nikon modeller.

Lenke til kommentar
Firmware er noe litt mystisk for mange, og de lar derfor være å oppdatere. I dag bringer vi deg nye oppdateringer for fire ulike kameraer, og har du ett av disse bør du så avgjort oppdatere. Det koster deg ingen ting og kan forbedre kameraet ditt en god del.

Jeg er ikke helt enig. En firmware-oppgradering er risikabel og kan i verste fall gjøre kameraet ubrukelig. Det er også langt i fra sikkert at brukerne får noen nytte av den nye firmwaren. Man bør derfor lese hva firmwaren skal forbedre og vurdere om det er noe man trenger.

 

I mitt tilfelle (Pentax K200D, Fw 1.01) fant jeg ut at oppdateringen er uvesentlig for mitt bruk og derfor unødvendig. Oppgraderingen gjaldt kun stabilitetsproblemer med enkelte SDHC-kort. Et problem jeg ikke har sett snurten av.

Lenke til kommentar

Må få lov til å være en smule enig med Simen1 i problematiseringen :)

En oppdatert firmware med ny funksjonalitet til et kamera som var utenfor garanti da firmwaren ble lansert kostet meg nettopp 4200,- og et par kameraløse måneder på grunn av en dårlig (idiotisk) implementasjon.

 

Dette er imidlertid ikke daglig kost, og i Sony-leiren er folk i harnisk over mangelen på regelmessige oppdateringer. V4 av A700-programvaren ga mye bedre ytelse på høy ISO, og det samme venter mange fortsatt skal skje A900 og A850. Ikke minst fordi den proprietære råfilkonverteren Sony IDC ble oppdatert med ny støyreduksjonsalgoritme en tid tilbake.

Lenke til kommentar

Det hender også at det gjøres mindre endringer i firmware, som ikke listes opp noe sted, så personlig forsøker jeg å holde firmware-versjonen i dingsene mine oppdatert, selv om jeg ikke har behov for eventuelle nye funksjoner de måtte tilby. I tillegg er det da mindre sjangse for at hittil uoppdagede feil skal slå ut.

Lenke til kommentar

Veldig sant det også.

 

Håper i det hele tatt at de fleste produsentene som håper på å overleve i den digitale kameraverden setter av nok arbeidstimer til at programvareavdelingen får gitt nye kamera en myk start og eldre kamera en verdig og bugfri alderdom. Det er ingen som tvinger dem til det nå, og praksisen er ganske ulik mellom merkene, uavhengig av behov..

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...