Gå til innhold

Test: Samsung Omnia Lite


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde kanskje vært greit å satt opp HD2 mini som et alternativ til denne telefonen?

Hei,

såvidt meg bekjent har vi ikke testet HD Mini enda, så derfor er ikke denne anbefalt som et alternativ (Vi pleier ikke anbefaler telefoner med mindre vi har testet dem selv).

 

Men som du sier så kan nok HD Mini være et godt alternativ uten at jeg har sammenlignet selv:)

Lenke til kommentar

Dette er det dummeste jeg har vært med på!

 

"Selv om Windows Mobile i versjon 6.5 knapt er året gammelt, er det nærliggende å tenke på dinosaurer og utdødde raser. Når Google og Apple lurer på hvert et gatehjørne i mobilmenyverdenen, må man være kjapp på labben for å henge med i utviklingen.

 

Selv om Windows Phone 7 er lansert for en god stund siden, er det til liten hjelp for deg som skal ha telefon i nærmeste fremtid. For mange er det lite fristende å kjøpe en telefon med et OS som snart blir byttet ut, spesielt når vi vet at oppgradering til Windows Phone 7 knapt vil være mulig."

 

Første avsnitt her er for det første helt og holdent alt for subjektivt. Det er mange som ikke liker Apple's OS eller Android. Begge er i utgangspunktet gode systemer, men ingen kan komme å si at den ene, objektivt sett, er bedre enn den andre.

 

Men det er andre avsnitt som jeg reagerer mest på. Å si at WM 6.5, eller Phone Classic som den nå skal omdøpes, er på tur å bli byttet ut er jo helt bak mål. HTC og Windows har gått ut og sagt at de fortsatt skal videreutvikle denne platformen, og det ser man enkelt stemmer basert på lekasjene som har kommet, og at det allerede er bygget uoffesielle 6.5.5 roms, når den siste offesielle er 6.5.3.

 

Og så å si at det frister lite å bytte over til Windows Phone 7, blir også veldig subjektivt. Hvis Amobil hadde prestert å undersøkt litt på tilbakemeldingene de har fått på denne platformen, ville de sett at veldig, VELDIG, mange ikke har interesse for å oppgradere/få ny telefonen når WP7 kommer. Dette er rett og slett pga at den kommer til å være mye mer "låst", i likhet med iPhone. 3. parts programerere har sagt at de ikke har interesse av å gå over til det nye systemet rett og slett for at det kommer til å måtte dyttes gjennom Windows lille nåløye for å bli godkjent. Og siden det kun skal være mulig å installere 3 (LITT USIKKER PÅ DETTE) tredjeparts applikasjoner og ingen som kjører ved oppstart av telefonen, er det mange som vil beholde den gamle og frie.

 

Greit, Flash 10.1 kommer ikke til 6.5 aka Classic, men kjenne jeg gutta på XDA rett, kommer en "hacket" versjon av Flash også til 6.5. Og dessuten, den skulle vistnok trekke alt strømmet på batteriet ditt ;)

 

Tar gjerne i mot kommentarer hvis noe her ikke stemmer, for jeg, i likhet med Amobil, gidder ikke å gjøre noe research utenfor den kunnskapen jeg allerede har ;)

Endret av Eskilden
Lenke til kommentar

Vell.. Windows mobile 6.5 er jo ikke noe stor nyhet lengre.. Det er mye markedsføring på gang for android og Iphone.. Og når man ser på statistikk så er jo android på full fart oppover.. Mens Windows mobile 6.5 skapte litt interesse i høst og er ikke det helt store nå..

 

Og 6.5 blir jo byttet ut.. føler det er på samme måte som PS2 ble byttet ut med playstation 3, selv om de forsetter den dag i dag og produserer spill til ps2..

Lenke til kommentar

...

 

Hei,

takk for tilbakemelding.

 

WM 6.5 blir snart erstattet av Windows Phone 7 kan vi vel alle være enige om. WM 6.5 vil selvsagt være tilgjengelig en god stund paralellt med Windows Phone 7, det er det vel heller ingen tvil om, og frem til Windows Phone 7 kommer vil Microsoft sikkert ha noe fokus på å videreutvikle WM 6.5. Jeg tror nok allikevel Windows Phone 7 er det som har høyeste prioritet nå og fremover.

 

At det derimot frister lite å bytte til Windows Phone 7, har jeg ikke skrevet. Det jeg skriver er at det for mange vil være vanskelig eller også umulig å oppgradere sin eksisterende WM-telefon til Windows Phone 7 - dette bl.a. på grunn av kravene Windows Phone 7 stiller til hardware.

 

Telefoner med Windows Phone 7 ser vi tvert i mot frem til, og det kan nok gi Microsoft et etterlengtet løft i mobilmarkedet. Det at de med Windows Phone 7 hiver mye av tankegangen som er brukt i WM5/6 på dynga tolker iallfall jeg som et tegn på at WM 6.5 ikke er noe optimalt operativsystem.

 

Hvilket menysystem man foretrekker er selvsagt til en viss grad subjektivt. Allikevel holder jeg, i likhet med mange andre, at WM 6.5 allerede nå begynner å virke utdatert. Og det går an å si at det ene er bedre enn det andre. Så vil kanskje 5% være uenig, men slik vil det alltid være.

 

Spesielt på en telefon som dette, hvor Samsung ikke har gjort en god nok jobb med skallet sitt virker WM 6.5 utdatert. Ser vi på HTC ser vi at det er fortsatt er mulig å lage gode grensesnitt mot WM 6.5. Det har ikke Samsung klart denne gangen.

 

Hvem som gjør research og ikke har ikke jeg tenkt til å begynne å diskutere:)

Lenke til kommentar

Eskilden: Kan du virkelig si at du synes WM 6.5 er et reelt alternativ i forhold til Android? Forskjellene er så latterlig store at jeg har store vanskeligheter med å tro at du virkelig mener det. Hva med WM 6.5 er det du synes er så mye bedre? Alle jeg kjenner som har hatt Windows Mobile har for lengst kvittet seg med telefonen (inkludert et par med HD2).

Lenke til kommentar

Så klart WM ikke er en stor nyhet, og 6.5 er heller ingen nyhet. Forskjellen mellom 6.5 og alle de andre versjonene er vel at 6.5 faktisk fungerer, spesielt såkalte cooked eller custom ROMs.

 

Jeg vil ikke si at 6.5.x blir byttet ut før dem faktisk bestemmer seg å stoppe utviklingen. Og det er jo helt klart at Phone 7 kommer til å være en større prioritet, både med tanke på at denne skal være med "allmenn", og sikker blir med populær enn 6.5, men også fordi den kommer til å ha barnesykdommer og alt som kommer med et nytt operativsystem.

 

Audunms: "At det derimot frister lite å bytte til Windows Phone 7, har jeg ikke skrevet." Ja, du har helt rett. Det jeg mente å skrive var noe sånn som; "Og så å si at det frister lite å kjøpe 6.5 når den ikke kan byttes over til Windows Phone 7, blir også veldig subjektivt." Det var rett å slett bare slurvefeil fra min side :)

 

Videre vil jeg bare si at jeg også ser fram til Phone 7, men det er ikke noe jeg kommer til å vurdere engang, hvertfall ikke før den får de åpne løsningene (enkel register endring, åpen for alt av 3. parts apps osv) som WM har idag.

 

Så klart er det helt subjektivt hva man synes er det best systemet, i sammenheng med alt annet man liker. Poenget mitt, audunms, er bare det at jeg mener det blir feil å si i en artikkel at WM6.5 er, eller virker, utdatert, nettopp pga det du sier; Det er subjektivt.

 

Og jeg skal si meg enig i at WM alltid har krevd mye av hardwaren til en mobil, og da vil det kanskje ikke være et optimalt system på en "lett" Samsung. Og ja, jeg har HTC HD2 med 6.5.5 Custom ROM.

 

Derfor er vi enig i at den sikkert ikke fungerer som ønsket på Samsungen, men å feie alt av WM under samme kam blir feil, for det funker bra på HTC.

 

Zappy: Jo. Det kan jeg si med glede. Har du i det hele tatt prøvd å tweake WM? Har du utforsket operativsystemet utenfor såkalt stock-versjonen?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt HVA som får amobil til hele tiden å påstå at Windows Mobile er et gammeldags og utdatert OS.. De har ennå ikke på NOEN som helst måte prøvd å "forklare" eller utdype hva som gjør at de tenker dette..

 

OG at de ENNÅ fremdeles skriver at WM6.5 blir ERSTATTET med Windows Phone 7 sier jo bare sitt om hva de bygger sine artikler på, fakta eller rykter..?

Sorry guys, men jeg klarer liksom ikke helt ta amobil seriøst. Sammenlignet med andre mobil internettsider er de de mest lite troverdige. Synd, for de ar ofte opp interessante produkter/løsninger.. Men når de ikke klarer være hverken subjektive eller bygge sine artikler på fakta blir det vanskelig å ta dette som seriøse aktører.

 

Alle vet, at en Windowstelefon syncher BEST mot Exchange! Selvsagt synker de fleste operativsystem på en eller annen måte med Exchange med hjelp av Active sync eller så.. MEN IKKE noe annet OS syncher så komplett og oversiktlig som en Windowstelefon. Så å påstå at en kan enkelt bytte til Android f.eks å blui like godt fornøyd er bare sprøyt!

Eksempelvis så støtter ikke Android 2.1 visse sikkerhetsfaktorer mot Exchange som IT avdelinger i ofte større firmaer krever for å kunne koble seg til deres exchange server. F.eks. å sette tvungen lås på telefonen, med radering av innhold om man trykker inn feil pinkode 3 ganger.

 

Jeg ser frem til den dagen hvor det faktisk er aktive brukere av Windowstelefoner som kan skrive artikler her, og ikke minst kommenter.. Enn bare slike som bruker de kun for å skrive testartikler og derfor ikke kjenner fordeler og minus med ulike OS... Og ikke minst ser jeg frem til(om det noen gang vil skje) at amobil sjekker "kilder" for begrunnelser og uttalelser noe bedre enn de har gjort til nå..

 

Ha en fortsatt fin uke! :-)

Lenke til kommentar

Hei,

jeg har i perioder brukt WM også som min "egen" telefon, og synker forøvrig alltid mot Exchange. De aller fleste profftelefoner i dag virker etter min mening godt mot Exchange, selv om det er noen forskjeller i hva som støttes - men det er som regel mer av interesse for de som administrerer Exchange enn for de som bruker telefonen.

 

Hva gjelder ordkløveri om at WM 6.5 blir erstattet:

Jeg kan godt gjenta at WM 6.5 helt sikkert vil leve videre en stund også etter at Windows Phone 7 er på markedet, men at Windows Phone 7 vil være Microsofts primære operativsystem for mobiltelefoner fremover er jeg overhodet ikke i tvil om.

Lenke til kommentar

Jepp, de aller fleste virker godt, men ikke ultimat. Og det er absolutt av interesse for bruker også.. Som sikkerhet at ens innhold på mobilen ikke kommer på avveie ved tyveri.. Eksempelvis hadde Kåre Conradi hatt en WM med rett sikkerhet ville han ikke vært såå kjent for sin mobilbruk.. ;-)

Om man vil finne en mail som en ikke har på sin mobil, om en vil finne en kontakt som man ikke har i sin mobil men som er koblet til samme exchange. om man vil se deltakere til møter, og evt invitere nye eller forslå ny tid..

Joda, mange ting som så absolutt er av interesse for brukeren av selve telefonen..

 

Men, når skal dere formulere HVA som gjør at dere ofte sier at Windows Mobile er et "gammeldags" OS, og utrrangert..??

Lenke til kommentar

Hei,

takk for tilbakemeldinger.

 

Å søke i mapper og eldre e-post, samt å søke i kontakter som ikke er på telefonen, er gammelt nytt for de fleste løsninger som synkroniserer mot Exchange, ikke bare Activesync.

 

For de som er opptatt av sikkerhet er det andre systemer enn kun Activesync som gjelder, de som har høye krav her bruker gjerne egne produkter for Mobile Device Management.

 

Men, når skal dere formulere HVA som gjør at dere ofte sier at Windows Mobile er et "gammeldags" OS, og utrrangert..??

 

For Omnia Lite sin del så kan vi jo begynne med brukergrensesnittet. Spesielt for touch-telefoner gir WM 6.5 ofte ikke brukeren den gode flyten som endel andre menysystem har.

Lenke til kommentar

Zappy: Jo. Det kan jeg si med glede. Har du i det hele tatt prøvd å tweake WM? Har du utforsket operativsystemet utenfor såkalt stock-versjonen?

Tro meg, det eneste gjorde det året jeg hadde Xperia X1 var å tweake, banne og steike. Jeg flashet trolig telefonen mellom 20 og 30 ganger i løpet av året. Alt på telefonen ble selvfølgelig wipet hver gang. Jeg har prøvd alt av shells og faenskap. Noe var bedre enn det andre, men konklusjonen til slutt var at det alltid var nok problemer med romsene at det var best å gå tilbake til stock rom med SPB mobile shell. Hardwaren og formfaktoren på telefonen var utmerket (for sin tid), men telefonen som helhet var en eneste stor katastrofe. Jeg har prøvd mange WM telefoner oppgjennom og det er egentlig kun HD2 som jeg kan si er noen lunde behagelig å bruke. Men selv den failer miserabelt når den sammenlignes mot Android eller andre nyere mobil OS.

 

Og morsomt å se at dere tror at Amobil er alene med å mene at 6.5 er en utdatert og dødene art. Hva med å åpne øynene litt? Du skal lete lenge for å finne et tech side som har noe godt å si om Windows Mobile.

 

Og jeg fikk aldri noe svar på hva dere mener er bedre med Windwos Mobile.

 

edit:

 

Flyten er lett å få fikset på :) Noen telefoner er selvsagt hinsides redning, men de aller fleste modeller vil kunne "flyte" som iPhone!

Vås. Ikke engang Android telefoner har den samme flyten som iPhone. Med unntak av Desire kanskje.

Endret av Zappy
Lenke til kommentar

Har du prøvd Samsung I5700? På ingen måte plettfri. Den er et større mareritt enn noen WM jeg har vært borti.

 

Hvis du ikke har prøvd en HTC som er lagfri, har du tydeligvis ikke vært borte i de rette tingene, enkelt og greit.

 

X1 var en elendig mobil, uansett hvordan man vrir og vender på det. Tviler på at noe ville kjøre smooth på den.

 

Som sagt, jeg mener ikke man kan si at det operativsystem er bedre eller dårligere enn de andre. Det er helt avhengig av smak. Jeg har ikke sagt at WM er BEDRE enn Android eller iPhone OSen. Jeg har bare konstatert at den ikke er utdøende, treg eller dårlig.

 

Min HTC HD2 flyter like bra som iPhone :) Og ja, det er en (eller den) kraftigste modellen til HTC, men har sett det fungere på Blackstone og Touch Pro 2

Lenke til kommentar

Hei,

ja jeg har prøvd I5700 - jeg har testet den. En feilfri telefon finnes knapt.

 

Når jeg snakker om flyten i menyene, så tenker jeg ikke først og fremt på om telefonen er kjapp eller ikke (selv om dette også må til for en god brukeropplevelse), men heller på hvordan menyene er bygget opp og hvordan man betjener telefonen.

 

Jeg vil tro det er en grunn til at Microsoft lanserte Windows Phone 7 så lenge før de faktisk kan levere - nemlig at de måtte vise at de har noe bedre enn WM 6.5 på gang. Hvis ikke ville de nok ventet til de var nærmere butikkhyllene, for det er ikke gunstig for salget av WM 6.5 at alle vet at noe nytt og bedre er "rett rundt hjørnet".

Lenke til kommentar

Så hvorfor ville dem drepe sitt eget salg da? Det virker jo bare ustrategisk.

 

Interessant at du ikke kommenterer I5700, no som tyder på at du ikke har et godt argument rundt denne telefonen og Android.

 

Har lite interesse av å diskutere denne saken noe lengre, men jeg kan bare avslutte med å si at jeg mener det ikke er noen dårlige operativsystem, men heller for dårlige telefoner for å kjøre dem.

 

Over og ut

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...