Gå til innhold

Test: MSI Geforce GTX 470


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Testen her viser jo bare igjen at det ikke kan forsvares å skulle betale 3000 kr for nVidia kort som yter dårligere, støyer mer, bruker mer strøm og blir MYE varmere enn tilsvarende ATI kort (5870) som scorer bedre på samtlige punkter og koster det samme.

 

Spennende teknologier, framtidsrettet eller ei, nVidia har virkelig ikke klart det denne gangen.

Lenke til kommentar

Mange nVidia-fans som gråter nå...

Kan jo håpe at det tilspisser seg litt prismessig nå. Håper på en bitteliten priskrig, for jeg er på utkikk etter en arvtaker etter mitt aldrende 3870x2.

Heller litt mot 5870, eller kanskje 5850, litt usikker. Noen som veit hvordan 3870x2 yter mot de to kandidatene?

Lenke til kommentar

Er spent på de nye kortene til nvidia som ryktes å lanseres på computex i begynnelsen av juni. 465 er det vel det er snakk om, som sies å falle på en prislapp under 2000kr. Noe som bare ville være rimelig.

 

Med den prislappen blir det en direkte konkurrent til HD5850. Men når 470 allerede yter noelunde likt til 5850, though litt bedre.

Tviler jeg sterkt på at en evt 465 kan ha forsvarelig ytelse og pris mot HD5850.

 

nVidia har virkelig tapt denne runden med mindre de kommer med noen drivere som gir mer ytelse. Leste kommentaren over om 20-30% ytelseøkning på 400-serien? Det kan jo være interessant.

Lenke til kommentar

Alle grafikkkort blir sykt varme med auto-funksjon på viften. Just saying.

 

Vet ikke helt hva du legger i "sykt varme", men det er jo tydelig ut fra grafen at dette kortet er et av de dårligere på dette området.

 

Bare meg som stusser på at kortet ligger høyere på idle, både på temp. og strømforbruk, enn GTX480? Burde det ikke være motsatt?

Lenke til kommentar

hva med overkloking? :nei:

 

Med tanke på de temperaturene Fermi-kortene operer med tror jeg overklokking er relativt utelukket dersom du ikke bytter ut kjøleløsningen med en vannblokk.

 

skjønner ikke helt åssen hw.no måler tempratur. 93 grader ? jeg har klokket mitt fra 600 på kjernen til 800mhz. og minnet fra 3340 til 4000mhz og jeg ligger på 80 grader etter 1 times spilling.

 

så kortet kan fint klokkes med orginalkjøleren.

Lenke til kommentar

 

 

skjønner ikke helt åssen hw.no måler tempratur. 93 grader ? jeg har klokket mitt fra 600 på kjernen til 800mhz. og minnet fra 3340 til 4000mhz og jeg ligger på 80 grader etter 1 times spilling.

 

så kortet kan fint klokkes med orginalkjøleren.

 

Med Mindre du kan avlese temperatur direkte fra kjernen skal man aldri stole 100% på di oppgitte temperaturene man får fra sensorer, disse kan faktisk være alt fra spot on til -10 til +10C (eller mer) over riktig temperatur.

 

Når det gjelder ditt oppsett så antar jeg du kjører viften på full guffe , jeg har i alle fall ikke sett noen tester der artikelforfatter har greid å få til så fine temperaturer som du har på stock på standard viftehastigheter (auto).

 

 

Når det gjelder testen så er det flott at det har blitt gjort endringer i hvordan dere tester, men det er fortsatt en del som jeg savner, blandt annet et kraftig gjennomgang av poengsystemet.

Lenke til kommentar

Nå har nvidia kommet med en ny driver (257.15) som gir 20-50% høyere ytelse over hele linjen for GTX 400 serien. så da blir denne testen totalt bortkastet. merkelig at hw.no ikke ventet med testen til denne driveren var lansert.

Kilde? 20-50% høyere ytelse er faktisk en ganske kraftig påstand, så det hadde vært flott om du hadde noe å backe den opp med. Hvis tallene dine er i nærheten av sannheten er det uansett veldig bra, for vi trenger virkelig litt konkurranse. Det er uansett ikke første gangen Nvidia eller ATI har bommet stygt med de første kortene med en ny arkitektur, slik som FX-serien eller R600. Begge disse arkitekturene kom som kjent tilbake sterkt, og jeg tror GF100 kan gjøre det samme. Bedre drivere er en fin begynnelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...