Gå til innhold

Utviklingen av Ubuntu 10.10 har startet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott artikkel, fortsett det gode arbeidet! :)

 

Som nyfrelst Linux-bruker og generelt interessert er det spennende å se på utviklingen, men jeg er, og mener mange andre også er, opptatt av at ting bare funker. Først når man vil legge til finesser burde man være nødt til å knote. Det ser det ut som om Canonical har forstått også for i mine øyne er det den veien det går :)

Lenke til kommentar

Ubuntu begynner å se veldig bra ut.

Men det ser jo mer og mer ut som OSX for hver eneste release.

 

Heller det enn Windows!

 

Fra artikkelen :

Å bytte standard filsystem fra ext4 til btrfs har også blitt brakt opp.

 

Hva er fordelen med filsystemet btrfs ?

Det lurer jeg også på!

Endret av Nixie
Lenke til kommentar

Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger og en påpekt skrivefeil.

 

Betroz og Lufen, et av forslagene for navn på 10.10 var jo tross alt Macintosh Mimic. Selv om disse endringene gir Ubuntu et eget preg utseendemessig når det blir stilt side om side med andre distribusjoner, og selv om jeg synes at de fleste endringene så langt har vært nokså fornuftige, kan det nok kanskje tenkes at Canonical ikke har noe imot å bli sammenlignet med OS X utseendemessig. OS X har jo tross alt fått mye skryt for deres utseendet. Personlig synes jeg det er bra at enkelte distribusjoner tør å ta noen sjanser og gjøre litt mer synlige forandringer på utseendet.

 

KjeLL//, på noen av de konseptbildene jeg har sett, er også hele øverste delen av vinduramma lagt til i topp-panelet, så det kan godt hende utviklerne kommer til å gjør dette for å spare ytterligere plass. Spørs bare hvor mye det er plass til der oppe. Sorteringsknapp, vinduknapper, navn på program, programvaremeny, vinduindikatorer og systemindikatorer kan nok ende opp med å ta litt plass. Sammenlignet med nåværende UNE vil man da spare to panelhøyder (tre om man regner med bunnpanelet som UNE i utgangspunktet ikke har) som sikkert vil være nokså synlig på små skjermer.

Bilde av et konsept kan sees her: http://lh5.ggpht.com/_1QSDkzYY2vc/S_Q8q8KtVwI/AAAAAAAABDk/A6ZtMDhbOLc/une_windicators_max.jpg

 

cmyrland, der burde jeg helt klart fått med. Når ting faller mer på plass, skal sørge for at det ikke detter ut av hodet inntil vi er litt lengre ut i utviklingsprosessen når ting faller litt mer på plass og det er på tide med en oppdatering. Synes det ser nokså interessant ut, selv om det ikke virker som om et er helt klart hva som skal vises på denne plassen. For de som ønsker å lese litt mer om dette er Mark S. sin blogg en nokså sikker kilde:

http://www.markshuttleworth.com/archives/333

Ellers har andre konsepter og muligheter blitt vist rundt omkring:

http://picasaweb.google.com/n0nl1nearsb0x/MyPublicPhotos#5467108164265030690 (flytte vinduknapper til vindukanten)

http://i39.tinypic.com/14l1qqb.jpg (enkel tilgang til forskjellige tjenester)

 

johome, det å bytte fra ext4 til btrfs ser hovedsaklig ut til å være rettet mot bedriftsmarkedet, men ext4 ser også ut til å ha være et midlertidig bytte til btrfs er klar til å ta over for ext4-filsystemer som standard filsystem for en rekke distribusjoner. Om du ønsker å se forskjeller mellom btrfs og ext4, kan du ta en titt her: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_file_systems

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

btrfs er helt klart fremtiden. ext4 er et "gammeldags" filsystem i forhold. Etter å ha brukt ZFS, venter jeg i spenning på at btrfs er stabilt og klart til bruk. Åpner bl.a for snapshots, som f.eks i praksis kan brukes til rollback av systemet etter en mislykket oppdatering. Mener faktisk Fedora 13 (som kom idag) allerede har dette på plass.

Lenke til kommentar

Sokkalf, F13 har vel btrfs tilgjengelig gjennom bootparamereter, men ikke som default før i versjon 14. Og ja, det er med -grunnleggende- snapshotfunksjoner, ikke full flæskbaillj enda. Btrfs yter også mye bedre enn ext4 for tiden, ext4 begynte å tape ytelse for noen kjerneversjoner siden og har gjort det stadig svakere. Sjekk phoronix.com for tall. Sitter og leser til morgendagens eksamen, så jeg burde ikke bruke for mye tid her nå :innocent:

Lenke til kommentar

Klar over begrensningene foreløpig - men at F13 allerede bruker btrfs til noe nyttig overrasket meg litt, og viser at utviklingen går fort rette veien. At btrfs ikke er default er ingen bombe, hadde vært sprøtt hvis det var det - men Anaconda kan installere på btrfs, og yum kan dra nytte av snapshots.

 

ext4 begynte vel å tape ytelse som et kompromiss for "stabilitet", så man skal være forsiktig med ytelsestall på filsystemer under utvikling - men fremtiden er definitivt spennende.

 

Skulle btrfs være klart for jobben som default filsystem i Ubuntu 10.10, så har ting gått mye fortere enn de fleste regnet med, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...