Gå til innhold

Corsair lanserer nye SSD-enheter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke nødvendig SilentNET, HW.no har alt de trenger for testing.

Jeg har diskutert litt med Nilsen på mail, men det glapp for meg litt. Jeg kommer nokk til å ta opp tråden igjen.

 

Jeg ser forresten dere har listet spesifikasjonen som "opptil 285 MB/s, og skrivehastigheter på opptil 275 MB/s write.", dere bør spesifisere at dette gjelder for data som kan komprimeres. Data som ikke kan komprimeres leses med rundt 200-210MB/s og skrives med rundt 130MB/s. Det er godt med benchmark data som støtter opp om dette.

Typisk lese og skrivehastighet vil være mellom disse tallene, og avhenge av hvor mye data kan komprimeres.

 

Jeg ser dere heller ikke har nevnt IOPS, Force serien bruker SF-1200 kontrolleren, så rated specs er 30K IOPS les, 10K IOPS skriv. Om Corsair velger å benytte pre-production firmware er det mulig Force serien får samme ytelse som SF-1500, altså 30K les, 30K skriv IOPS. Begrensningen for random write IOPS ligger i firmware, men har ikke noe nevneverdig utslag på bruk utenfor servere og high-end workstation. PCMark vantage viser ca samme tall for SF-1500 og SF-1200.

Lenke til kommentar

Alle nyere SSD kontrollere er mer enn bare NAND kontrollere. Du har abstraksjonslag for slitasjehåndtering, spredning av data over alle NAND brikkene, en del bruker også "write attenuation" (setter sammen tilfeldig plassert data til en strøm av sekvensiell data), noen kontrollere støtter hardware kryptering, og SandForce har nå også lagt til kompressjon på lista.

Det blir mer riktig å tenke på en SSD kontroller som en RAID prosessor som ikke sprer data i låste striper, og med et noe utviddet feature set.

Lenke til kommentar
Woah, nærmer vi oss ubehagelig nært Sata-II teoretisk hastighet nå eller?Kommer vell den dag når kontrollerene blir makset av ssd'er :)CR.

Det er maksing av SATA 3Gbps ja. Om du leser posten min over ser du at det gjelder data som kan komprimeres.

 

Det har lenge vært mulig å makse kontrollere med SSDer, Fusion-IO hadde SSDer i 2008 (ioDrive) som klarte 700MB/s les 650MB/s skriv, 100.000 IOPS les òg skriv (ca 80.000 mixed). Den raskeste SSDen som oppfører seg som èn enhet i dag er ioDrive Octal fra Fusion-IO, den klarer 6000MB/s båndbredde og 800.000 IOPS, opp til 5TB kapasitet, og kobles til på PCIe 2.0 x16 eller InfiniBand (QDR).

 

 

Crucial RealSSD C300 makser allerede SATA300.

<...>

Men enkelte datasider hevder at den tar livet av seg selv pga. dårlig firmware kombinert med skyhøy hastighet.

Det var en bugg med firmware som gjorde at noen spesialtilfeller førte til at de døde (bricked). Dette skal nå være fikset i en firmware oppdatering. Det var også et kompabilitetsproblem med firmwareoppdateringsprogrammet mot enkelte hovedkort som kunne bricke SSDen, de jobber med å lage en oppdatert versjon av oppgraderingsprogrammet som skal fikse kompabilitetsproblemet. Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Nilsen; kan du være så snill å pakke den fint inn, også sende den til Anvil eller GullLars for en skikkelig test? :) Takk!

Den var i overkant kvalmende...

 

Enig.. :ermm:

Makan til frekkhet.

 

Enig! Misliker det når folk prøver å kommandere uten autoriteten til det. STFU and go cry in the corner.

Lenke til kommentar

Nilsen; kan du være så snill å pakke den fint inn, også sende den til Anvil eller GullLars for en skikkelig test? :) Takk!

Den var i overkant kvalmende...

 

Enig.. :ermm:

Makan til frekkhet.

 

Enig! Misliker det når folk prøver å kommandere uten autoriteten til det. STFU and go cry in the corner.

 

Jøss, så hårsåre folk var på hw.no sine vegne ... og, ikke minst, blinde for ironi. Er jo ikke 100% topp kvalitet på alt som kommer fra hw.no for tiden, så en liten spøk på deres bekostning må de tåle. Også dere som er sitert.

Lenke til kommentar

Hårsåre er vi ikke, ihvertfall ikke jeg. Men når de klager/whiner/sutrer om alt mellom himmel og jord, selv når testene begynner å komme i nærheten av godkjent/bra, da reagerer jeg. Kommentaren fra SilentNET har jeg ingen tro på var verken spøkfull eller ironisk ment. Rett og slett fordi den er så gjennomsyra som den er. Det er bare begynne å lese kommentarene til den nevnte bruker etter diverse tester, der er det ikke mye positivt å se, dog er majoriteten av dem begrunnede.

Lenke til kommentar

Jøss så sinna folk ble ;)

 

Det skal bli morsomt å se om noen kommer med negative kommentarer etter testen også denne gangen, eller om ingen tør grunnet dette. Hver eneste test jeg har lest har det vært kommentert negativt og stilt spørsmål til hvorfor ikke HW.no lærer av f.eks. GullLars. Også når noen kommenterer på forhånd så er det frekt?

 

Giallorossi: Har jeg stort sett ingenting positivt å komme med på HW.no? Du sier jo selv at det meste er begrunnet. Konstruktiv kritikk mao. Jeg trodde det var en bra ting jeg. Hva med alle kommentarene etter _hver eneste_ artikkel Arsæll "skriver" på HW.no. Hvorfor synes ingen at de kommentarene er frekke?

 

 

Er kvaliteten på HW.no sine tester så god at det er frekt å kommentere at noen som har bevist at dem _kan_ SSD heller burde gjøre testen? Mange av oss her inne kommenterer jo uansett etter hver eneste test at ting er gjort feil, og at resultatene derfor ofte er ubrukelige uansett. Blir det da frekt eller feil å kommentere dette?

 

Nei, her er det ikke jeg som skal skjerpe meg, eller bli voksen. Her er det brukere og HW.no som må gå i seg selv, og innse realiteten. HW.no har tapt seg _massivt_ sammenlignet med tidligere. Nå er det antall klikk og klingende mynt som betyr noe, og det er forsåvidt helt greit. De er jo et AS som har ett formål for øye, tjene penger til sine eiere og aksjonærer. Men da får de også tåle kritikk.

 

Men dette blir off-topic. Hvis noen har mer dem skulle ha sagt så anbefaler jeg PM, istedenfor å fylle artikkeltråden med dette. Forresten så har jeg ikke hørt et kny fra hverken moderatorer eller artikkelforfatter i denne saken, så det er vel kanskje bare enkelte brukere som føler seg tråkket på? Det må dere isåfall ikke gjøre. Forfatteren er stor nok til å passe på seg selv :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...