Gå til innhold

Verdens minste full HD bildebrikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lyssensitiviteten behøver ikke bli helt bedriten. Den kan vise seg å bli på nivå med kameraer med langt større brikker fordi større brikker ofte har flere megapiksler til stillbilder og bare bruker utvalgte piksler til video. F.eks kan en 8 megapiksel brikke som er 4 ganger så stor som denne 2 megapiksel brikken gi tilsvarende lyssensitivtet per piksel som denne, så fremt det brukes samme pikselteknologi.

 

Men ikke forvent noe på nivå med speilreflekskameraer som har 5-9 ganger flere piksler og 30-50 ganger så stort brikkeareal.

 

PS. Det hadde vært kult å sett hva moderne brikketeknologi kunne gjort med ISO-støyen på APS-C brikker dersom man reduserte antall megapiksler til 2 (1920x1080).

Lenke til kommentar

Anders Schnell: Jeg har funnet en feil i ingressen. Det står at sensoren har en størrelse på 1/6 tomme. Det stemmer ikke. Med 3,5 * 6,5 mm er diagonalen 7,38mm. Eller omtrent 1/3,44 tomme.

 

Kanskje tallet 1/6 kommer fra crop-faktoren som er 1/5,86?

Crop-faktoren regnes fra diagonalen på 35mm-film negativer på 24 * 36 mm. Noe som gir 43,27mm = 1,7 tommer diagonal.

 

 

Naaah, skeptisk... Må vel ha bedre optikk for at det nesten skal utnyttes... Tror de bør vente et par år med å stappe HD brikker i mobiler

Dagens mobiltelefoner har opp til 12 megapiklser på ennå mindre sensorer. Å gå ned til 2 og opp i brikkestørrelse er absolutt i riktig retning. Da er det plutselig ikke lengre det enorme misforholdet mellom detaljgraden optikken klarer og detaljgraden sensoren klarer.

Lenke til kommentar

Anders Schnell: Jeg har funnet en feil i ingressen. Det står at sensoren har en størrelse på 1/6 tomme. Det stemmer ikke. Med 3,5 * 6,5 mm er diagonalen 7,38mm. Eller omtrent 1/3,44 tomme.

 

Det er ingen direkte sammenheng mellom hva de kaller sensoren og den fysiske størrelsen for kompakt/mobilsenorer. Dpreview har en oversikt, husker ikke eksakt hvor og den går nok ikke så langt ned i størrelse.

Lenke til kommentar

Jeg fant produktspesifikasjonene her.

 

Dette betyr at bildeteksten 3,5mm * 6,5mm er feil. Selve modulen er litt mindre enn det: 3,3 * 5,4 millimeter, mens pikselmatrisen (array) er ca 1,5 * 2,7 mm. Pikselmatrisen har dermed en diagonal på 3,134 mm = 1/8,1 tomme.

 

Dette stemmer også fint med pikselavstandene:

1,4 mikrometer * 1920 = 2,7 millimeter

1,4 mikrometer * 1080 = 1,5 millimeter

 

Hva de mener med optical format 1/5,8" aner jeg ikke.

 

Uansett så fant jeg noe annet interessant i spesifikasjonene:

Frame Rate

30 @ 1080p

120 @ VGA

240 @ QVGA

 

Høyhastighetsvideo er en ganske interessant egenskap selv om det er med redusert oppløsning.

Lenke til kommentar

Hva de mener med optical format 1/5,8" aner jeg ikke.

Størrelsesnavn etter bildesirkel og gammeldags utstyr, akkurat som Four Thirds er 4/3" etter samme notasjon.

 

Så - 1/5.8" er helt korrekt betegnelse. Andre kompakte sensorer får navn fullstendig etter samme navnestandard

 

 

Edit: Men at artikkelen påstår en 6.5mm x 3.5mm sensor er rør.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hei.

 

Det har tydeligvis gått litt fort i svingene her, så da er det flott med oppmerksomme lesere!

 

1/6 tommer er selvfølgelig ikke størrelsen ser jeg nå, men crop-faktoren(avrundet fra 1/5.8) eller optical format, som produsenten kaller det.

 

Målene som var oppført i bildeteksten er også korrigert.

 

Takk for tips, og bare kommenter om det er mer dere er uenige i.

 

-Anders Schnell

Endret av schnell
Lenke til kommentar

Ahem - 1/5.8" er heller ikke cropfaktoren. Det er, som jeg skriver over, bare et navn på sensorstørrelsen. Cropfaktoren er derimot diagonalen på en fullframesensor dividert på diagonalen på den andre sensoren - eller sqrt(36^2 + 24^2) / sqrt(2.7^2 + 1.5^2), som er ganske nøyaktig 14.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...