Gå til innhold

Underskudd i Opera Software


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
...og omsetningen fortsetter å falle.

Fallet i omsetning i forhold til samme periode i fjor skyldes negativ valutakurssvingning. Hadde valutakursen vært lik som ved forrige periode hadde faktisk omsetningen vært opp med 3%. Dessuten har omsetningen økt i 3 kvartaler på rad nå, så jeg stiller et spørsmålstegn ved at det påstås at den fortsetter å falle.

 

Fallet i omsetningen forklares med engangsutgifter på 29,1 millioner kroner

Den forklaringen skjønner ikke jeg. Kan du utdype? Omsetningen består jo bare av inntekter, så investeringen har ingen innvirkning på denne (så lenge investeringen ikke påvirker salget indirekte, men det er det jo ingen grunn til å tro).

 

Planen er å gjøre oppkjøpet til en lønnsom investering.

Det vil jeg tro gjelder for alle oppkjøp.

 

Og til slutt. Les denne setningen to ganger:

Opera Software la i dag fram tall for første kvartal i dag
Lenke til kommentar
Fallet i omsetningen forklares med engangsutgifter på 29,1 millioner kroner

Den forklaringen skjønner ikke jeg. Kan du utdype? Omsetningen består jo bare av inntekter, så investeringen har ingen innvirkning på denne (så lenge investeringen ikke påvirker salget indirekte, men det er det jo ingen grunn til å tro).

 

"Fallet i omsetningen ..." er nok feilskriving her, skal nok være "fallet i resultatet ...". Du vet jo at ingen av de såkalte journalister i hw.no kan noe om dette.

Lenke til kommentar

For mye sutring og for lite arbeid kanskje?

Det er vel stort sett bare du som sutrer her...

 

Hva mener du Opera sutrer om? Hvis det er EU-saken, hvorfor sutrer du ikke over at Google og Mozilla sutrer også?

 

Opera rapporterte forresten over 100 millioner brukere for litt siden, og nå har de allerede over 110 millioner brukere. De kommer sannsynligvis til å ha godt over 200 millioner brukere mot slutten av året.

Lenke til kommentar
Beginning of the end.

 

"Det er stadig nitriste tall for hhv Opera Mobile og Opera Mini – med under 0,1% andel hver. Det er ikke lenge siden Opera skrøt av hvor mange som hadde installert Opera Mini på iPhone. Vi ser ingen verdens ting til den effekten." fra blogg.api.no

Opera Mini har kanskje 0,1% andel på noen norske nettaviser (selv om jeg mistenker at de ikke har styring på browsersniffingen sin), men Opera har faktisk nesten 30% markedsandel globalt på mobiltelefoner.

 

Ikke nok med det, men både markedsandeler og brukermasse er økende. Brukermassen til Opera Mini har økt med 140% på et år eller noe slikt, og har nå over 55 millioner brukere.

 

Slike som deg har spådd begynnelsen på slutten for Opera i 15 år, men av en eller annen grunn gjør de det bare bedre og bedre :)

Lenke til kommentar
Beginning of the end.

 

"Det er stadig nitriste tall for hhv Opera Mobile og Opera Mini – med under 0,1% andel hver. Det er ikke lenge siden Opera skrøt av hvor mange som hadde installert Opera Mini på iPhone. Vi ser ingen verdens ting til den effekten." fra blogg.api.no

Opera Mini har kanskje 0,1% andel på noen norske nettaviser (selv om jeg mistenker at de ikke har styring på browsersniffingen sin), men Opera har faktisk nesten 30% markedsandel globalt på mobiltelefoner.

 

Ikke nok med det, men både markedsandeler og brukermasse er økende. Brukermassen til Opera Mini har økt med 140% på et år eller noe slikt, og har nå over 55 millioner brukere.

 

Slike som deg har spådd begynnelsen på slutten for Opera i 15 år, men av en eller annen grunn gjør de det bare bedre og bedre :)

 

Og slike som deg opererer med 140-300% økning både på ytelse, markedsandeler osv :)

 

Også syns jeg det er oppsiktsvekkende at med enn gang statistikken ikke viser million tall eller x00% økning av noe slag, så går du så lavt som "at de ikke har styring på browsersniffingen sin".

 

Det er noe med å ta kritikken på alvor.

Lenke til kommentar
Beginning of the end.

 

"Det er stadig nitriste tall for hhv Opera Mobile og Opera Mini – med under 0,1% andel hver. Det er ikke lenge siden Opera skrøt av hvor mange som hadde installert Opera Mini på iPhone. Vi ser ingen verdens ting til den effekten." fra blogg.api.no

Opera Mini har kanskje 0,1% andel på noen norske nettaviser (selv om jeg mistenker at de ikke har styring på browsersniffingen sin), men Opera har faktisk nesten 30% markedsandel globalt på mobiltelefoner.

 

Ikke nok med det, men både markedsandeler og brukermasse er økende. Brukermassen til Opera Mini har økt med 140% på et år eller noe slikt, og har nå over 55 millioner brukere.

 

Slike som deg har spådd begynnelsen på slutten for Opera i 15 år, men av en eller annen grunn gjør de det bare bedre og bedre :)

 

Og slike som deg opererer med 140-300% økning både på ytelse, markedsandeler osv :)

 

Også syns jeg det er oppsiktsvekkende at med enn gang statistikken ikke viser million tall eller x00% økning av noe slag, så går du så lavt som "at de ikke har styring på browsersniffingen sin".

 

Det er noe med å ta kritikken på alvor.

 

I følge StatCounter har Opera Mobile/Mini 27% markedsandel, og den er uten tvil nr 1 i verden:

http://gs.statcounter.com/#mobile_browser-ww-monthly-200904-201005

 

I Asia har Opera over 50% av markedet:

http://gs.statcounter.com/#mobile_browser-as-monthly-200904-201005

 

Og bare i Russland har Opera snart 80% av markedet:

http://gs.statcounter.com/#mobile_browser-RU-monthly-200904-201005

 

I Norge har Opera Mobile/Mini for øyeblikket 16% markedsandel, men som du kan se av denne grafen, svinger det voldsomt:

http://gs.statcounter.com/#mobile_browser-NO-monthly-200904-201005

 

Så hvordan A-pressen tar opp statistikken sin vet ikke jeg, om de surrer noe voldsomt, eller om det er reelt at ingen av A-pressens besøkende bruker Opera Mobile/Mini.

Endret av svedman
Lenke til kommentar

...

 

I følge StatCounter har Opera Mobile/Mini 27% markedsandel, og den er uten tvil nr 1 i verden:

http://gs.statcounter.com/#mobile_browser-ww-monthly-200904-201005

 

I Asia har Opera over 50% av markedet:

http://gs.statcounter.com/#mobile_browser-as-monthly-200904-201005

 

Og bare i Russland har Opera snart 80% av markedet:

http://gs.statcounter.com/#mobile_browser-RU-monthly-200904-201005

 

I Norge har Opera Mobile/Mini for øyeblikket 16% markedsandel, men som du kan se av denne grafen, svinger det voldsomt:

http://gs.statcounter.com/#mobile_browser-NO-monthly-200904-201005

 

Så hvordan A-pressen tar opp statistikken sin vet ikke jeg, om de surrer noe voldsomt, eller om det er reelt at ingen av A-pressens besøkende bruker Opera Mobile/Mini.

 

Tjah merkelig nok, så viser Squid logs fra Wikimedia helt andre tall:

Wikimedia Visitor Log Analysis Report - Browsers e.a.

På mobil siden så ligger Opera 300% under Safari. Kanskje det er nå noe galt med hvordan opensource Squid teller sin statistikk ?..

 

Og på desktop er Opera langt under verdens dominansen og går faktisk litt ned.

 

Nettleserstatistikken for FINN.no april 2010

Finn.no rapporterer like dårlig Opera tall som Edda Media og A-pressen. Men, sett med Opera sine øyer, så tar kanskje de også feil?..

 

Wikipedia - Usage share of web browsers

Samlet data fra X-antall kilder over heile verden - Opera har 1.8% av markedet.

 

PS: Jeg har lenge etterlyst litt mer kritisk journalistikk når det gjelder 800% raskere og 1000% større fra Opera.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
Beginning of the end.

 

"Det er stadig nitriste tall for hhv Opera Mobile og Opera Mini – med under 0,1% andel hver. Det er ikke lenge siden Opera skrøt av hvor mange som hadde installert Opera Mini på iPhone. Vi ser ingen verdens ting til den effekten." fra blogg.api.no

Opera Mini har kanskje 0,1% andel på noen norske nettaviser (selv om jeg mistenker at de ikke har styring på browsersniffingen sin), men Opera har faktisk nesten 30% markedsandel globalt på mobiltelefoner.

 

Ikke nok med det, men både markedsandeler og brukermasse er økende. Brukermassen til Opera Mini har økt med 140% på et år eller noe slikt, og har nå over 55 millioner brukere.

 

Slike som deg har spådd begynnelsen på slutten for Opera i 15 år, men av en eller annen grunn gjør de det bare bedre og bedre :)

 

Og slike som deg opererer med 140-300% økning både på ytelse, markedsandeler osv :)

 

Også syns jeg det er oppsiktsvekkende at med enn gang statistikken ikke viser million tall eller x00% økning av noe slag, så går du så lavt som "at de ikke har styring på browsersniffingen sin".

 

Det er noe med å ta kritikken på alvor.

Hvorfor begynner du å snakke om 140-300% økning relatert til markedsandel og ytelse?

 

Det er nærliggende å anta at det er problemer med browsersniffingen deres når tallene er så åpenbart gale. Hvordan kan f.eks. iPhone ha flere brukere hvis Opera Mini har flere aktive brukere enn antall solgte iPhones?

 

Kritikk? Jeg anser ikke "beginning of the end" for å være kritikk (kritikk av hva da?), og langt mindre et relevant og saklig innspill.

Lenke til kommentar
Tjah merkelig nok, så viser Squid logs fra Wikimedia helt andre tall:

Wikimedia Visitor Log Analysis Report - Browsers e.a.

På mobil siden så ligger Opera 300% under Safari. Kanskje det er nå noe galt med hvordan opensource Squid teller sin statistikk ?..

 

Og på desktop er Opera langt under verdens dominansen og går faktisk litt ned.

Tallene fra Wikimedia teller sidevisninger. Siden Opera Mini cacher sider mye mer aggressivt enn andre nettlesere sier det seg selv at det blir færre sidevisninger.

 

Hvorfor begynner du plutselig å snakke om desktop når kommentaren din var om Opera Mini? Det må gå an å holde seg til tema...

 

PS: Jeg har lenge etterlyst litt mer kritisk journalistikk når det gjelder 800% raskere og 1000% større fra Opera.

Har du etterlyst samme kritiske journalistikk når det gjelder 800% raskere og 1000% større fra Mozilla, Microsoft eller Google?

Endret av snartenkt
Lenke til kommentar

Beginning of the end.

 

"Det er stadig nitriste tall for hhv Opera Mobile og Opera Mini – med under 0,1% andel hver. Det er ikke lenge siden Opera skrøt av hvor mange som hadde installert Opera Mini på iPhone. Vi ser ingen verdens ting til den effekten." fra blogg.api.no

 

Betyr de at de ikke er klar over at Opera Mini for Iphone identifiserer seg som Iphone og ikke Opera??

Lenke til kommentar
Tjah merkelig nok, så viser Squid logs fra Wikimedia helt andre tall:

Wikimedia Visitor Log Analysis Report - Browsers e.a.

På mobil siden så ligger Opera 300% under Safari. Kanskje det er nå noe galt med hvordan opensource Squid teller sin statistikk ?..

 

Og på desktop er Opera langt under verdens dominansen og går faktisk litt ned.

Tallene fra Wikimedia teller sidevisninger. Siden Opera Mini cacher sider mye mer aggressivt enn andre nettlesere sier det seg selv at det blir færre sidevisninger.

 

Gøy å se hvordan du vrir deg unna alle argumenter :)

 

* For lave tall - da teller X feil.

* Viser andre kilder like dårlig tall? Ja men det er pga Opera er så mye "smartere".

 

Jeg vil se tester der det faktisk er bevist at Opera gjør 100 gang mindre spørringer enn andre nettlesere. Kun da vil tallene på 30-80% og den forklaringen du komme med stemme.

 

Hvorfor begynner du plutselig å snakke om desktop når kommentaren din var om Opera Mini? Det må gå an å holde seg til tema...

 

PS: Jeg har lenge etterlyst litt mer kritisk journalistikk når det gjelder 800% raskere og 1000% større fra Opera.

Har du etterlyst samme kritiske journalistikk når det gjelder 800% raskere og 1000% større fra Mozilla, Microsoft eller Google?

 

Kan aldri være for mye av kritisk journalistikk. I saken med Opera er den derimot totalt fraværende og det er det jeg reagerer på.

 

Og jeg holder meg til saken. Opera med Opera-vennlig tall som ingen sjekker.

Lenke til kommentar

* For lave tall - da teller X feil.

* Viser andre kilder like dårlig tall? Ja men det er pga Opera er så mye "smartere".

 

Jeg synes snartenkt har argumentert godt og korrekt på hvorfor noen statistikker blir feil. Det er synd at du ikke deler den oppfatningen.

 

Og jeg holder meg til saken. Opera med Opera-vennlig tall som ingen sjekker.

 

Jeg har forstått det slik at det var påstanden til snartenkt angående at brukermassen til Opera Mini har økt med 140% på et år du reagerte på. Denne påstanden kan dokumenteres her (side 2):

http://www.newsweb.no/newsweb/attachment.do?name=1Q10.pdf&attId=77899

Lenke til kommentar

Beginning of the end.

 

"Det er stadig nitriste tall for hhv Opera Mobile og Opera Mini – med under 0,1% andel hver. Det er ikke lenge siden Opera skrøt av hvor mange som hadde installert Opera Mini på iPhone. Vi ser ingen verdens ting til den effekten." fra blogg.api.no

 

Betyr de at de ikke er klar over at Opera Mini for Iphone identifiserer seg som Iphone og ikke Opera??

Useragent-strengen til Opera Mini 5.0 til iPhone:

Opera/9.80 (iPhone; Opera Mini/5.0.0176/812; U; en) Presto/2.4.15

Lenke til kommentar
Tjah merkelig nok, så viser Squid logs fra Wikimedia helt andre tall:

Wikimedia Visitor Log Analysis Report - Browsers e.a.

På mobil siden så ligger Opera 300% under Safari. Kanskje det er nå noe galt med hvordan opensource Squid teller sin statistikk ?..

 

Og på desktop er Opera langt under verdens dominansen og går faktisk litt ned.

Tallene fra Wikimedia teller sidevisninger. Siden Opera Mini cacher sider mye mer aggressivt enn andre nettlesere sier det seg selv at det blir færre sidevisninger.

Gøy å se hvordan du vrir deg unna alle argumenter :)

 

* For lave tall - da teller X feil.

* Viser andre kilder like dårlig tall? Ja men det er pga Opera er så mye "smartere".

 

Jeg vil se tester der det faktisk er bevist at Opera gjør 100 gang mindre spørringer enn andre nettlesere. Kun da vil tallene på 30-80% og den forklaringen du komme med stemme.

Jeg kan ikke gi deg bevis på ting du har diktet opp. Hvis du ønsker at jeg skal utdype noe får du forholde deg til det jeg faktisk skriver, og la være å sette opp stråmenn. Det er veldig enkelt å "vinne" en diskusjon ved å bruke stråmannargumentasjon.

 

Hvorfor begynner du plutselig å snakke om desktop når kommentaren din var om Opera Mini? Det må gå an å holde seg til tema...

 

PS: Jeg har lenge etterlyst litt mer kritisk journalistikk når det gjelder 800% raskere og 1000% større fra Opera.

Har du etterlyst samme kritiske journalistikk når det gjelder 800% raskere og 1000% større fra Mozilla, Microsoft eller Google?

Kan aldri være for mye av kritisk journalistikk. I saken med Opera er den derimot totalt fraværende og det er det jeg reagerer på.

 

Og jeg holder meg til saken. Opera med Opera-vennlig tall som ingen sjekker.

Siden du ber om bevis fra andre, kan jo du bevise at det er mindre kritisk journalistikk mot Opera sammenlignet med andre. Hvilket jo vil være ganske ironisk, siden vi diskuterer dette under en artikkel der Operas situasjon fremstilles ganske så negativt.

Lenke til kommentar

Useragent-strengen til Opera Mini 5.0 til iPhone:

Opera/9.80 (iPhone; Opera Mini/5.0.0176/812; U; en) Presto/2.4.15

 

Jeg er ingen ekspert på useragent, men iflg ekspertisen betyr den strengen at den identifiserer seg som Iphone og ikke Opera.

Ref,

http://my.opera.com/haavard/blog/2010/04/16/iphone-user-agent

 

"Opera Mini now identifies itself as an iPhone browser"

 

+

 

http://my.opera.com/ODIN/blog/what-opera-mini-on-the-iphone-means-for-developers

"Finally, the x-operamini-phone HTTP header returned is:

Apple # iPhone"

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...