Gå til innhold

Test: Mobile bredbåndsrutere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hah så rævva i oslo? Jeg får jo 2mbit ned og 1mbit opp her ute i Aurskog høland på mitt Netcom abbonement.

 

Var i oslo her om dagen, hadde 2.5mbit ned og 0.7mbit opp hos Netcom akkurat i Akersgata, så hastigheten varierer nok alt ettersom hvor mange som er tilkoblet.

En vesentlig ting som testen ikke tar hensyn til er testing over tid, hadde de testet på forskjellige tidspunkt på dagen så hadde de nok fått forskjellige resultater.

 

Bor i utgangspunktet i Bergen, men reiser mye og er stort sett fornøyd med hastighet hos Netcom.

Håper dog at utbyggingen setter litt mer fart, slik at vi får en mer sammenhengende dekning.

Lenke til kommentar

Hah så rævva i oslo? Jeg får jo 2mbit ned og 1mbit opp her ute i Aurskog høland på mitt Netcom abbonement.

 

Var i oslo her om dagen, hadde 2.5mbit ned og 0.7mbit opp hos Netcom akkurat i Akersgata, så hastigheten varierer nok alt ettersom hvor mange som er tilkoblet.

En vesentlig ting som testen ikke tar hensyn til er testing over tid, hadde de testet på forskjellige tidspunkt på dagen så hadde de nok fått forskjellige resultater.

 

Bor i utgangspunktet i Bergen, men reiser mye og er stort sett fornøyd med hastighet hos Netcom.

Håper dog at utbyggingen setter litt mer fart, slik at vi får en mer sammenhengende dekning.

Tja mener de nevnte dette ganske godt jeg:

Det er også viktig å få med at enkelte steder var hastighetene svært ustabile. I disse tilfellene tok vi gjerne flere målinger for å få et generelt inntrykk. Målingene har vi tatt ved hjelp av tjenesten speedtest.net.

 

Det er viktig å merke seg at mobile bredbåndsløsninger er delte ressurser. Med andre ord vil man få lavere hastighet om nettet er tungt belastet i utgangspunktet.

 

Dette blir derfor et slags øyeblikksbilde som ikke nødvendigvis er riktig for alle tider på døgnet eller dager i uken.

 

Eller leste du ikke hele testen?

Lenke til kommentar

Eller leste du ikke hele testen?

 

 

Ja jeg leste hele testen og syns akkurat derfor det er feil å kåre en "testvinner".

Da får de heller gjør en grundig jobb enn å levere slett arbeid som denne testen viser.

Skal man teste mobilt bredbånd så tester man det over tid.

 

Edit: Og det jeg skrev var et svar på et innlegg, ikke nødvendigvis hele testen.

Endret av Samcki
Lenke til kommentar

Nye HTC-telefoner lager jo trådløst aksesspunkt om man vil. Da kan mange være på samtidig, og man trenger ikke en svær, ekstra dings.

 

Netcom sitt modem er jo ikke svær :)

I tillegg så har den en høyere øvre grense på antall nedlastede GB enn et vanlig mobilt bredbånd abonnement.

Lenke til kommentar

God test! Men pass på definisjonene på side 2. Gigabyte og Megabyte er definert som 1000 Megabyte og Kilobyte, se http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_prefix

Innenfor nettverk har de riktige prefiksene (K = 1000) alltid blitt brukt, så ingen grunn til å ta forvirringen rundt 1000/1024 til felter som tradisjonelt har gjort det riktig =)

Pass på stor og liten k. K = Kelvin, k = 1000.

Lenke til kommentar

Mobile bredbåndsløsninger hos ICE har en maksgrense for nedlasting på 6GB per måned.

 

Faktisk så har ICE en nedlastingsgrense på 10 GB/mnd med alltid abbonementet, før hastigheten strupes til 200 kb/s. Dette gjelder til slutten av måneden, men i prinsippet kan du bruke abbonementet så mye du vil. ofte har 1 GB i begrensning, men lar deg surfe opp til 10 GB før struping, makspris blir da per mnd 599 kr.

 

PS: Netcom bygger ut nettet sitt i Norge, og jeg har opplevd helt greie hastigheter over større geografiske avstander.

 

Jeg kjørte en tur til Trondheim helga etter påske fra sarpsborg med min bedre halvdel, og jeg brukte ICE hele veien. Jeg mistet kun tilgang til internett hele én gang på turen, og dette var rett nord for Tynset, nedi et dalstrøk, ellers opplevde jeg alt fra 300 kb/s, opp til 2.5 mb/s. Hadde jeg brukt netcom så hadde jeg vekslet mellom 3G og edge hele veien siden 3G er så sporadisk utbygd nordover. som konklusjonen hardware har, så er netcom laget for de som holder seg i tettbebygde strøk, og ICe er for de som liker å være langt uti gokk.

Lenke til kommentar

Nye HTC-telefoner lager jo trådløst aksesspunkt om man vil. Da kan mange være på samtidig, og man trenger ikke en svær, ekstra dings.

Eller en Nokia-smarttelefon fra typ 2006.

 

Hadde vært interessant å ha med sammenligning til ytelsen man får via slike løsninger også.

Lenke til kommentar

PS: om man bruker USB modem på en laptop med wifi, så kan man alltids dele tilkoblingen med flere, og da er det ikke noen begrensning med antall tilkoblinger/personer som er koblet på samtidig). Dette gjelder mobilt bredbånd hos alle leverandører. Teknisk måte for å koble opp dette finner man via google om man er usikker på hvordan dette gjøres. Om man har windows 7 på laptopen/netbooken så finnes det allerede programvare som gjør dette automatisk for deg.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...