Gå til innhold

Artikkel: Brukernes meninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv bruker jeg svært mye tid på research før jeg handler. Og mange av brukernes erfaringer har vert svært viktige.

 

Dessuten er erfaringsdelen (bank i bordet) heldigvis så og si fri for tullinger uten noen kunnskap som skriver om hva de har kjøpt..

Sånn som feks kommentarene på komplett.no, der folk er så glad for at RAMen de kjøpte kan kjøre alle spill på maks, og klage på at alle harddisker mangler GB...

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at om en omtale kan være brukbar for noen, mens andre vil finne den bortkastet. For å ta et eksempel fra artikkelen:

 

[hatt den i 2 månadar no og ingen problem enda.] Fantastiske farger perfekt for deg som ser mykje på film eller spelar mykje. CoD MW2 er en drøm merker ikkje noko til etterslep eller liknande. anbefalast for deg som vil ha en god og billig skjerm

 

Denne "omtalen" sier oss egentlig lite nyttig, da det at eieren ikke opplever etterslep i nevnte spill like gjerne skyldes grafikkort, prosessor og annen hardware. At han opplever fargene som fantastiske kan ha noe å gjøre med innstillinger han har valgt, samt operativsystem og personlige krav han stiller.

 

Andres meninger og brukertester er likevel et genialt verktøy jeg selv bruker ofte (jeg kjøpte selv denne skjermen for kort tid siden), men jeg ser helst etter negative omtaler. Hvis en skjerm har fått flere negative omtaler, er sjansen større for at jeg ikke velger den, enn at jeg velger en annen skjerm kun fordi den har fått positive omtaler.

 

Sånn som feks kommentarene på komplett.no, der folk er så glad for at RAMen de kjøpte kan kjøre alle spill på maks, og klage på at alle harddisker mangler GB...

Jeg tenkte på akkurat det samme.

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, er det er noen problemer med brukeranmeldelser. Det største av disse er nok at folk ikke alltid har tilstrekkelig med erfaring med tilsvarende produkter. Dette er årsaken til at jeg ikke er så aktiv på anmelderfronten som jeg kunne ha vært. Det går f.eks noen år mellom hver gang jeg kjøper meg TV, og da kjøper jeg naturligvis en som er bedre enn den jeg hadde tidligere. Man blir da i utgangspunktet veldig fornøyd og det er fristende å proklamere dette i en brukeranmeldelse. Problemet er naturligvis at jeg ikke har prøvd andre TVer fra andre merker og en brukeranmeldelse fra meg vil i dette tilfellet ikke være verdt mer enn "Det er ikke noe alvorlig galt med dette produktet".

 

Et annet problem er når folk bruker slike anmeldelser for å fortelle om tilfeldige defekter. "Da jeg tok hovedkortet ut av pakken var den ene kjøleribben knekt". Slike anmeldelser er lette å luke bort når du ser etter noe nyttig å lese, men de ødelegger jo totalscoren.

Lenke til kommentar
Denne "omtalen" sier oss egentlig lite nyttig, da det at eieren ikke opplever etterslep i nevnte spill like gjerne skyldes grafikkort, prosessor og annen hardware. At han opplever fargene som fantastiske kan ha noe å gjøre med innstillinger han har valgt, samt operativsystem og personlige krav han stiller.

Etterslep og fps-rate er to forskjellige egenskaper, OS har fint lite å gjøre med en monitors kvaliteter, og innebygde instillingsmuligheter er et kapitel for seg selv. Verdien av brukeromtaler er tosidig - brukerens produktinnsikt og kunnskaper, og leserens evne til å plassere omtaler i kontekst med ens egne kunnskaper og behov. Hverken skryt eller kritikk innehar noen relativ verdi om det ikke begrunnes. Oppdager du et fravær av begrunnelse, eller mangel på relevans til det som måtte ligne en begrunnelse, kan du trygt se videre; men hva er poenget i å være kildekritisk om en selv ikke vet bedre? Det enkleste er å legge sin tillit til de "fagkyndige", diverse konsern som fordyper seg i produkttesting. Mangler en kunnskaper til å stille mer presise krav enn "kvalitet", er det ingenting i veien for å la andre gjøre valget for deg. Nøyaktig hvem en velger å plassere sin tillit til er en personlig problemstilling.

Endret av Su&!
Lenke til kommentar

Det er hyggelig å kunne gi sin meninger på prisguiden... hadde det ennå vært mulig.

 

Jeg har lagt igjen en annmeldelse av en harddisk 4 ganger over de siste månedene... og jeg venter fortsatt på at den skal dukke opp.

 

Tragisk løsning.

 

O.o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...