Gå til innhold

Guide: Wikipedia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes egentlig ikke noe om Wiki o.l, da de tilstreber et samfunn hvor så lite som mulig skal kreves av et menneske for å utføre noe.

Javel? Det er vel mer rettferdig at alle som virkelig ønsker kunnskap kommer seg inn på Harward, Oxford eller Cambridge som student, underviser eller forsker så vi kan med retten på vår side få tilgang til de respektive universitetenes interne biblioteker? Ja for all del, la oss heller gå mot et ytterligere klasseskille i våre respektive samfunn hvor kun eliten har tilgang til den rette informasjon. En kultur som legger vekt på informasjonsdeling "tilstreber" ikke nødvendigvis latskap, som du tilsynelatende påstår. Informasjon utfører faktisk ingenting i seg selv, det handler om hva du ønsker å bruke den til. Det faktum at det er enklere enn noensinne å innhente relevant informasjon om hva det enn skal være er virkelig verdt å verne om, kall det en frelse om du vil. Enklere informasjonstilgang er selve essensen av mobilitet i dagens samfunn, og den eneste sikre veien å gå for å oppnå minst mulig klassefordeling; bare for å nevne ett aspekt av wiki-kulturens, om en skulle ønske å kalle det så, mange positive medvirkninger. Jeg klandrer dog ingen for å hetse mot wikipedia og lignende gratis og lett tilgjengelige informasjonskilder; jeg forstår hvor skadelig slike tjenester kan være for visse menneskers ego.

Endret av Motoko
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes egentlig ikke noe om Wiki o.l, da de tilstreber et samfunn hvor så lite som mulig skal kreves av et menneske for å utføre noe.

Så du er altså imot leksikon på nett? Eneste forskjellen på wikipedia og et vanlig leksikon mtp. hva som kreves av et menneske er at du slipper å bla gjennom mange sider manuelt. Må si at det var et lite gjennomtenkt argument...

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne ha litt mer info om dette her.

Hvor lang tid tar det å kjøre en slik import? Hvor avhengig er tiden av CPU (frekvens og #kjerner), RAM (kapasitet og hastighet), og disk-ytelse?

 

Jeg er forresten enig med SirDrinkAlot at wikipedia (google, GNU) og lignende prosjekter kan ansees som et av de bedre eksemplene at vi er i en "ny opplysningstid". Problemet denne nye opplysningstiden møter er teknologiske illiterate folk, og de som indoktrninerer ignoranse (ofte mye overlapp mellom dem), men det er en annen diskusjon...

Lenke til kommentar

Tips til bruk av wiki:

I tillegg til at alle normenn kan lese nynorsk, bokmål og engelsk kan det være ett tips at også de andre skandinaviske språkene kan ha ekstra info som ikke den norske har. Dansk er svært lett å lese, mens svensk for de fleste er litt tyngre.

De artikkelene som kanskje er aller "artigst" å lese er historiske artikkler som angår nettopp fortiden til våre land. Så kan man velge selv hva som skjedde i 1814, man kan velge mellom de tre alternativene, eller man kan gjøre seg opp en egen mening:

Norsk: Norge sparket Danskene ut av landet og gikk inn i union med Sverige

Svensk: "Vid fredskongressen i Kiel i 1814 överlämnades Norge till Sverige, men utan öarna i Nord-Atlanten."

Dansk: Danmark tapte Malmøområdet + en del øyer pga napoleonskrigene. Norge ble med millitær makt tvunget i union med Sverige

 

TIPS2

Ved å bruke google translate kan man også gjøre lignende sammenligninger på språk man ikke forstår. -F.eks for å forstå litt bedre krigen mellom Kina og Japan uten å få europeiske tolkninger inn i den historiske fortellingen.

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne ha litt mer info om dette her.

Hvor lang tid tar det å kjøre en slik import? Hvor avhengig er tiden av CPU (frekvens og #kjerner), RAM (kapasitet og hastighet), og disk-ytelse?

Krever ikke spesielt mye. Tok under en time på en gjennomsnittelig PC for halvannet år siden hos meg.

 

EDIT: Tenker da på den komplette engelske utgaven.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

ikke mye om selve Wikipedia i denne artikkelen. En tredjedel om hvordan man bruker et script i forskjellige browsere og en tredjedel om hvordan man kan laste ned å bruker wikipedia i en offline versjon. Selve siden og hvordan man bruker den var det svært tynt beskrevet, så å kalle dette for Guide til Wikipedia, det blir helt feil...

Lenke til kommentar

ikke mye om selve Wikipedia i denne artikkelen. En tredjedel om hvordan man bruker et script i forskjellige browsere og en tredjedel om hvordan man kan laste ned å bruker wikipedia i en offline versjon. Selve siden og hvordan man bruker den var det svært tynt beskrevet, så å kalle dette for Guide til Wikipedia, det blir helt feil...

 

Det er vel gjennomgangsmelodien på artiklene til herr Benediktsson. Går fint lite i dybden og er omtrent alltid skrevet for "nybegynnere".

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Jeg likte artikkelen godt. Er ikke noen storbruker av Wikipedia men fikk endel nyttig informasjon om bruk her som jeg ikke ville ha satt meg inn i uten å ha lest artikkelen :thumbup:

 

Selv om det er en selvfølge for de fleste er det vel fortsatt nødvendig å nevne at Wikipedia kun er en (1) kilde til sannhet, å som alle andre kilder så må den sjekkes opp mot andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...