Gå til innhold

Alvorlig sårbarhet i Safari


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forøvrig interessant å lese om enda flere Windows-svakheter.

 

Det er faktisk en Safari svakhet, ikke en Windows svakhet. Grunnen til at den kanskje kun finnes i Windows versjonen, er at Apple gjerne har forskjellige kodebaser for Windows og OS X.

Så vidt jeg vet finnes det ikke noe OS som *fjerner* svakheter fra programmer som kjører. SELinux, virtualisering og brukerkontroll kan derimot forhindre en del skade fra et hacket program.

 

En Windows/OS X/Linux distro svakhet vil etter min mening være en svakhet i programmer som kommer under default install.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Windows er jo seff den eneste platformen med store mengder virus, men hva er så galt med det, Apple om bare 30% av alle windows hackerene hadde kodet virus til Mac så ville det tar år og millioner/milliarder av dollar og ruste seg opp til Microsoft nivå. Nei windows har 92% av markedet, og Apple har puslete 5%, det er vanskelig for en hacker og få en bestemt mac bruker til og bli "syk" av viruset, når denne Macen har blitt "syk" tar det enda lenger tid og få spredt det til en stor gruppe Macer. Min venn la ut en hjemmelaget keylogger og har allerede infisert 100 personer, 1 uke siden, den er dårlig laget og til og med AVG finner den. Og han har fått tak I Runescape accounter vært rundt 5000 kr.

 

Er en grunn til at alle tar Windows, og om alle skulle gå til MAc fordi det er sikrere, så ville Windows bli den nye Mac, alle virus ville død ut, og Mac virusene ville florert.

 

Kansje litt mye :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
som ifølge det danske sikkerhetsselskapet Secunia, skal være meget kritisk.

Denne setningen føler jeg er med i hver eneste nyhet som omhandler hull i programvare. Har Secunia noen gang karakterisert noe som "ukritisk"?

Lenke til kommentar

Er en grunn til at alle tar Windows, og om alle skulle gå til MAc fordi det er sikrere, så ville Windows bli den nye Mac, alle virus ville død ut, og Mac virusene ville florert.

Jeg ser det er flere Windows-brukere som faller for denne typen propaganda som omhandler operativsystemets popularitet og markedsandel.

 

Det fantes en håndfull virus til OS 9 «in the wild», men operativsystemet hadde en forsvinnende liten markedsandel i forhold til OS X. Til OS X dermot, finnes det per i dag ingen virus «in the wild». Jeg snakker forøvrig ikke om trojanere eller andre programmer som må installeres manuelt.

 

Forklaringen som går på at OS X ikke er utbredt nok til at «virusskaperne» ikke vil lage virus, holder dermed ikke vann. «Security through obscurity» fungerer ikke over så mange år.

Lenke til kommentar

Er en grunn til at alle tar Windows, og om alle skulle gå til MAc fordi det er sikrere, så ville Windows bli den nye Mac, alle virus ville død ut, og Mac virusene ville florert.

Jeg ser det er flere Windows-brukere som faller for denne typen propaganda som omhandler operativsystemets popularitet og markedsandel.

 

Det fantes en håndfull virus til OS 9 «in the wild», men operativsystemet hadde en forsvinnende liten markedsandel i forhold til OS X. Til OS X dermot, finnes det per i dag ingen virus «in the wild». Jeg snakker forøvrig ikke om trojanere eller andre programmer som må installeres manuelt.

 

Forklaringen som går på at OS X ikke er utbredt nok til at «virusskaperne» ikke vil lage virus, holder dermed ikke vann. «Security through obscurity» fungerer ikke over så mange år.

 

Men hvorfor skulle ikke dette være et godt argument? Husk at 92% av brukerne har windows, ca. 90% av disse igjen har ikke fjerneste peiling på hvordan de skal behandle en pc. De har "internett", msn og facebook som de i hovedsak bruker hver dag. 80% av disse igjen klikker helt ukritisk på linker de blir servert på nett. 90% av de linkene er utrygge linker som leder til badware sites.

 

Så da kommer vi til spørsmålet: Ville dette ha skjedd i linux plattformen eller i MAC plattformen om disse hadde hatt 92% markedsandel? JA! Dette er fordi brukerne er kunnskapsløse når det kommer til bruk av datamaskiner.

 

En datamaskin klarer seg helt fint, og kjører 100% stabilt, helt til det kommer et menneske borti. Først da vil det bli småfeil/større feil.

Til slutt: Uansett OS, uansett plattform.. Det finnes alltid svakheter ondsinnede kan utnytte, om ingen har funnet sikkerhetshull, så betyr ikke dette at de ikke er der..

Lenke til kommentar

Er en grunn til at alle tar Windows, og om alle skulle gå til MAc fordi det er sikrere, så ville Windows bli den nye Mac, alle virus ville død ut, og Mac virusene ville florert.

Jeg ser det er flere Windows-brukere som faller for denne typen propaganda som omhandler operativsystemets popularitet og markedsandel.

 

Det fantes en håndfull virus til OS 9 «in the wild», men operativsystemet hadde en forsvinnende liten markedsandel i forhold til OS X. Til OS X dermot, finnes det per i dag ingen virus «in the wild». Jeg snakker forøvrig ikke om trojanere eller andre programmer som må installeres manuelt.

 

Forklaringen som går på at OS X ikke er utbredt nok til at «virusskaperne» ikke vil lage virus, holder dermed ikke vann. «Security through obscurity» fungerer ikke over så mange år.

 

Men hvorfor skulle ikke dette være et godt argument? Husk at 92% av brukerne har windows, ca. 90% av disse igjen har ikke fjerneste peiling på hvordan de skal behandle en pc. De har "internett", msn og facebook som de i hovedsak bruker hver dag. 80% av disse igjen klikker helt ukritisk på linker de blir servert på nett. 90% av de linkene er utrygge linker som leder til badware sites.

 

Så da kommer vi til spørsmålet: Ville dette ha skjedd i linux plattformen eller i MAC plattformen om disse hadde hatt 92% markedsandel? JA! Dette er fordi brukerne er kunnskapsløse når det kommer til bruk av datamaskiner.

 

En datamaskin klarer seg helt fint, og kjører 100% stabilt, helt til det kommer et menneske borti. Først da vil det bli småfeil/større feil.

Til slutt: Uansett OS, uansett plattform.. Det finnes alltid svakheter ondsinnede kan utnytte, om ingen har funnet sikkerhetshull, så betyr ikke dette at de ikke er der..

Argumentet er ikke godt fordi realiteten viser at det ikke stemmer. Jeg snakker også utelukkende om virus. OS X i popularitet er milevis forbi den markedsandelen OS 9 noen gang hadde, men det finnes fortsatt ikke virus «in the wild». Tilfeldig? Ser ikke sånn ut.

Endret av Eventh
Lenke til kommentar

spørs det. du må også huske at folk flest har så og si vokst opp med windows, og hatt dette som sitt marked på alle måter. og de fleste tenker nok sånn som meg, hvorfor lære seg å krype på nytt når man allerede kan utnytte kunnskapen man allerede har? det med at det knapt finnes viruser (in the wild) for linux plattformen, er nok fordi det finnes 5000+ forskjellige kjente distroer ...

 

og de ukjente er nok enda verre. Det finnes nok av bad ass nerder der ute som lager sitt eget OS bare for å få være i fred. så har du mac da, som aldri har hatt noe marked da da satset på nerdemarkedet, det er først nå apple har fått bittelitt oppslutning når de har gjort veldig pent å se på og satt en prislapp på varene som gjør at trendymarkedet sikler bunnløst. ikke at jeg hverken sår tvil om linux eller mac, begge er knakende gode tilbud, men at et system i seg selv er 100% trygt faller ikke i god jord hos meg. det finnes alltid svakheter og bakdører. spørsmålet er heller om folk gidder å sette seg inn i et system nok til å bruke tid, tjene penger på uvitende folk og håpe på at "nigeriabrevet" funker

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...