Gå til innhold

Windows 7 SP1 betyr slutt på nedgradering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som om noen kjøper W7 for så å nedgradere til XP... (uten å reinstallere)

 

Det har vel aldri vært teknisk mulig å nedgradere en WIN7 installasjon på den måten. Men det er vel heller snakk om at man ikke får kjøpt en PC med windows 7, og så ringe microsoft for å få en winXP lisens i stedet?

Lenke til kommentar

Dette handler vel mer om lisenskostnad enn selve installasjonen?

 

Mange bedrifter er enda avhengig av xp / er i begynnelsen av migreringsfasen til win7, så i disse sammenhengene vil det være gunstig å kjøpe nedgraderingslisens hvis man har en mer omattende lisensavtale man ønsker å bruke i stedet.

 

 

Lenke til kommentar

Som om noen kjøper W7 for så å nedgradere til XP... (uten å reinstallere)

 

Det har vel aldri vært teknisk mulig å nedgradere en WIN7 installasjon på den måten. Men det er vel heller snakk om at man ikke får kjøpt en PC med windows 7, og så ringe microsoft for å få en winXP lisens i stedet?

Hmm ja du har kanskje rett, men hvorfor er det da snakk om en service pack?

Lenke til kommentar

Så lenge det ikke finnes bedre alternativer enn Windows XP, så synes jeg dette er en ganske trist "nyhet" fra Microsoft.

 

Når skal Microsoft gi noe tilbake til trofaste Windows-brukere i med Windows OS'et.

 

Jeg synes ikke det er de fantastiske forandringene mellom Vista og 7, så sånn sett ville det ikke gjort noe særlig skade for Microsoft å plastre Vista om til en "W7 som fortsetter å vise Vista-logo". Folk generellt merker nok ikke forskjellen, annet enn at Microsoft ville gjort brukerne og sitt eget selskap en tjeneste. Mannen i gata kan jo likevel komme til å finne på å oppgradere til Windows 7 fordi det ville klinget bedre i hans øre.

 

Håper inderlig det kommer en konkurrent til Windows en dag. Kan jo også håpe det kommer fra "åpen kildekode"-miljøet.

 

Per i dag synes jeg vel at det er Apple som er nærmeste konkurrent enn hva for eksempel Linux måtte være for mannen i gata. Ihvertfall så virker Mac OSX brukervennlig nok for vanlige brukere. Men Apple har nok ett langt stykke igjen for å ta igjen Microsofts dominans.

 

Jeg synes det er trist at ikke Microsoft gjør det mer lettvint å oppgradere mellom Windowslisenser, og da mener jeg noe så radikalt som å gi noe tilbake. Å gi ting vekk helt gratis blir vel aldri Microsoft greie, men de kunne jo ha vurdert å gjøre grep, som gjør at Windows brukere ikke får nok av innlåsingen fra Microsoft, og lærer seg ting som Linux, eller går og kjøper andre OS.

Lenke til kommentar

Så lenge det ikke finnes bedre alternativer enn Windows XP, så synes jeg dette er en ganske trist "nyhet" fra Microsoft.

 

Når skal Microsoft gi noe tilbake til trofaste Windows-brukere i med Windows OS'et.

 

Jeg synes ikke det er de fantastiske forandringene mellom Vista og 7, så sånn sett ville det ikke gjort noe særlig skade for Microsoft å plastre Vista om til en "W7 som fortsetter å vise Vista-logo". Folk generellt merker nok ikke forskjellen, annet enn at Microsoft ville gjort brukerne og sitt eget selskap en tjeneste. Mannen i gata kan jo likevel komme til å finne på å oppgradere til Windows 7 fordi det ville klinget bedre i hans øre.

XP best? For real? På intet nivå er XP bedre enn W7.

 

Og folk flest merker sikkert ikke forskjellen mellom w7 og vista - fordi de ikke VET hva forskjellen er. Min farfar vet ikke forskjellen på en PC og en kalkulator. Det betyr ikke at det ikke er forskjeller og at de forskjellene ikke er viktig. Samme gjelder deg. Selv om du synes Vista fungerer greit etter en haug med service packer, så betyr det ikke at det er smertefritt å bruke for alle andre - i alle miljøer. Vista var aldri verdt oppgraderingen, mens W7 er det.

 

Det er nok av grunner til at W7 er sitt eget OS, men alle er irrelevant fordi det er det eneste riktige valget MS kan ta. De har muligheten, brukerene godtar det, forskjellen er mer enn stor nok, W7 er verdt det, man KVITTER seg med Vista navnet (som er det aller aller viktigste) etcetc. Å i det hele tatt henge seg opp i at dette burde vært en service pack er som å forsøke å klamre seg fast i en fantasiverden.

Lenke til kommentar

 

 

Vista var aldri verdt oppgraderingen, mens W7 er det.
Vista er en større oppgradering fra XP enn Win7 fra Vista, det er vel ikke noe tvil om. Er W7 verdt oppgradering fra Vista SP2 for deg? Personlig lurer jeg på hva hypen med Win7 er i forhold til Vista.

 

Hvis du _lurer_ på det, så anbefaler jeg deg å prøve Win7. Det er vesentlig bedre enn vista på alle mulige måter.

 

 

Dette er nok ikke ment å "ramme" private som mange her ser ut til å tro, men dette er mer et lisens-spørsmål for større bedrifter som har store lisensavtaler med Microsoft. Som sagt så vil i noen tilfeller lønne seg å kjøpe en "nedgradert lisens" for så å bruke en volume lisens på win7.

 

Men nå ser ikke de fleste som har lest denne artikkelen lenger enn sin egen cd-rom.... så dette er vist vanskelig å skjønne (ref. øøøø... hvem gidder å kjøpe nedgradert til xp lissom... sææærlig saaaklig lissom!)

 

 

Lenke til kommentar

Så lenge det ikke finnes bedre alternativer enn Windows XP, så synes jeg dette er en ganske trist "nyhet" fra Microsoft.

 

Når skal Microsoft gi noe tilbake til trofaste Windows-brukere i med Windows OS'et.

 

Jeg synes ikke det er de fantastiske forandringene mellom Vista og 7, så sånn sett ville det ikke gjort noe særlig skade for Microsoft å plastre Vista om til en "W7 som fortsetter å vise Vista-logo". Folk generellt merker nok ikke forskjellen, annet enn at Microsoft ville gjort brukerne og sitt eget selskap en tjeneste. Mannen i gata kan jo likevel komme til å finne på å oppgradere til Windows 7 fordi det ville klinget bedre i hans øre.

Var dette seriøst ment? Kan du nevne ett eneste område der Windows XP er bedre enn Windows 7?

 

Windows 7 er også en forbedring over Windows Vista. Det er raskere, færre bugs, og alt i alt mye mer "gjennomført" enn Vista. Vista var en stor oppgradering av kjernen i Windows, mens Windows 7 tar alt som ble oppgradert videre og forbedrer det, samtidig som det som var mest "bloatet" har blitt mye mer effektivt. Det er derfor folk liker Windows 7. Det er rett og slett bedre enn Vista, og i hvert fall bedre enn Windows XP.

 

Windows 7 professional kan jo dessuten emulere XP, slik at XP-programmer (eller rett og slett hele Windows XP) kan kjøre på Windows 7, så det er ingen grunn til å ikke oppgradere.

 

Skjønner at bedrifter har rutiner for oppsett av XP-pcer, men det begynner å bli såpass gammelt at det nå virkelig er på tide å få på plass rutiner for Windows 7.

Lenke til kommentar
Hvis du _lurer_ på det, så anbefaler jeg deg å prøve Win7. Det er vesentlig bedre enn vista på alle mulige måter.
Jeg bruker begge på jobb og har tilgode å se noe i Win7 som er "vesentlig bedre enn vista". Har hatt noen obskure bugs og irriterende jumplists i Win7 som ikke er å finne på Vista, bortsett fra det har jeg ikke truffet på noe som er verdt oppgradering ennå (jeg har også sett på lista over nye features i Win7 http://en.wikipedia.org/wiki/Features_new_to_Windows_7 ).
Lenke til kommentar

De som ikke forstår at noen fremdeles bruker winXP er vel de som sitter på msn, skriver i word og spiller et eller annet DX10-spill.

 

For å gjøre det enkelt for dere; WinXP 64 (en versjon av windows 2003), er betydelig raskere i bruk i (av det jeg kjenner til) CAD-programmer. for eks. er 3D studio betydelig mer stabilt under XP64 enn Vista\Win7. Om dette er utviklerne eller MS sin feil er irrelevant for min del.

 

Det er sikkert mange fordeler med Win Vista og Win7, men de slår bare ikke XP og XP64 på hastighet og stabilitet. Mulig syntetiske tester ikke viser forskjellen, men i praktisk bruk er det helt åpenbart.

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar
Hvis du _lurer_ på det, så anbefaler jeg deg å prøve Win7. Det er vesentlig bedre enn vista på alle mulige måter.

 

 

Enda en som har bitt på den intensive reklamekampanjen ja ... Win7 er Vista med et nytt, ytterst tynt skall.

 

Sitat fra Anandtech:

 

The vast majority of big improvements in Windows came with Vista, not with Win7. Microsoft did fix some edge cases for Win7 such as marginal performance and laptop battery life, but the dissent over Vista went far beyond those edge cases. If your hardware didn’t work under Vista, it still won’t under Win7. If you didn’t like UAC, you still won’t like it under Win7. If you found XP to be snappier than Vista even on a fast computer, then you’ll still find XP to be snappier than Win7. At best, if your software didn’t work under Vista, it might work under Win7 if you can put up with the Windows XP Mode virtual machine.

 

So if Win7 succeeds where Vista failed, it’s going to be because of marketing and word of mouth. It will be Microsoft convincing users that Win7 is great before anyone can convince them otherwise, because if that negative mindset were to set in, it can’t be erased no matter how good any of the service packs are. Vista had its problems, but what kept it down since SP1 was word of mouth much more than it was technical issues for edge cases.

 

Vil kanskje regne Anandtech som en litt mer troverdig kilde enn deg med "vesentlig bedre på alle mulige måter" ... (Min uthevning)

Om du har en bil, også kjøper en ny bil som er lik men med nye setetrekk og fetere frontlykter, så er jo det også en forbedret utgave i forhold til den forrige, selv om forskjellen ikke akkurat er allverden ...

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Det finnes sikkert unntak, men hvis ikke W7 i det store og det hele er vesentlig bedre enn Vista da veit ikke jeg. Funksjonelt kanskje ikke de største endringene (selvom jeg digger muligheten for standardskriver ut fra hvilket nett man befinner seg på).

 

Men W7 er så vanvittig mye bedre uansett, pga. hastighet. Når jeg begynte i ny jobb i høst fikk jeg utdelt PC med Vista. Det tok vel nesten 10 minutter å starte opp, og 5 minutter å skru av. Det kunne ta mange minutter å kopiere en 40kb fil. Med eksakt samme PC, bare med W7 starter jeg nå opp på et par minutter.

 

Og via jobben har jeg vært innom ganske mange VistaPCer rundt i forskjellige bedrifter. Med unntak av en har de sugd på hastighet samtlige.

 

 

Så funksjonelt kan det sikkert diskuteres. Med hastighet er og blir det absolutt viktigste, en forutsettning, for at et OS skal være bra. Og derfor blir W7 suverent overlegent Vista.

Lenke til kommentar

testen viser også hastighet messing er det liten forskjell på hastighet mellom xp og W7 på samme pc. problemet her er av hardware messing art . de gamle pcene kan ikke kjøre w7 og nye pcer har ikke noe nytte av xp. dessuten så er det neppe sa mange drivere tilgjengelig lenger bedriften beholder det dyre utstyret sit så lange det er mulig . på jobben brukes datastyrt graverings utstyr og pcen der bruker xp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...