Gå til innhold

Microsoft dropper nyhetsgrupper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nyhetsgrupper?

 

Vi newsere fant vel aldri et brukbart norsk uttrykk for Usenet. Det var gøy mens det varte, nå er no.* hierarkiet mer eller mindre dødt, jeg vet ikke hvordan det står til med de fremmedspråklige gruppene.

 

http://home.online.no/~vidaandr/news/

 

Denne fornorskningen av internett hw.no har drevet med de siste årene går litt over styr noen ganger.

 

Var vel bare egentlig en liten protest fra min side.

 

Men ja, Usenet er fortsatt ganske utbredt på verdensbasis enda.

Lenke til kommentar

De burde kanskje ha markedsført det litt bedre om det faktisk fungerte. Har aldri visst om ms's spesifikke grupper før i dag jeg.

 

Kan ikke si jeg har lett etter det heller, men fremdeles.

 

Nja, trafikken har vært mer enn stor nok på de mest aktive gruppene. Samtidig har den vært akkurat "liten nok" for de mer spesialiserte gruppene. Noen ganger er det viktigere å treffe de rette enn å treffe flest mulig. De som har brukt news noen år har uansett visst om dem. For spesialister har de vært uvurderlige.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Jeg bruker newsgroups (Usenet) hele tiden jeg, men via web interface. Bruker i dag Easynews, og bruker det til alt fra musikk, filmer, programmer etc.

Tryggere å bruke enn P2P, har det meste liggende, alltid full nedlastningshastighet etc.

 

Men bruker ikke newsgruppene slik som jeg gjorde i "gamle" dager, da det var der jeg postet ting, og ikke på forumer. Hadde jeg et problem, brukte man newsgrupper. Og i modem tiden (ja jeg snakker 28.6 bps modem, så var det kjekt med tekstbasert kommunikasjon. Store tunge forum, overlesset med reklame, ville vært døden da.

 

Men som sagt Usenet kan fortsatt brukes i høy grad, bare til andre ting enn tidligere.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Synd at Usenet er i ferd med å forsvinne, men det er vel ikke akkurat noen bombe. Jeg var ganske aktiv på en del grupper rundt år 2000 (spesielt no.it.maskinvare.diverse), men det er mange år siden jeg har vært innpå der og sett. Men det er morsomt at noen av de som var mest aktive der, nå skriver for hw.no, PC World Norge og andre steder.

Endret av Flex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Utfra det engelske ordet newsgroups så er nå ikke "nyhetsgrupper" noen dårlig oversettelse.

 

Brukte også news mye før i tiden for diskusjoner og problemløsning. Good times. Men jeg skal være enig i at andre kanaler kan være enklere å bruke, ihvertfall til mitt bruk.

 

Binære grupper dog kommer nok ikke til å forsvinne med det første. Da måtte man jo begynt med torrents *grøss og gru*

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Usenet er da på langt nær på vei til å forsvinne. Det er den beste måten å laste ned ting på, totalt overlegent torrents. Jeg får ca 12 megabyte i sekundet stabilt på skolen og kjenner en drøss som bruker giganews.

 

Akkurat, det er min opplevelse også. Jeg maxer ut en hver linje hastighet jeg har når jeg laster ned fra Usenett.

 

De siste 5 og et halvt åra jeg har hatt den kontoen jeg har nå har jeg følgende stats:

 

Gig Bank 4097.66 Gigabytes (4,399,830,176,823 bytes)

Total Usage (reset) 4045.53 Gigs (4,343,852,673,232 bytes)

Web Usage 4045.53 Gigs (4,343,852,297,095 bytes)

 

Så har lastet ned litt ja... :innocent:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Denne fornorskningen av internett hw.no har drevet med de siste årene går litt over styr noen ganger.

 

 

Det er nok ikke hw.no som bærer eneansvaret for direkteoversettelsen "nyhetsgrupper", den stammer fra helt tilbake til SchibstedNett-tiden hvis jeg ikke husker feil. Eksempelvis, MS brukte den samme oversettelsen i norsk utgave av Outlook Express.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Nå er forsåvidt newzbin, verdens mest populære indekseringstjeneste av Usenet tatt ned.

 

Kommer til å savne den, selv om den etterhvert lå litt langt bak hva gjelder indekseringstid. Var vel rundt 350 dager, som ikke er så altfor mye lenger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...