Gå til innhold

HP dumper Windows 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser de fleste fokuserer på Web OS i denne sammenheng(og med all positiv omtale dette OSet har fått så forstår jeg det).

Men etter at HP kjøpte Palm så sitter altså verdens største pcleverandør(HP) med rettighetene til BeOS(wikipedia), som mange mener er verdens beste desktop OS. Lurer på om dette kan dukke opp igjen med "litt" oppgradering, HP ville kunne spare stort hvis de hadde klart det. Kan ikke tenke meg MS liker det. Haiku(som bygger på BeOS) viser vel at det er mulig.

 

Jeg ser ellers hvorfor Windows ikke er førstevalget når det gjelder tablet. Ikke er det skapt for trykkskjermer, ikke er det nytt(spennende) og det krever strømkrevende cpu.

 

Skal de ha noe håp i konkurransen mot kommende Android og Apple plater så duger ikke Windows. Tidig med tanke på at Ballmer selv så stolt viste den frem:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok mer som ligger bak det enn at de nå eier Palm WebOS (som de sikkert kjøpte for en grunn).

 

Windows 7 har ganske høye maskinkrav og mye funksjonalitet som er overflødig i slike maskiner. Blant annet kreves det x86-prosessor, noe som i praksis betyr Atom. Sammenlignet med gode ARM-baserte prosessorer så gir Atom vesentlig dårligere batteritid. Jeg skjønner godt at HP ikke er fornøyd med Intel Atom i slike maskiner og at de er like lite fornøyd med at Windows krever slike prosessorer. Her lukter det bytte av OS og prosessor lang vei.

 

Det ypperste på ytelse/Watt med nok ytelse til slike maskiner er nok ARM-basert. Android og WebOS er to av de bedre OSene som kjører på disse prosessorene.

 

I tillegg kan jeg tenke meg til at Windows ville økt prisen veldig mye på slike maskiner der maskinvaren er svært billig.

Lenke til kommentar

Tablets med desktop-OS har aldri vært noen salgssuksess og vil heller aldri bli det.

Ja, du har rett. Det er nok for mange personer som faktisk liker begrensninger, og til og med forsvarer dem. Det er tragisk, men en realitet.

 

Jeg bare sier det salgstallene avslører. Minoriteten som faktisk er interssert i tablets med WinXP/Vista/7 er så liten av fabrikantene ikke har godt nok grunnlag til å fortsette med å produsere det.

 

Det vil uansett alltids finnes et eller annet produkt som gjør det du leter etter. Vil du ha så er det bare å kjøpe.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Tablets med desktop-OS har aldri vært noen salgssuksess og vil heller aldri bli det.

Ja, du har rett. Det er nok for mange personer som faktisk liker begrensninger, og til og med forsvarer dem. Det er tragisk, men en realitet.

 

Pølsevev. Det folk liker er batterikapasitet, små fysiske mål, enkel betjening og fingervennlighet.

 

Dette er det ingen tablets med desktopOS som per i dag har klart å leve opp til. Og dermed så synes jeg det er et klokt valg å ditche Windows 7 på en tablet.

 

Det kan godt hende at mye kan tilpasses for fingerbruk i Win7, men i det man må begynne å bygge egne skall over OS så har man gått i den samme fella som man gjorde med Windows Mobile.

 

Men en tablet med WebOS hilse i alle fall hjertelig velkommen fra min side. Skal bli spennende å se om de kan komme med noe nytt ut over det Apple har levert.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Pølsevev. Det folk liker er batterikapasitet, små fysiske mål, enkel betjening og fingervennlighet.

Mange systemer klarer å levere akkurat det.

 

Det folk liker er "something shiny". Og det er det Apple "klarer" å levere.

 

 

Men hadde de likt restriksjoner som ikke var innført av Apple? Aldri.

Riktig. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...