Gå til innhold

Se bilder av Nokia N8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At det ikke blir gjort stort med S60/Avkon er da ingen nyhet?

Det skal jo byttes ut med ett QT-basert grensesnitt/UI-libs (Orbit) i Symbian 4, så de fleste og største forandringene er nok ikke i GUIet i denne releasen.

 

Nei, dette får meg ikke bekymret - det er klart Nokia må slippe noen mobiler mens man venter på Symbian 4, men jeg tror få forventet at de skulle bringe mye nytt.

 

 

Men jeg haster ikke - Min 5800 holder fint til Symbian 5 om det ikke blir store forsinkelser, så I'll live to see ^^

Lenke til kommentar

Sabotasje er jo en artig teori, min motteori er at Nokia internt bruker masse tid og ressurser på å jobbe med QT.

 

På Maemo-platformen virker det som Nokia ser på QT som løsningen på alle verdens problemer. GTK+ er ut døra som et uønsket stebarn der. Nokia N900 skal få QT 4.6 omtrent i disse dager, og utviklerne blir aktivt ledet mot å skrive applikasjoner på nytt i QT.

 

Ville ikke forundre meg om Nokia ønsker å styrke QT på Symbian før S^4/H2 2011. De har endret på framtidsvisjonen for Maemo/MeeGo, da er det nok en sammenheng med hva de ønsker for QT på et større plan.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Vil det være mulig å legge inn Symbian^3 på mobiler som i dag kjører S60, si en N97? hmm

 

Nei, det er ikke mulig.

 

Skal ikke gå er inn på grunnene, det kan du lese deg opp på selv om du er interresert, men det går ikke.

 

 

Ikke ville det være noen vits heller, da brukeropplevelsen ville bli laber. Symbian^3-enheter krever kraftigere HW.

Lenke til kommentar

Hva om Nokia bare la ned hele butikken? Nokia har skuffet meg etter at jeg fikk N97, den er ikke akkurat veldig oppgradering fra N95 som jeg hadde før, med tanke på hardware. Eneste er at N97 egentlig er en N95 med touch skjerm, samt at den har en del produksjonsfeil som irriterer meg sinnsykt, som deksel til kamera som lager riper på linsen, dårlig GPS antenne. Jeg kan ikke bruke GPS'en i N97 når jeg kjører bil, da signalet detter ut hele tiden.

Trodde faktisk at N97 skulle være EN stor oppgradering fra min N95, men neida. De andre telefonene som Nokia har hostet opp den senere tiden er ikke noe skryte av iallefall.

 

Tror faktisk at Samsung kanskje har noe på gang med sin kommende Galaxy S som kommer til høsten.

 

Amen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I følge Nokia selv, har N8 Qt:

 

http://conversations...per-experience/

 

Ja, men den inneholder fortsatt Avkon-biblotekene, hvilket betyr at den kan kjøre både QT-apps og Avkon-baserte apps.

 

Mer viktig; brukergrensesnittet er fortsatt Avkon-baserte S60, hvilket betyr at dette er mer av gamle Symbian enn av nye.

 

I Symbian^4 vil de kaste ut Avkon, og dermed også S60, og komme med et Qt-basert brukergrensesnitt.

 

 

Dette betyr ikke bare at Symbian vil komme på nivå med de andre på markedet hva menysystem angår, men også at brukergrensesnittdelen av dagens Symbian-applikasjoner må skrives om igjen for at programmene fortsatt skal virke.

 

Heldigvis kan applikasjonslogikken beholdes, takketvære Symbians client/server-system for programmer.

 

 

Enda en vesentlig ting med Symbian^4 er at Nokia ikke kommer til å få lov til å installere det på alt for svak hardware, hvilket betyr at det vil oppleves vel så raskt som ande systemer.

 

Jeg gleder meg!

Endret av ze5400
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...