Gå til innhold

Mektig imponert av EOS 550D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Knallbra videoer. Tydelig at det ligger mye mer bak filmingen enn godt utstyr.

 

- Kameraet er for lett, og det er derfor vanskelig å hindre småristing under håndholdt filming.

Dette fikses lett ved å skru fast en håndmanual eller annen vekt rett under kameraet. Det koster ikke mange kronene det heller. Optimalt sett burde man hatt flere vekter og montert de på stenger litt unna kameraet for å unngå rotasjon. Moment = vekt * arm. Tenk en som går på stram line med balansestang. Ulempen er at det tar plass så man må vurdere dette opp mot hverandre. Festet mellom kamera og skulder bør være fleksibelt slik at ikke rystelser fra kroppen forplanter seg til kameraet.

 

Andyax: Hvordan fungerer autofokusen? Hvor henter den "signal" fra?

Kan du fortelle litt mer om funksjonaliteten til skulderstativet? Hva er poenget med å kunne skyve kameraet frem og tilbake på de to rørene?

 

Elles så fikk jeg ikke spilt av videoene skikkelig. Det virker som det hakker konstant, men jeg tror forklaringa er enten at skjermkortet på jobbmaskina er for dårlig eller at det er 60 Hz skjermoppdatering + 24/25 fps som er problemet.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg selv et 550D så fort det var tilgjengelig og må si det imponerer når man tar prisen i betraktning.

 

Spesielt er jeg imponert over graden av manuell kontroll man kan ha ved videoopptak.

 

Problemet med at man er ustødig på hånda - det gjelder ett hvert "videokamera" av mindre størrelse. Men å lage seg en steadycam koster ikke mer enn noen hundrelapper og er forholdsvis enkelt. Tråd på forumet. På build it finnes andre smarte løsninger. Man kan også lage steadycam i litt ulike størrelser, slik at man gjerne kan ha en liten en som egner seg for mobil bruk. Men som Simen1 skriver, avstand mellom kamera og vekt gir roligere bilder.

Lenke til kommentar

Baba2: Hehe, stemmer det! Imponerende at du husker meg. Har ikke skrevet her på kanskje et år! :)

 

 

kapteinkrykke: Hehe, var faktisk hennes ide å vaske bilen. Utrolig, men sant :p Så det som en gyllen mulighet til å teste kameraet.

 

 

gorpium: Kjøpte det på shoot35.com for noen år siden. De selger ikke akkurat den lenger. Prisene har blitt skyhøye der nå og. Synd...

 

Trondster: Optikken jeg brukte på testvideon er noe av det dårligste du kan få tak i kanskje? :p Det som føler med kameraet føles skikkelig plastikk og blenderen er ikke akkurat særlig åpen hehe.

 

Har en anmeldelse av kameraet på youtube-kontoen min youtube.com/Andyax

Lenke til kommentar

Tja, du ser en del fokus feil, og til tider noe "rivinger" i bildet.

 

Hadde heller kjøpt en HD video kamera til den prisen, og laget til "film følelsen" i post.

 

Gleder meg å se resultatet nå Sony kaster seg inn og legger til filming funksjon i sine kamera serier. De har jo en god del erfaring med video kamera....

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Den aldrende modellen D90 er nok ikke fullt så bra som 550D, men jeg regner med at den får en arvtager snart med like god filming som D300s. (D90 har mye gele-effekt og "bare" 720p/30fps). Pentax er også begrenset til 720p/30fps (med unntak av den sære modusen 1536x1024p i K-7). Panasonig GH1 skal forresten være glimrende på både fokus og minimalt med geleeffekt, samt ha 1080p. Men pass på å få stabiliserte objektiv eller sensor uansett system. Det er et fint tillegg til steadyshot.

 

De mest interessante fotokameraene til videobruk for tida vil jeg si er Panasonic GH1, Canon 550D, Nikon D300s og Canon 5DmkII. Muligens også Pentax K-7 dersom værtetting og pris er viktigere enn 1080p og Nikon D3s dersom ekstrem ISO og bunnløs lommebok er din sjanger.

Lenke til kommentar

gorpium: Kjøpte det på shoot35.com for noen år siden. De selger ikke akkurat den lenger. Prisene har blitt skyhøye der nå og. Synd...

Takk for info!

Ja, pokker da HDSLR fenomenet! Nå føler produsentene at de kan pushe prisen og folk kjøper uansett.

Må uansett en dag kjøpe meg rails og følgefokus til min 5DII. Må bare finne noen som har lens gear som går rundt 85mm'ern min. :p

Lenke til kommentar

Tja, du ser en del fokus feil, og til tider noe "rivinger" i bildet.

 

Hadde heller kjøpt en HD video kamera til den prisen, og laget til "film følelsen" i post.

 

Fokusfeil har ingenting med kameraet å gjøre, men med meg å gjøre hehe. Det samme gjelder det du kaller "rivinger". Det har ikke noe med kameraet å gjøre overhode, men med vimeo.com.

 

Du får ikke filmfølelsen av å kun jobbe i post. Filmfølelsen får du av å bruke et kamera med en stor sensorbrikke. Du får ikke i nærheten av den dybdeskarpheten med et vanlig HD-videokamera.

Endret av Andyax
Lenke til kommentar

De mest interessante fotokameraene til videobruk for tida vil jeg si er Panasonic GH1, Canon 550D, Nikon D300s og Canon 5DmkII. Muligens også Pentax K-7 dersom værtetting og pris er viktigere enn 1080p og Nikon D3s dersom ekstrem ISO og bunnløs lommebok er din sjanger.

 

Synes du traff midt i blinken her. Personlig kjenner jeg flere som faktisk mer eller mindre kun bruker D300s og 5DmkII til video og stillbilder, hvor videokameraet i stor grad frister tilværelsen i skapet.

 

Nå er D90 langt bedre enn Canon 550D...ifølge DxO

 

Det kommer da helt ann på hvilke preferanser man har, og hva man vektlegger. At sensoren på D90 er god (meget) har vært kjent lenge, men personlig ville jeg ikke anbefalt en eneste å kjøpe D90 pr dato. Har man klare preferanser for Nikon, så ville jeg nok ventet litt.

 

Opplevd kvalitet er nok også relativt marginal mellom disse to. Jeg klarer ikke å se særlige kvalitetsforskjell mellom bilder fra D90 og 550D (om i det hele). Teknisk sett er de nok der. Så personlig er jeg enig med Simen1, akkurat i prisklassen rundt 6 000 kr for hus er nok 550D et kamera som skiller seg noe ut når man vurderer både kvalitet og funksjonalitet pr dato.

Lenke til kommentar

går ann å sjekke ut d-focus for follow focus, koster nesten ingenting, men det tar tid å få det tilsendt, jeg spurte for noen uker siden og ta skulle det ta rundt seks uker. Jeg endte opp med en redrockmicro follow focus som jeg er veldig fornøyd med. Det eneste jeg mangler nå er z-finder, det er jo nært sagt umulig å ta i bruk den lille skjermen til fokus. Men det er helt sjukt hva disse kameraene gir deg for penga - desverre er det ikke noen god historie-knapp, gode skuespillere-knapp, proff lyd-knapp, eller noen slike knapper (håper dette kommer med i neste firmwareupdate til 5d mk II), så det er fortsatt ikke bare bare å lage film selv om det ser mye bedre ut enn tidligere.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...