Gå til innhold

Infisert XP blir ikke oppdatert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I følge hitslink, har XP ca 64% markedsandel på verdensmarkedet. Statcounter mener ca 60%, mens W3Counter mener ca 53%. Disse statistikkene er fra mars 2010.

 

Det er anslått å være totalt ca 1,6 milliarder datamaskinbrukere i verden. Med dette anslaget og disse statistikkene kan vi anslå at det er omtrent 850-1020 millioner brukere av XP per mars i år.

 

Merk at oppdateringer kun slåes av for de XP-brukerne som er infisert av dette viruset. Alle andre vil få oppdateringer. Det skulle forsåvidt bare mangle for alle som har kjøpt Windows-lisens i det siste. XP er fortsatt i salg (jeg kjøpte en lisens for ca 3 uker siden) og god forretningsskikk i programvarebransjen er å følge opp kundene med oppdateringer i minst ett år etter kjøpet. Internasjonalt er det vanlig med 1-3 års garanti. I Norge har vi som basis 2 års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

En kar som ringte inn på jobb for litt siden hadde XP pre-service pack 3 (kanskje ikke installert noen av dem for alt jeg vet) og automatiske oppdateringer av, pluss null IT-kunnskap/interesse. Lurer på hvor mye rart han har på maskinen.

 

Tror ikke han er alene.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

XP er langt fra død og blir ikke det heller.

Faktisk så om MS hadde lagt DX11 på XP så hadde plutselig Windows 7 tapt hele sitt marked da XP kernelen er skummelt bra bygget og at programvaren som finnes utvikles.

 

Eneste negative med XP i service pack variantene er at de mister en del bakoverkompatabilitet, ett EA produkt som lider sterkt av at MS klipper bort funksjoner de mener er unødvendige og ikke lenger i bruk er NFS Underground og Porsche Unleashed / 2000, disse vil ikke funke på en XP maskin med litt service packs.

Lenke til kommentar
<..> XP kernelen er skummelt bra bygget <..>

Du mener vel heller patchet og patchet og patchet og patchet ... i 9 år slik at XP har blitt rimelig stabil og polert.

 

XP lider fortsatt av den del grunnleggende problemer som ikke lar seg fikse uten å gjøre voldsomme inngrep. Blant annet hele sikkerhetstankegangen med at alle skal ha root-rettigheter og drivermodellen som var helt ny i Vista.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Litt snodig avgjørelse av MS, det virker nesten som de gir litt f*** i disse kundene.

(Gidder ikke bruke tid på å finne en løsning som ville løst problemet, isteden overlates det til kunden selv å ordne opp).

Lenke til kommentar
<..> XP kernelen er skummelt bra bygget <..>

Du mener vel heller patchet og patchet og patchet og patchet ... i 9 år slik at XP har blitt rimelig stabil og polert.

 

XP lider fortsatt av den del grunnleggende problemer som ikke lar seg fikse uten å gjøre voldsomme inngrep. Blant annet hele sikkerhetstankegangen med at alle skal ha root-rettigheter og drivermodellen som var helt ny i Vista.

 

Akkurat sikkerhetstøvet i Win Vista / 7 kan jeg være foruten.

Men jeg er entusiast og har ikke problemer, slike systemer forblir bare en plage for meg så sånn sett er XP mer entusiastvennlig enn Win 7 og Vista er.

Med DX11 på XP så hadde ikke Win 7 hatt noe i entusiast markedet å gjøre, i allefall ikke imot XP 64 bit.

Lenke til kommentar

Akkurat sikkerhetstøvet i Win Vista / 7 kan jeg være foruten.

Men jeg er entusiast og har ikke problemer, slike systemer forblir bare en plage for meg så sånn sett er XP mer entusiastvennlig enn Win 7 og Vista er.

Med DX11 på XP så hadde ikke Win 7 hatt noe i entusiast markedet å gjøre, i allefall ikke imot XP 64 bit.

Hvis DOS hadde hatt DirectX 11 og vært 64-bit, hadde du brukt det da?

Lenke til kommentar
Er det ikke bedre å la infiserte maskiner krasje? Ja, det skaper problemer for dem som er infisert, men alternativet skaper problemer for fler.

Det er svært mange virus som ikke kræsjer infiserte PCer fordi de ønsker å utnytte maskinene til å utføre angrep eller spre malware, spam etc via nettet. Da prøver de å forbli uoppdaget ved å ikke lage noe kvalme på maskinen de infiserer. Slike virus plager svært mange andre enn de som bruker den infiserte maskina. Nå vet jeg ikke om dette gjelder viruset nevnt i artikkelen, så ta dette på generell basis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...