Gå til innhold

Universiteter forbyr Ipad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er sikkerhet i forhold til trådløse nett en god grunn til å forby denne? Har dere funnet noen detaljer på hva det er snakk om?

 

Jeg kan i hvert fall komme på en annen god grunn: At lukkede systemer hindrer innovasjon. Åpne systemer inviterer til innovasjon og universiteter bør jo helt klart oppfordre til innovasjon.

Lenke til kommentar

Jeg kan i hvert fall komme på en annen god grunn: At lukkede systemer hindrer innovasjon. Åpne systemer inviterer til innovasjon og universiteter bør jo helt klart oppfordre til innovasjon.

Er ikke Windows/Windows Mobile et ganske lukket system? Bør disse også forbys?

Lenke til kommentar

Googlet og fant et dokument som ga litt mer innsikt i problemet. Det virker som om iPaden, når den er koblet til et nett med DHCP, ikke overholder lease time. Den fortsetter å bruke en IP-adresse gitt til den fra DHCP etter at leaseperioden for denne har gått ut, uten å forsøke å fornye leasen. Nå synes jeg Princeton var strenge, i og med at de har satt lease time til seks timer, men de har sikkert sine grunner.

 

Kilde: http://www.net.princeton.edu/announcements/ipad-iphoneos32-stops-renewing-lease-keeps-using-IP-address.html

Lenke til kommentar

Selv om koden er lukket i Windows så står du fritt til å installere det du ønsker (så lenge det er lovlig) på eget ansvar.

 

Og Windows Mobile er vel langt fra lukket, Windows Phone 7 derimot er lukket, men dette er en telefon og ikke en "datamaskin".

iPad er heller ingen datamaskin på samme måte som noe du kjøper på Elkjøp.

 

Uansett, å forby noe kun fordi det ikke er åpent nok for enkelte blir feil.

Lenke til kommentar

Jeg kan i hvert fall komme på en annen god grunn: At lukkede systemer hindrer innovasjon. Åpne systemer inviterer til innovasjon og universiteter bør jo helt klart oppfordre til innovasjon.

 

Dette er jo bare tulleball, hvilke åpne systemer mener du har bidratt til innovasjon som ikke fra før finnes i et lukket system?

 

iPod revolusjonerte MP3 og iPhone revolusjonerte GSM. Det viser at det er summen av enkeltkomponentene satt i system som gir verdi, ikke hver enkelt komponent/spesifikasjon i seg selv. På den måten er Apple nyskapende, setter brukervennlighet foran spesifikasjonskåtskap og bidrar til ekte innovasjon.

 

Apple bygger dessuten sine systemer rundt bransje standarder og åpne formater, (mpeg1/2/4, pdf, html5, css3, js) så er vel ingen ting som hindrer innovasjon på plattformen heller - annet enn egne fordommer og prinsipper ...

Lenke til kommentar

Googlet og fant et dokument som ga litt mer innsikt i problemet. Det virker som om iPaden, når den er koblet til et nett med DHCP, ikke overholder lease time. Den fortsetter å bruke en IP-adresse gitt til den fra DHCP etter at leaseperioden for denne har gått ut, uten å forsøke å fornye leasen. Nå synes jeg Princeton var strenge, i og med at de har satt lease time til seks timer, men de har sikkert sine grunner.

 

Kilde: http://www.net.princeton.edu/announcements/ipad-iphoneos32-stops-renewing-lease-keeps-using-IP-address.html

 

Grunnen til dette er at det er en veldig stor utskiftning av enheter som bruker slike trådløse nett. Dersom de ikke har kort leasetid vil de gå tom for IP-adresser veldig fort. Noen (hundre+) Ipader som fortsetter å bruke en adresse uten å fornye lease-perioden vil veldig fort skape problemer og frustrasjon både for brukere og ikke minst for drift- og supportansatte.

Lenke til kommentar

Syns dette utdraget fra artikkelen var morsom jeg. Litt klipp og lim, men morsomt:

 

Kritikerne mener Apple ikke har testet ut produktet godt nok før endelig lansering, og oppfordres nå til å legge ut firmware-oppdatering som kan fikse problemene... problemene kan løses ved at universitetene oppgraderer sine trådløse nettverk

 

Så enten kan Apple fikse "feilen" med DHCP, eller så kan universitetene bytte nettverk? Får da være måte på til hvor mye verden skal tilrettelegges for Apples produkter... Det er da nok at ITavisen har dedikert all spalteplass til den produsenten, om ikke resten av veden må bytte alt utstyret sitt så eplelogoen skal ha det perfekt...

Lenke til kommentar

Syntes nå apple har svært åpne systemer, sammenlignet med f.eks. Microsoft. Hvorfor er det ingen her på forumet som snakker om å banne microsoft istedet? Nå snakker jeg om OS for normale datamaskiner, slik mange andre også gjør her.

At Apple på sine mobile enheter har valgt å være restrektive på hva som kjøres har sine fordeler og ulemper. Men å si at en ikke skal skrive om ting som opptar mange blir nesten for dumt. Nesten som å påstå at "Beatles, neeeei.. de var jo ikke særlig populære" :)

 

Avisene skriver om det som betyr noe for folk for da tjener de mest penger. Selvfølgelig vil jo mange være uenige om hvilken betydning dette har siden de allerede har bestemt seg hva de mener om alt. Har faktisk til gode å se en eneste artikkel på de vanlige norske it-avisene der ikke masse offtopic idiotkommentarer florerer forumene. Må være et norsk fenomen, for ser svært lite av dette på engelske og amerikanske nettavis-forum. Kanskje tenårings-faktoren på forumene er litt høyere her enn resten av verden. Vi er jo et velstående folkeslag.

Lenke til kommentar

Googlet og fant et dokument som ga litt mer innsikt i problemet. Det virker som om iPaden, når den er koblet til et nett med DHCP, ikke overholder lease time. Den fortsetter å bruke en IP-adresse gitt til den fra DHCP etter at leaseperioden for denne har gått ut, uten å forsøke å fornye leasen. Nå synes jeg Princeton var strenge, i og med at de har satt lease time til seks timer, men de har sikkert sine grunner.

 

Kilde: http://www.net.princeton.edu/announcements/ipad-iphoneos32-stops-renewing-lease-keeps-using-IP-address.html

 

Riktig, da er det jo realtivt forståelig, det er jo ikke uvanlig å kaste ut maskiner som ikke respekterer slikt, eller bare velger seg sin egen IP fra nettverk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Grunnen til dette er at det er en veldig stor utskiftning av enheter som bruker slike trådløse nett. Dersom de ikke har kort leasetid vil de gå tom for IP-adresser veldig fort. Noen (hundre+) Ipader som fortsetter å bruke en adresse uten å fornye lease-perioden vil veldig fort skape problemer og frustrasjon både for brukere og ikke minst for drift- og supportansatte.

Man kan jo legge til at Priceton i følge dokumentet gir hver enhet en egen ekstern IP, noe om i flere tilfeller er en stor fordel (litt avhengiog av hva du bruker laptopen din til, selvfølgelig.) IPv4-adresser er dessverre "mangelvare", og Princeton, eller andre institusjoner, har dermed liten lyst til at noen skal oppta IP-adresser lenger enn de trenger dem - Defor den korte leasetiden.

 

Problemet blir jo da når du plutslig har to enheter som gjør krav på samme IP-adresse: iPaden, og laptopen til en uheldig fyr som har fått tildelt IP-adressen på riktig vis. Begges nettilkobling vil ha stpr sannsynlighet for å fungere dårlig.

 

Slik jeg leser artikkelen banner de bare enheter som faktisk har forårsaket problemet. Dermes kan studenter med iPad unngå å bli bannet gjennom å manuelt skru av wifi før de låser iPaden/setter den i sleep mode. Det er jo slett ikke slik at de forbyr iPads, slik overskriften sier.

Lenke til kommentar

Skriv din kommentar....Dette lukter det pengespill av lang vei. Hvor kommer pressemeldinga ifra? Hvem har interesse av å si fra om dette? Etter å ha sett filmen Zeitgeist er jeg bomba sikker på at det er enten Microsoft eller Google som har pøst i litt penger for billig anti-PR mot Apple.

 

Som lærer er det ofte overraskende å se hvor enorm motstand IT-avdelinga yter mot Apple-produkter. Det er ofte gamle Microsoft-pamper som sliter med omstilling, og at skolene benytter Microsoft serverprodukter gjør ikke ting lettere.

 

Jeg har aldri sett en skole kjøre Mac feilfritt med en gang nettverk har vært innblanda, og før pleide det å være et argument MOT Apple, men jeg undres om det kan være andre veien?

Lenke til kommentar

Skriv din kommentar....Dette lukter det pengespill av lang vei. Hvor kommer pressemeldinga ifra? Hvem har interesse av å si fra om dette? Etter å ha sett filmen Zeitgeist er jeg bomba sikker på at det er enten Microsoft eller Google som har pøst i litt penger for billig anti-PR mot Apple.

 

Som lærer er det ofte overraskende å se hvor enorm motstand IT-avdelinga yter mot Apple-produkter. Det er ofte gamle Microsoft-pamper som sliter med omstilling, og at skolene benytter Microsoft serverprodukter gjør ikke ting lettere.

 

Jeg har aldri sett en skole kjøre Mac feilfritt med en gang nettverk har vært innblanda, og før pleide det å være et argument MOT Apple, men jeg undres om det kan være andre veien?

Som skrevet over, om du ser linken jeg la ut fra Princeton er det snakk om at Apple har en feil i DHCP-implementasjonen sin som gjør at telefonen ikke fornyer leien sin etter angitt tid dersom den står i standby. Ingen grunn hverken til å dra inn konspirasjonsteorier eller anklage et anerkjent universitet for manglende kompetanse. De har til og med lagt ut skritt-for-skritt hva man skal gjøre for å reprodusere, sånn at folk slipper å spekulere på om de sier sannheten eller ikke.

 

Patch for dette problemet kommer sikkert i første SW-oppdatering.

Lenke til kommentar

Skriv din kommentar....Dette lukter det pengespill av lang vei. Hvor kommer pressemeldinga ifra? Hvem har interesse av å si fra om dette? Etter å ha sett filmen Zeitgeist er jeg bomba sikker på at det er enten Microsoft eller Google som har pøst i litt penger for billig anti-PR mot Apple.

 

Som lærer er det ofte overraskende å se hvor enorm motstand IT-avdelinga yter mot Apple-produkter. Det er ofte gamle Microsoft-pamper som sliter med omstilling, og at skolene benytter Microsoft serverprodukter gjør ikke ting lettere.

 

Jeg har aldri sett en skole kjøre Mac feilfritt med en gang nettverk har vært innblanda, og før pleide det å være et argument MOT Apple, men jeg undres om det kan være andre veien?

 

Om det er slik at Macer fungerer dårlig med vnalig netttrafikk så er det nesten garantert Apple sin feil. Dette føler gamle standarder og fungerer med utallige operativsystem. I dette tilfelle er det feks tydelig Apple sin feil om det med dhcp-lease er riktig. Dette er destruktivt for nettverket, og det er til det beste om slike enheter kastes ut.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvordan? Det var telefoner med brukelig med plasss til å ta bilder og spille av musikk før iPhone. Og det var telefoner med god brukergrensesnitt og mye fornuft før iPhone.

 

Hvis du søker "how was iphone revolutionary" på Google får du 120 millioner treff, du kan jo lese litt der ... Men seriøst, det jeg skrev var at summen av enkeltkomponentene satt i system er det revolusjonerende med iPhone. Klart du får telefoner som på papiret har bedre specs, som 12 mpix kamera, 1GHz CPU osv. Men selv i dag, 3 år senere, er iPhone målestokken for alle nye telefoner.

 

Visual voice mail, konversasjonsvisning på sms/mms, en bra app store, glimrende utviklerverktøy, et iPhone OS som er skreddersydd for oppgaven, push notification for alle, prioritering av visuell feedback i brukergrensesnittet, presis og rask multitiuch samt en fantastisk widescreen "video iPod".

Lenke til kommentar

Pfft. Den første iPhonen var DÅRLIG. Det er et faktum, med mindre man har skylapper på. Det meste rettet seg imidlertid med 3G, og for mange er dette utvilsomt en svært god telefon. Spesielt revolusjonerende var imidlertid *ingenting*, bortsett fra at de, som du sier, tok smarte løsningen som allerede hadde eksistert i en årreke, og samlet dem i en smart innpakning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...