Gå til innhold

Guide: LCD-skjermen fra innsiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler folk å ta bilder underveis, så det blir enklere å montere sammen igjen!

 

Dette av erfaring fra demontering av rør under vasken hjemme hos meg.. det blei mildt sagt vanskelig å få korrekt igjen.. (Hadde skylt fugemasse ned i vasken som hadde størknet rørene tette!)

Lenke til kommentar

Morsom artikkel.

 

Men det tas litt feil at man har demontert skjermen så mye som mulig. Man kan jo også lodde av alle komponenter. Men det blir jo altfor moro :)

 

 

Det var nesten en lignende artikkel hos en annen utenlansk nettside for noen år siden, jeg tror det kanskje var Tom's Hardware. Men der var målet å lage en projektor. De la selve bilde panelet ned på en overhead, og fikk en billig og god projektor (For sin tid). Overheaden er nok ikke billig ny, men alltid mulig å finne brukte, eller kasta.

Lenke til kommentar

Dette må jo være en fin måte og sette sammen flere skjermer på. Slik at man slipper mest mulig ramme rundt. Lage en rigg for 3 skjermer i treverk, og bare sette inn panelene. Eller bare lime sammen. Eventuellt hengsle skjermene sammen. Slik at man kan justere vinkler. Lage så en fin ramme rundt alle. Men selvfølgelig.......en 50 tommer funker det og.

Lenke til kommentar

Gjesp. Ærlig talt. Det å skru fra hverandre en LCD-skjerm involverer det å fjerne et varierende antall skruer - som regel mellom 4 og 40 et sted, alt etter hvor mye dere skal skru fra hverandre. Er da ikke noe spesielt spennende med dette.

 

Selv har jeg en Viewsonic med busted powerboard liggende her, som jeg snart skal drive å lodde av litt komponenter på, for å se om ikke jeg kan få liv i den igjen. Da begynner vi i det minste å få et mål med jobben :)

Lenke til kommentar

mener det er en del i flatskjermer som kan brukes til å lage "syrebriller"

 

Det er nok ett av de plastlagene som brukes for polarisering av baklyset.

 

 

Uansett, demonterte min gamle Samsung 226BW for en stund tilbake. Målet var to ting: bygge om slik at den kunne drives av 24V DC istede for 220V AC, og bygge dimming for baklyset.

 

Som LCD-skjermer flest er 226BW delt inn i ett strømforsyningskort med inverter og ett logikkort for å drive selve panelet, med innganger og det hele.

Desverre er Samsung veldig gammeldagse på invertersiden, og hele inverteren var bygd opp med diverse vipper og andre komponenter som tilsammen lagde vekselspenning som kunne transformeres opp. Å bygge dimming på dette ville bli en komplisert oppgave.

 

Heldigvis hadde jeg tilgang på en død Fujitsu Siemensskjerm som bruker en annen (mye mer avansert) type inverter, hvor hele prosessen er drevet av en enkelt IC (MPS MP1038). Denne kretsen var utstyrt med pinner for både analog og digital dimming (henholdsvis demping av strømmen til katodene, og hurtig pulsing av strømmen til katodene).

Med litt miksing og triksing så ble digital (PWM) dimmingen lagt på ett potmeter med ett bryterklikk i bunn (som skiftet mellom høy og lav for analog dimming). Resultatet ble en skjerm hvor baklyset kunne senkes helt ned, eller trimmes opp betydelig kraftigere enn orginalt.

 

Andre modifikasjonen som ble gjort var å bygge en DC-DC strømforsyning for å skaffe skjermen +14.5V til å drive baklys og logikkort.

 

Resultatet ble en 22" WS skjerm som kunne monteres som kartplotter ombord i en båt, og som kan dempes for bruk om natten uten at det ødelegger nattsynet. I tillegg går nå skjermen flott på alt mellom 15 og 32V.

 

 

Modifikasjon av LCD-skjermer er altså gøy, men mye bedre å gjøre det når man har en grunn for det, istede for å bare ødelegge ;)

Har fortsatt litt lyst å prøve å bygge om en skjerm fra CCFL til LED-baklys (som også vil være mye lettere å dimme), men blir nok neppe å ofre noen av skjermene jeg har nå. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...