Gå til innhold

Flash snart klar for Android


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forsåvidt gode nyheter men personlig skulle jeg ønske at Flash takket for seg og så kunne vi gå over til HTML5 istedet. Flash er en gammel og utdatert teknologi som krever alt for mye ressurser. Når man trenger hardware-aksellerisering for å kjøre flash skikkelig på feks netbooks, så begynner det å bli ille.

 

Ved å nekte Flash på plattformer som Android og iPhone så bidrar man til å svekke Flash som teknologi og heller gi rom for nye, mer moderne teknologier..

Lenke til kommentar

Da store deler av nettet baserer seg på flash, så vil jeg ha flashstøtte uansett av folk måtte mene om hvor bra/dårlig det er. Flash er en meget god plattform å utvikle nettsider.

 

For all del enig, men jeg mener vi må fase vekk Flash og da trenger vi initativ for at webutviklere og aktører går over til HTML5 i stedet. Å holde Flash unna mobile enheter er en måte å gjøre dette på.

Lenke til kommentar

Det handler ikke om at jeg ikke vil ha flash-støtte på telefonen fordi jeg ikke vil se Flash-innhold. Poenget er bare at jeg ønsker å se Flash fases ut. For at dette skal skje må aktører se behovet for en ny teknologi. Så lenge Flash-støtte blir implementert overalt så vil ikke dette skje like raskt.

 

Flash er lett å utvikle mot, for all del, men når netbooks ikke klarer å vise nettsider med flashinnhold uten å lugge er det et problem.

Endret av Lokii
Lenke til kommentar
men personlig skulle jeg ønske at Flash takket for seg og så kunne vi gå over til HTML5 istedet. Flash er en gammel og utdatert teknologi som krever alt for mye ressurser. Når man trenger hardware-aksellerisering for å kjøre flash skikkelig på feks netbooks, så begynner det å bli ille.

 

Nå eksisterer det ikke noe standard HTML5 ennå. Browserene har begynt å leke seg med å implementere elementer fra den kommende HTML5 standardren. Det er heller ingen ting som tyder på at HTML kan erstatte Flash. F.eks. kan man ikke legge til webcam eller mikrofon i HTML5. Det sier litt om at HTML5 allerede faller bakpå - før det i det hele tatt er sluppet. Faller bakpå er er en urettferdig ordlyd dog - for HTML5 bør egentlig ikke sammenlignes med Flash, da de er separate teknologier som skal dekke i utgangspunktet forskjellige behov (men som overlapper hverandre på noen områder).

 

Nå som Flash kommer for mobil, har Adobe gjort enorme oppgraderinger i forhold til CPU og minnebruk (jaggu på tide), samt de fortsetter å forbedre produktet sitt cross platform (OSX 10.6+/Safari 4+ brukere kan vente seg en god del bedre ytelse etterhvert). For tiden jobber man også med å lage et nytt og bedre grensesnitt for plugins - og Google Chrome har integrert Flashplayer og dens oppdateringer inn i browseren. Hvor langt er Adobe Flash kommet når HTML5 endelig blir en relevant teknologi?

 

Ved å nekte Flash på plattformer som Android og iPhone så bidrar man til å svekke Flash som teknologi og heller gi rom for nye, mer moderne teknologier..

Ved å nekte Flash på plattformer oppnår man kun å stagnere utviklingen. Uten Flash, hadde ikke HTML5 kommet så tidlig, og så bra som det vil gjøre.

 

Det man må forstå er at webben fremdeles er i sine spedbarnsår. Både Flash og HTML har hatt og har sine barndomssykdommer, og vil ha det en god stund til også (HTML5 også). Det er en kombinasjon av teknologi i utvikling, utviklere i utvikling, og brukere i utvikling.

 

Men det blir stadig bedre - og teknologiene modnes. Med tiden tenker jeg vi får bedre og bedre opplevelser med både HTML, Flash (og skal ikke glemme Silverlight oppi det hele heller).

Endret av ven
Lenke til kommentar

hihi.. har hatt full flash støtte lenge på min n900, men er ressurskrevende og langt fra beregnet til små batterier så skjønner at det blir holdt litt unna mobiltelefoner. Uansett kan jeg kose meg med tilnærmet fullstendig browser fra firefox.

 

Men må si jeg savner opera mini og den overlegne hastighet av og til.

Endret av anordne
Lenke til kommentar

Vil gjerne spre denne linken: http://www.economist.com/science-technology/displaystory.cfm?story_id=15927112

 

But Mr Jobs has far bigger fish to fry. The biggest of them all is turning Apple into the Microsoft of mobility. But first there is a little matter of locking as many software developers as possible into the Apple ecosystem. If the applications are there, so the argument goes, users will follow in droves. [...]

 

No surprise, then, that Mr Jobs has banned programmers from writing iPhone apps using cross-platform programming tools like Adobe’s Flash and Microsoft’s .NET, which make it easy to write an app for many different devices and operating systems at once. [...]

 

Were Flash ever to find its way in through the back door to the iPhone operating system, Apple’s armlock on its customers would be severely weakened. If most apps are built to run on Android and BlackBerry phones, as well as iPhones, then Apple would lose the advantage of being able to offer the widest choice of apps. [...]

 

But there is a big problem with banning Flash: without it, people cannot play most of the videos, animation and games encoded on websites using the industry’s most popular tool. [...]

 

A religious war has broken out between the two camps over which [html5] codec to standardise on.

The good news is that a solution may yet be in sight. [...]

Insiders reckon VP8 uses only half the bandwidth of H.264 while delivering an even better picture. Mozilla, the open-source organisation behind Firefox, would welcome VP8 into the fold.

 

But would Apple, after having backed H.264 so enthusiastically? If it promised a quick and certain death for Flash, Mr Jobs would doubtless be delighted to go along.

 

Får en til å tenke.

 

EDIT: la til noe oppklarende detaljer i sitatet. Anbefaler alle å lese kilden. The Economist er virkelig god journalistikk.

Endret av Tormeh
Lenke til kommentar

Men hva hindrer flash i å inkludere VP8 etterhvert også?

 

Ingenting, men så lenge Flash blir mindre brukt til innhold på nettet så vil Apple slippe billigere unna med å sperre Flash fra iPhone. Både Flash og Java er allerede sperret for å hindre kryss-platform-programvare, men mangelen på Flash er plagsom siden det brukes så mye på nettet.

Lenke til kommentar

Synes jeg ser tendensene til at iPhone vil gli over i mengden av smartphones nå som konkurrentene virkelig har satt grep. Det er nærmest en unison begeistring over HTC desire nå (som jeg selv også har kjøpt).

 

Det mangler fremdeles litt før jeg kan si android er "helt der" - f.eks. er betalingsdelen av android market er fremdeles sperret i Norge, og endel viktige applikasjoner mangler helt (f.eks. Tomtom navigering osv). Men alt dette er på vei - android-markedet vil tilslutt bli åpnet, og Tomtom er under utvikling for android as we speek, sammen med tusenvis av andre viktige appliksjoner.

 

Jeg vet ikke helt hva iPhone skal kunne komme med som kan beskytte den posisjonen de har hatt frem til 2010. Jeg mener 2010 er blitt året hvor iPhone er blitt gammel - og at OS 4.0 kommer med multitaskning hjelper lite når konkurrentene allerede har det, og har hatt det lenge (selv med min bedritne flere år gamle SE telefon kunne jeg multitaske).

 

Jeg tør dog ikke avskrive Apple - men de må komme med noe helt genialt for at de skal kunne gjenerobre sin tidligere posisjon. Muligens en iPhone Nano kan skape litt furore og begeistring, men det vil ikke ta lang tid for konkurrenter å ape etter en slik dings heller, siden konkurrerende hardware og software allerede eksisterer.

 

For at Apple skal klare å fase ut Flash er de avhengig av to ting: De må gjenerobre sin posisjon som defacto touchmobil, og Adobe må feile fullstendig med sin mobile versjon av flashplayeren.

 

Dersom Flash fungerer utmerket til android og andre mobiler, ser jeg ikke helt argumentet til Apple lenger. HTC med android har allerede hatt en "bastardversjon" av Flashplayer 10 en god stund. Den fungerer langt ifra perfekt - men jeg opplever ingen problem med den, og for øyeblikket det er bedre å tilgang til en dårlig flashplayer, en ingen i det hele tatt - men den nye og ordentlige flasplayren for android bør fungere *knirkefritt*.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...