Gå til innhold

Test ut HTML5-støtten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har to forskjellige versjoner av Google Chrome. En på laptopen og en på den stasjonære her på jobben...

 

Google Chrome 4.1.249.1045 gir 118 av 160

Google Chrome 5.0.342.9 beta gir 137 av 160

 

Safari på iPhone med OS 4.0 Beta1 gir 134 av 160

 

Internet Explorer 8 gir 19 av 160... :p

Lenke til kommentar

Tok en rask test av noen nettlesere her.

 

W7 Safari 4.0.5 får 115

W7 Firefox 3.6.3 får 101 (samme på Ubuntu 10.04 LTS)

W7 Opera 10.51 får 102 (Ubuntu 10.04 LTS Opera 10.10 får 38)

W7 Chrome 4.1* får 118

W7 IE 8 får 19

W7 K-Meleon 1.5.4 får 14

XP Sleipnir 2.9.3 får 19

 

vet heller ikke hvem som bruker sleipnir og k-melon...

Lenke til kommentar

Opera skal jo ifølge denne testen ha video støtte. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke får html5 youtube til å fungere da...

 

Mangler H.264 codec support. Og det er det som YouTube bruker, og således virker bare YouTube HTML5 beta i Safari og Chrome. Hverken Google eller Apple ønsker å støtte Ogg Theora, og i alle fall Firefox og muligens Opera vil ikke bruke H.264 grunnet lisens og patentforhold.

Lenke til kommentar

Hverken Google eller Apple ønsker å støtte Ogg Theora, og i alle fall Firefox og muligens Opera vil ikke bruke H.264 grunnet lisens og patentforhold.

 

Google Chrome støtter Ogg Theora.

 

Ja, Chrome gjør det. Men Google ønsker primært ikke å bruke Ogg Theora på nettsidene sine - og det er like viktig. Derfor skriver jeg ønsker ikke å støtte, ikke at de ikke vil/har implementere støtte i Chrome. Chromonium har ellers bare Ogg Theora støtte. Apple er vel relativt klar på at Ogg Theora er uaktuelt, de har alt for mange egg i H.264 kurva og satte seg mot at Ogg Theora skulle være codecsen for video-taggen.

 

Du har et meget godt poeng hernil - det ser faktisk ut som vi får en codecskamp innen videotaggen til HTML5. Dvs. vi har den alt.

 

@Mads-b: Nå er det kanpt noen som lager nettsider i dag som krever mer enn 15 - 20 poeng på den testen, så forskjell i surfeopplevelse mellom 101 og 118 finnes ikke.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Hverken Google eller Apple ønsker å støtte Ogg Theora, og i alle fall Firefox og muligens Opera vil ikke bruke H.264 grunnet lisens og patentforhold.

 

Google Chrome støtter Ogg Theora.

 

Ja, Chrome gjør det. Men Google ønsker primært ikke å bruke Ogg Theora på nettsidene sine - og det er like viktig.

Hvilke codecs Google tilbyr på YouTube når de skal ta HTML-video ordentlig i bruk vil komme til å bli ekstremt viktig. Lurer dog på hvilket grunnlag du har når du sier at Google ikke ønsker å bruke Theora på sine video-sider?

 

Mener å huske at en Google-ansatt var ute å blogget om tolkninger som fremstilte Theora som et dårlig valg for YouTube, men ikke noe som var en total-vurdering fra Google.

 

At det nåværende HTML5-eksperimentet på YouTube bruker H.264 og ikke tilbyr noe Theora, mistenker jeg at ofte blir tolket som et "tap" for Theora. Men det eneste det egentlig betyr er at Google ikke setter i gang en enorm konvertings-prosess for å eksperimentere.

 

Altså: Hva er det du baserer det på? Og er virkelig grunnlaget så solid at det passer med å fremstille det som en udiskuterbar sannhet?

 

Selv ser jeg på det som en åpen mulighet, hvor det riktignok ser tvilsomt ut for Theora. Kanskje mest på grunn av den siste tids opplysninger om On2 VP8.

Godt mulig at det er noe jeg ikke har fått med meg.

 

Derfor skriver jeg ønsker ikke å støtte, ikke at de ikke vil/har implementere støtte i Chrome.

Bra. Regner med at du skjønner hvorfor jeg valgte den tolkningen jeg gjorde, når du skrev det i kontekst med de andre nettleser-produsentene.

Lenke til kommentar

@PHPdude:

Google har relativt klare klare utsagn på at de ikke vil bruke Ogg Theora på sine videosider. Argumentene så vidt jeg forstår er hovedsaklig teknisk, både vedrørende kvalitet og båndbredde, samt det som påstås er uløste rettighetsproblemer knyttet til Ogg Theora. Å prøve meg på noen beskrivelse av det siste tar jeg ikke sjansen på - her hagler det med påstander fra ulike sider, samt at dette er særdeles komplisert juss. Poenget er vel at Google ikke går i noe minefelt med å støtte Ogg Theora i Chrome, men kan fort ende i rettslig mareritt eller farse (etter som man ser det) om de bruker det på nettsidene.

 

Men det finnes ikke særlig offentlige uttalelser fra høyt oppe i systemet. Men Google er jo typisk et firma der folk rundt omkring kan uttale seg.

 

Google sitt kjøp av On2 Technologies kan ha sin årsak i dette minelandskapet. On2 sitter nemlig på hovedpatentene til Theora, VP3 kodeksen. Selv om On2 donerte denne til Xiph.Org Foundation og den således er uproblematisk kan det være egnet for Google å ha den opprinnelige "rettigheten", samt også kunne bidra med etterfølgerene utviklet hos On2. Personlig vet jeg ikke hva Google sine tanker er, det blir spekulasjoner, men inntektene Google vil kunne få på rettigheter er små i forhold til det å kunne ha "eierskap" og utvikling av en helt fri konkurrent til H.264.

 

Tolkningen din var helt grei den, det er ikke så lett å se at jeg såg på Google og Apple som mer enn bare nettlesere. Faktisk tror jeg det er et fundamentalt feilgrep av Apple å bare satse på H.264, men de har jo laget hele "video" og "film"businessen sin på den kodeksen i et delvis lukket container.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Google sitt kjøp av On2 Technologies kan ha sin årsak i dette minelandskapet. On2 sitter nemlig på hovedpatentene til Theora, VP3 kodeksen. Selv om On2 donerte denne til Xiph.Org Foundation og den således er uproblematisk kan det være egnet for Google å ha den opprinnelige "rettigheten", samt også kunne bidra med etterfølgerene utviklet hos On2. Personlig vet jeg ikke hva Google sine tanker er, det blir spekulasjoner, men inntektene Google vil kunne få på rettigheter er små i forhold til det å kunne ha "eierskap" og utvikling av en helt fri konkurrent til H.264.

Siste codec fra On2 er VP8 som visstnok skal banke H.264 ned i støvlene.

Og det RYKTES at Google har planer om å slippe VP8 som open sauce.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...