Da var min eksamen ferdig, og det gikk supert, ble en sekser
Så her er hvordan min eksamen foregikk, for evt. andre som skal ha eksamen i faget:
Vi fikk beskjed om at vi skulle jobbe litt med data på slutten av eksamen for å vise hva vi kunne, men sensor hadde nok feilberegna tiden litt, for det ble bare tid til teorien. En halvtime går fort, så det er grenser for hvor detaljert de rekker å spørre ned i forskjellige ting.
Som eddielie30 fikk jeg også tre oppgaver som bygget på hver sin del av læreplanen:
Første skulle jeg forklare hvordan noen digitale ting fungerte: digitalkamera, scanner, bredbånd, trådløst nett og USB
De to siste oppgavene handlet om et scenario med no skoleklasser som skulle på tur, og de kunne melde seg på forskjellige aktiviteter til forskjellige priser, på forskjellige tidspunkter osv.
Andre oppgaven var da at jeg skulle foreslå en webside for påmelding til turen, og tredje oppgaven var å legge frem og begrunne en modell for lagring av de forskjellige dataene + forklare primærnøkkel/fremmednøkkel.
Læreboka i faget er jo veldig grei og inneholder nok info både om hvordan nettsteder burde se ut for å være brukervennlige og hva slags tabeller og relasjoner man trenger i en modell/database, så har du oversikt over boka burde eksamen gå fint! (Jeg brukte likevel internett litt for å få bedre oversikt over normalisering og nøkler, og kikka litt på siden til Jakob Nielsen om brukervennlighet på nettsider)
Ellers fikk jeg kikka på snarveien til frontpage-boka, for en av de andre privatistene hadde den, og den var jo veldig enkel. De nevner jo knapt html, så det virker ikke som man må være proff i de forskjellige programmene for å gjøre det bra på det området, siden snarveien-til-bøkene sammen med teoriboka (såvidt jeg har forstått) utgjør pensumet i faget.