Gå til innhold

Test: MSI Radeon HD 5870 Lightning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anbefalingen av GTX480 var ganske så biased så det overrasker meg ikke så mye.

Dessuten så er eg uenig med testen at 50mhz er "betydelig". Det er ikke relevant hvorvidt det er vanlig med 10 og 20mhz eller ikke, en 5% økning er fremdeles en 5% økning - og ikke spesielt skryteverdig.

Lenke til kommentar
Denne endringen har også ført til at selve kretskortet er noe større, samt at strømtilgangen nå kan føres via ti 8-pins-kontakter. Til vanlig trenger du kun én av disse, men under overklokking er begge nødvendig.

 

ti 8-pins-kontakter? haha, det hadde vært skøy.

Lenke til kommentar

Hvorfor fikk ikke dette kortet annbefalt når GTX 480 fikk dette?

Dette kortet yter veldig bra og er et godt kjøp til prisen.

Kortet yter også ifølge denne testen bedre en GTX 480 i mange tilfeller = burde fått annbefalt av HW.no...

 

Hvilke Catalyst drivere ble brukt i denne testen?

 

Det er vel snart på tide at dere endrer litt på måten dere gjennomfører tester på / bytter ut programvare brukt for testene. Lite av programvaren yter supert på DX 11 kort / støtter DX 11.

 

Dere tester alltid å klokke skjermkort, syns det da blir noe feil at dere samtidig ikke klokker CPU.

 

Hvorfor klokke det ene og ikke det andre?

 

Det står også at Call of Duty 4 blir brukt til å teste med, finner ingen tall / grafer som viser til dette i testen...

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar

<rant>

Punkt #1: Hvorfor anbefales ikke dette kortet?

Punkt #2: Kortet trekker da helt klart _mye_ mer strøm også ved idle enn referansekortet, og da bruker jo kortet mer strøm ved normalt bruk, som dere konkluderer med at det _ikke_ gjør, men at tilgangen er tilstede ved behov.

Punkt #3: Det er mange brukere som kjører kortene sine på 1000MHz og over, selv uten ekstra god kvalitet på viktige komponenter, altså med referanseprodukter. Da vil jeg si at det er direkte dårlig med en så liten økning på dette kortet.

 

Hvorfor teste 3DMark06 på disse nye kortene i det hele tatt? Se på poengsummen.. Når 5870 og 5970 yter likt, sier det seg selv at testen er utdatert, skalerer dårlig med flere kjerner, ikke har støtte for DX10, 10.1 og 11 osv. Det blir som å teste et urgammelt spill på en ny kraftig maskin, bare for å se hvor mange fps over 600 man kan få. Helt uinteressant.

 

Det gjelder lite med kvalitetskomponenter om kortet såvidt yter bedre enn referansekortet, bråker mer, og bruker 50-60% mer strøm ved idle. Så sånn sett skjønner jeg ingen anbefaling av kortet. Men hva da med GTX 480, som fikk en slik anbefaling på samme grunnlag (altså manglende ytelse, mer strøm, varmere, mer bråk etc).

 

Testriggen generelt er også ganske gammel nå, og en uklokket Core i7 920 er ikke akkurat state of the art. Man burde heller ha satt inn en overklokket 975 Extreme eller noe, for å utelukke i størst mulig grad at cpu blir flaskehalsen ved testene. I tillegg til å teste noen litt nyere titler, som faktisk har støtte for DX10 og 11.

 

</rant off>

Lenke til kommentar

Hmm.... syns dette virker rart... den som har gjort denne testen kan ikke ha "full" peiling..

 

Dette er et kort myntet spesielt på overklokking... Og dere får ikke til mer enn 960MHz??? Har sett andre få til opp mot 1100 på stock kjøler! Og 1420MHz med LN2!

 

Er også enig med SilentNet.. Glem 06 og eldre spill... har jo liten verdi på et slikt ekstrem kort som det egentlig er!

 

Det koster ikke stort mer enn 5870, men klokker mye bedre!.. Men får INGEN ros eller anbefaling for det!!??

 

 

.......... Skjønner ingenting jeg....

Lenke til kommentar

Hei skal kjøpe meg et 5870 snart, men er usikker på støy. Dette kortet støyet både mer og mindre enn referanse kjøleren i testen. Så jeg lurer på hvor vanskelig det er å konfigurere viftene til å spinne saktere? Vil kanskje Sapphire varpor-x støye enda mindre? Hvilket kort burde jeg gå for?

Lenke til kommentar

Ja, 3DMark06 er unødvendig. Jeg får mer i SM2.0 og litt mindre i SM3 på min 4890. Er mer interessert i en Unigine test med DX11...

 

Det er nok grunnet frekvenset kortet ditt kjører på. Men allikevel så vil kortet ditt være mye dårligere i et reelt eksempel (såfremt man snakker om nye spill). Derfor gir 3DMark06 et dårlig bilde på skjermkortytelse per dags dato. Testen er jo skikkelig utdatert, og har vært det lenge.

Lenke til kommentar

Ja, 3DMark06 er unødvendig. Jeg får mer i SM2.0 og litt mindre i SM3 på min 4890. Er mer interessert i en Unigine test med DX11...

 

Det er nok grunnet frekvenset kortet ditt kjører på. Men allikevel så vil kortet ditt være mye dårligere i et reelt eksempel (såfremt man snakker om nye spill). Derfor gir 3DMark06 et dårlig bilde på skjermkortytelse per dags dato. Testen er jo skikkelig utdatert, og har vært det lenge.

 

Akkurat det jeg mener. Når mitt gamle kort kjører en slik test bedre burde de få en oppdatering på testene...

Lenke til kommentar

hw.no er i fritt fall :no:

 

+1

 

Føler dessverre ikke at hw.no er en reel (norsk) kilde til hwtester lenger.

Forventer naturligvis ikke anandtech standard, men man må kunne forvente mer enn dette?

WiC og CoH som testspill?! Comon!

 

Håper vi ser en snarlig bedring på testrutinene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...