Gå til innhold

Refleksjon: Er mobilmarkedet ute av kontroll?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er grunnleggende uenig i at telefonene er blitt mindre avanserte. Mer brukervennlige helt klart, men det betyr ikke at de er mindre avanserte.

 

Se f.eks på hardware-spesifikasjonene på nye telefoner. De fleste har ikke bare GPS (og A-GPS), men også akselerometre og kompass som f.eks gir muligheter for såkalt AR (Augmented Reality). Det er brukervennlig, og samtidig svært avansert.

Lenke til kommentar

Det ringer ikke en bjelle for skribenten at det ikke er mobilbrukerne som har tatt seg vann over hodet, men media som har helt vann over hodet til mobilbrukerne?

 

Hvem er det som pusher teknologi hele tiden? Vi ser mobiler får dårlig karakter fordi de ikke inneholder alle de nyeste teknologiene. Som kjent kjøper forbrukerne ofte det som får god kritikk i media.

 

Litt mer selvinnsikt av media hadde kanskje vært smart innimellom.

Lenke til kommentar

Det ringer ikke en bjelle for skribenten at det ikke er mobilbrukerne som har tatt seg vann over hodet, men media som har helt vann over hodet til mobilbrukerne?

 

Hvem er det som pusher teknologi hele tiden? Vi ser mobiler får dårlig karakter fordi de ikke inneholder alle de nyeste teknologiene. Som kjent kjøper forbrukerne ofte det som får god kritikk i media.

 

Litt mer selvinnsikt av media hadde kanskje vært smart innimellom.

+1

Lenke til kommentar

Rallveird kommer med et meget godt poeng.

 

Jeg kan nesten stille et til : Hva forventer vi egentlig av en mobil? Tydeligvis at den skal overgå den forrige mobilen.

 

Det er nettop derfor løpet er kjørt, nye mobiltelefoner bør nesten være BEDRE på en eller annen måte, og skal man konkurrere på dagens marked så må man nesten lansere en "iPhone" killer for å selge.

 

Med 300.000 iPhone brukere I norge så kan man jo nesten si at brukerne har lagt lista for hva som forventes av en mobil og dette vil utvilsomt prege løpet videre, disse brukerne vil jo ikke "gå tilbake" når de kjøper neste mobil og skal man greie å kappre disse tilbake fra Apple må man komme med noe som disse brukerne vil like og ikke minst har behov for.

 

Mange av dagens Mobiler greier faktisk å gjøre mesteparten av det vi kunne gjøre med en bærbar for noen år siden, og ofte greier mobilene i dag å gjøre en raskere og bedre jobb når det kommer til sosiale medier.

Lenke til kommentar

rallveird peker å noe riktig. En mobil må ikke ha alt. iPhone er et eksempel på det. Denne har manglet funksjoner som MMS, multitasking, har dårlig kamera, er lukket, klipp og lim etc. Mye av dette er løst, men likevel er iPhone-brukere blant de mest fornøyde. ALle som omtaler mobiler trekker for dette.

 

Dette forteller oss at det som blir omtalt og det som faktisk folk vil ha, spriker. Mange dømmer iPhone ned og hjem fordi man ikke kan multitaske og fordi man er låst. Mobiler som har alt får gode omtaler, men "ingen" kjøper disse, mens andre mobiler som ikke har alt selger.

 

Alt handler egentlig om en ting, brukergrensesnitt. iPhone tok dette til nye høyder. Prøv å sett opp wlan på en E71 f.eks! Joda, nerdene klarer det, men de er i mindretall og helt irrelevante.

 

Mannen i gata oppdaget at det fantes ikke noe mer brukervennlig enn iPhone. Android tar dette videre, mens Nokia holder på sine "kongigurasjoner og tilgangspunkter etc" Ingen vet, eller bryr seg om hva dette er elelr betyr det skal bare virke, men i omtaler blir de elsket fordi man kan konfiguere disse til til himmels.

 

Folk vil ha brødristere, av eller på. Enkelt og greit. Om den kan lese pdf er det greit, men ikke noe stort poeng for andre enn nerder og omtalere.

 

Slik vil det alltid være fordi alle som driver med dette driver med det fordi det er interessant på et personlig plan. Som guide for vanlig folk i valg av mobil, er det verdiløst.

Lenke til kommentar
Dette forteller oss at det som blir omtalt og det som faktisk folk vil ha, spriker. Mange dømmer iPhone ned og hjem fordi man ikke kan multitaske og fordi man er låst. Mobiler som har alt får gode omtaler, men "ingen" kjøper disse, mens andre mobiler som ikke har alt selger.

 

Akkurat dette med låsing av plattformen er det ene store elementet som jeg misliker med iphone'n.. hardwareplattformen på en 3GS er superdigg, men begrensningene Apple har lagt inn irriterer meg daglig..

 

Jeg har teorisert at det eneste som kan være istand til å vippe Apple av tronen der er Android. Men.. De har dessverre fortsatt et stykke å gå.

 

Per idag holder jeg en liten finger på Android som min neste telefon, men jeg har en forutsetning om at jeg vil se dedikert grafikkort i den (á la 3GS) før jeg tar det skrittet.

(jeg driter i MHz diskusjonene, jeg har selv sett at et dedikert grafikkort gir MYE mykere animasjoner enn en singelkjerne CPU klarer)

Lenke til kommentar

Sant nok. Hvor mange er det i dag som utnytter ALLE funskjonene på sin suoeravanserte mobil? Men synes det det er bra at det finnes mobiler med fokus på avanserte funksjoner og at det er mobler som er med brukervennlige. Dette gir et bredere marked :thumbup:

 

Man trenger jo ikke å bruke alle funksjoner for at en avansert mobil skal være nyttig, fordi du da forutsaetter at en enkelre telefon kun tar vekk funksjonene du ikke bruker, og ingen av de du bruker, noe som sjeldent er tilfellet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sant nok. Hvor mange er det i dag som utnytter ALLE funskjonene på sin suoeravanserte mobil? Men synes det det er bra at det finnes mobiler med fokus på avanserte funksjoner og at det er mobler som er med brukervennlige. Dette gir et bredere marked :thumbup:

 

Man trenger jo ikke å bruke alle funksjoner for at en avansert mobil skal være nyttig, fordi du da forutsaetter at en enkelre telefon kun tar vekk funksjonene du ikke bruker, og ingen av de du bruker, noe som sjeldent er tilfellet.

 

AtW

 

Etter min mening så er vel N95 kardinal eksemplet på hvordan det ikke burde gjøres. En telefon, i en rimelig dårlig innpakning, spekket med all slags funksjoner. Noen gode, men alt for mange halvgode løsninger, som blant annet tømte batteriet på null komma null. Pressen lovpriset telefonen, og folk gikk mann av huse for å skaffe seg dette "vidundret". Opplevelsen ble for de aller fleste en gedigen nedtur. Etter å ha lekt litt med telefonen, fant vel brorparten ut at den var unødvendig treg, unødvendig slarkete, og alle funksjonene tok livet av batteriet på en halv dag. Jeg kjenner mange som akkurat på det tidspunktet forlot Nokia til fordel for andre telefoner, med mindre funksjoner.

Og det samme kan vel sies om Windows mobile 6.5. Jeg synes det er det ultimate OS å ha på en mobiltelefon, men det kunne ikke falt meg inn å anbefale en gjennomsnitts bruker en telefon med dette os-et. Skal man ha glede av en windows 6.5 telefon, bør man være over gjennomsnittet interessert. Det samme mener jeg helt bestemt gjelder for Symbian.

Lenke til kommentar

Et program eller en applikasjon mange glemmer eller overser eller legger altfor liten vekt på, er kalenderen, selv om nettopp denne funksjonen for er veldig viktig for svært mange, særlig folk med mange avtaler, og det er det mange yrkesgrupper som har, og også på privat basis er kalenderen viktig.

 

Etter at Nokia frem til sin Communicator 9500 med S80 så dagens lys, har PIM funksjonaliteten generelt og kalenderfunksjonen (og faktisk og kontakt og søke-funksjonen) blitt DRAMATISK dårligere.

 

Flere personer har kommentert på dette på ulike forumer. En sa det slik at dette er kanskje en av de viktigste funksjonene, og er likevel den funksjonen som blir mest oversett, både av mobilprodusentene og av de som anmelder telefonene.

 

Det må være viktig å få frem denne problematikken og IGJEN få laget en kalender som tilfredsstiller også planleggingsbehov, slik som f.eks. de gamle Communicatorene og de gamle Palmene gjorde. Selv om det teknologisk er nye tider, vil alltid behovet for en god kalender, helst med gode planleggingsmuligheter, være til stede hos et stort antall brukere.

Lenke til kommentar
Det virker som om produsentene har gått noen skritt tilbake på funksjonssiden for å heller lage enkle brukergrensesnitt.

Snart vil alle mobiltelefoner andre enn Nokia sine billig bli levert sammen med "Cell phones for dummies"...

 

Jeg er nok blant dem som er imot "fordummingen" av "smarte" telefoner.

Lenke til kommentar

Jeg synes mange mobiler har hatt trøbbel med at de har stappet for mye inn i mobilen og gitt den for svake hardware spesifikasjoner. Altså, skal man nyte en telefon over lengre tid er det ikke nice GUI + lagg som gjør susen. Det er nettopp her iPhone har slått til skikkelig, med å gi både nice og kjapt grensesnitt. Det er en av de større grunnene til at folk har beholdt iPhonen tror jeg.

 

GI OSS KJAPPERE TELEFONER MED BRUKERVENNLIG GRENSESNITT! lagg er forferdelig -.-

Lenke til kommentar

Det er nettopp her iPhone har slått til skikkelig, med å gi både nice og kjapt grensesnitt. Det er en av de større grunnene til at folk har beholdt iPhonen tror jeg.

De har altså gjort suksess på å gjøre telefonen "dummere" og mer begrenset.

 

Utrolig at folk trives med det...

 

 

Lenke til kommentar
Google lanserte operativsystemet Android senere i 2007

(jeg driter i MHz diskusjonene, jeg har selv sett at et dedikert grafikkort gir MYE mykere animasjoner enn en singelkjerne CPU klarer)

Nei. God programvare gir mykere animasjoner. Regner med vi snakker UI nå.

Endret av Zappy
Lenke til kommentar

Det er nettopp her iPhone har slått til skikkelig, med å gi både nice og kjapt grensesnitt. Det er en av de større grunnene til at folk har beholdt iPhonen tror jeg.

De har altså gjort suksess på å gjøre telefonen "dummere" og mer begrenset.

 

Utrolig at folk trives med det...

Om iPhone er trivelig for hvermansen eller ikke kan diskuteres i evigheter, men vi får vel bare velge å tro på statistikken som viser at iPhone faktisk har truffet rimelig godt på spikeren for denne gang.

Lenke til kommentar

Kan dere som snakker om "fordumming" klargjøre litt hva dere mener? Hva består denne fordummingen i, og på hvilken måte er det negativt?

Fjerning av normale funksjoner (som f.eks. klipp-og-lim), begrensninger på hvilke og hvordan programmer kan installeres, og hindringer for at telefonens innebygde funksjoner (som kalendere og telefonbok) kan utnyttes bedre. For å nevne noe.

 

 

Om iPhone er trivelig for hvermansen eller ikke kan diskuteres i evigheter, men vi får vel bare velge å tro på statistikken som viser at iPhone faktisk har truffet rimelig godt på spikeren for denne gang.

Jeg tro iPhone selger fordi det er en telefon for fjortisser. Samme gruppe mennesker klarer å gjøre salg av ringetoner og ubrukelige bakgrunnsbilder til en milliardbutikk.

Og ja, jeg vet hva du tenker: Det er helt hårreisende, men slik er nå verden...

 

 

Selv om mange gjør det samme, betyr ikke at det er en god idé! ;)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...