Gå til innhold

Behov for flere USB-porter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så man kobler fler USB enheter på en port i seriell altså. Med USB 2.0 kan kanskje dette bli problematisk mht fart, men for USB 3.0 kan det være interresant. Jeg tror nok heller jeg ville gått for en kompakt og liten mini-USB 3.0 hub med ekstra strøm og mini til normal USB overgang, om noe slikt lages. Med 5Gbps delt på si 8 kontakter burde det holde til både et par USB 3.0 eksterne harddisker, et par minnepenner, kamera, mus/tastatur osv.

 

Der har man forresten en god idè for nye kabinetter. Et panel på front/topp med 4-8 USB 3.0 (mini?) kontakter med 1-2 delt(e) USB 3.0 kanal(er).

 

EDIT: illustrasjon av forslag til slikt panel:

post-163450-1269338199,7753_thumb.png

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Strømproblemet løses ved at hver USB-enhet har egen strømadapter

Og da var man like langt. Ekstra strømadapter til samtlige enheter eller en USB-hub som tar seg av dette? Vet iallfall hva jeg hadde valgt.

 

Har ikke oversikt over strømforbruket til diverse USB-enheter, men for småting som minnepinner og mus kunne det kanskje likevel vært praktisk. Mac Air for eksempel har vel bare 2 USB-porter?

Lenke til kommentar

Kva om ein pluggar i eit tastatur først, så for eksempel eit webkamera e.l., og til slutt ein ekstern tera-disk som overfører store mengder filer.

 

Kva då om ein vil ta ut webkameraet og plugge det i ei anna maskin, t.d.? Då er det jo umogeler å ikkje avbryte filoverføringa til eksternen... Ser for meg eit problem der... :ermm:

Lenke til kommentar

Kva om ein pluggar i eit tastatur først, så for eksempel eit webkamera e.l., og til slutt ein ekstern tera-disk som overfører store mengder filer.

 

Kva då om ein vil ta ut webkameraet og plugge det i ei anna maskin, t.d.? Då er det jo umogeler å ikkje avbryte filoverføringa til eksternen... Ser for meg eit problem der... :ermm:

Da vil jeg si det kan løses med TeraCopy. Sett på pause, koble fra webcam, koble tilbake ekstern disk, og fortsette.

Lenke til kommentar

Kva om ein pluggar i eit tastatur først, så for eksempel eit webkamera e.l., og til slutt ein ekstern tera-disk som overfører store mengder filer.

 

Kva då om ein vil ta ut webkameraet og plugge det i ei anna maskin, t.d.? Då er det jo umogeler å ikkje avbryte filoverføringa til eksternen... Ser for meg eit problem der... :ermm:

Da vil jeg si det kan løses med TeraCopy. Sett på pause, koble fra webcam, koble tilbake ekstern disk, og fortsette.

 

Ok, kanskje det var eit litt dårleg eksempel, men eg tenkte meir generelt. Det er tider det passar dårleg å måtte koble frå èin ting for å kunne koble frå noko anna.

Lenke til kommentar

Faktisk helt enige med argumentasjonene til forumbrukerne her, alt for mye kontras i steden for pros for å bruke en slik enhet i steden for en hub.

 

Det som kanskje har kunnet vært en løsning er å sørge for at visse utganger fra hovedkortet er beregnet på å greie opp til 4 - 8 eksterne enheter via en hub som i seg selv ikke vil behøve en ekstra ekstern strømadapter. En litt tykkere Usb kabel som går til denne enheten og som muligens har en ekstra tilkobling akkurat der, vil i såfall være løsningen.

 

Det vil jo selvsagt kreve at et av leddene har støtte for dette : Kabinett eller hovedkort , men jeg vil anta at den mest kurrante løsningen vil være at kabinettet leverer denne støtten i form av den eksterne usb hubben og den spesielt formet usb kabelen som skal brukes der.

Lenke til kommentar

GigaByte har hovedkort som har ekstra strømforsyning til et par USB 3.0 kontakter på baksiden. Disse vil sikkert passe fint for en USB 3.0 hub. Eventuelt USB 3.0 inn, 2x 3.0 2x 2.0 ut, eller 2x 3.0 6x 2.0 ut.

Eventuelt kan man bruke en USB 3.0 + strømadapter til 10 USB 2.0 med full strøm (eller mulighet for over spec) og båndbredde på alle utganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...