Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Stabilitet/minneproblemer - har snart byttet alt!


Anbefalte innlegg

Hei

 

Heder og ære i all fremtid til den som løser dette problemet.

 

Jeg må starte fra begynnelsen (lang og detaljert historie, prøv og heng med):

 

For ca. 1,5 år siden bygde jeg pc med følgende deler:

 

- Asus rampage formula

 

- Intel Q9450

 

- Corsair dominator 8500 DDR2 minne

 

- Raptor systemdisk + ymse andre disker (totalt 5stk)

 

- MSI Geforce 8800GT OC

- Onkyo wavio SE2000 pci lydkort

 

 

- 2x Benq 1640(?) DVD-brennere (ide) fra forrige pc.

 

- Corsair 520W (?) modulær psu (fulgte med på lasset fra forrige pc)

 

 

 

 

Dette fungerte bra til å begynne med, men etter ca et halvt års tid begynnte jeg å få problemer med ustabilitet og blåskjermer, noe jeg via memtest86+ oppfattet som et minneproblem.

 

Nye minnebrikker ble kjøpt inn (samme type, bare 8GB istedet for 4GB), og ting fungerte fint i minst et halvår igjen.

 

Underveis oppgraderte jeg CPU til q9650 og kjøling (noctua vifter og cpukjøler).

 

Like før jul gikk jeg fra raptor med vista til Intel G2 160GB SSD med Windows 7, noe som fungerte bra. Like etter jul begynte jeg å få minnneproblemer igjen. Nok en gang viste memtest86+ langt over 600 minnefeil etter noen sekunders kjøring.

 

Snakket litt med amentio ang. dette og de kunne fortelle at de hadde hatt mye returer på corsair dominator brikkene, så de mistenkte disse.

 

 

 

Jaja, tenkte jeg, og bestilte en TREDJE runde med minnekit. Denne gangen 2stk rucial DDR2 BallistiX PC6400 4GB CL4 for å være på den sikre siden. Etterpå rapporterte memtest ingen innefeil etter å ha kjørt over natten (som den andre gangen jeg byttet minne).

 

Dette så nok en gang ut til å fungere bra, helt til for en måneds tid siden, da akurat samme problemer dukket opp IGJEN. Nå begynte jeg å bli rimelig irritert, og bestilte nytt hovedkort! Denne gangen et Gigabyte GA-EP45-UD3LR, som jeg monterte nå sist fredag 12.03.2010

 

Dette så ut til å funke veldig bra (nok en gang).

 

Men i dag installerte jeg crashplan (backupprogram). Når dette kjører, så tryner skjermkortdriveren opptil flere ganger, og pc'en restarter flere ganger (iflg. eventlogg). Eventloggen/reliability viewer i windows sier noe om "Video hardware error".

 

Dette problemet hadde jeg også med det gamle hovedkortet/minnebrikkene, men jeg trodde først og fremst det var et driverproblem, da jeg har lest at nvidiadrivere kan være sensitive ovenfor oppgaver med høy I/O (husker ikke kilde i farta, ett eller annet nvidia forum). Evt at det var grunnet minneproblemer med de forrige brikkene/hovedkortet.

 

 

 

Derimot at jeg skulle få dette problemet igjen, med nytt hovedkort og 3. runden med minnebrikker hadde jeg ikke forventet!

 

Når jeg logget meg på pc'en i kveld, restartet den først med en blåskjerm som sa noe om "memory management".

 

Prøvde å restarte og logge på på nytt, og da restartet pc'en spontant uten blåskjerm. Smatt så memtest86+ i cd-romen og bootet fra den, og tror du pinadø ikke memtest rapporterer hundrevis av minnefeil etter noen få sekunder igjen?!?!?

 

Nå er det like før jeg roper på snåsakailln!

 

Jeg har byttet følgende:

 

- CPU

 

- Hovedkort

 

- Minnebrikker (3 ganger)

 

- Systemdisk

 

- OS

 

 

 

 

Det eneste som står igjen som åpenbare syndere er:

 

- PSU og skjermkort.

 

MEN

 

Hvordan i all verden skal et skjermkort kunne forårsake minnefeil??!!!

 

 

 

 

Dessuten, i de periodene pc'en har fungert stabilt, har jeg kunne tyne skjermkortet med spill uten at dette har framprovosert noe som helst ... men det tryner under en backup?!?

 

 

Og er det normalt at en PSU frambringer slike minnefeil? Jeg har i min over 10 år karriære ikke opplevd dette enda i alle fall.

 

 

 

 

Er det noen som har idèer, og ikke minst LOGISK FORKLARING på hva slags dævelskap dette er?

 

Det mest logiske jeg kan komme med er at under backupen med crashplan jobber både disker og cpu (komprimering) ganske intenst, slik at PSU'en kanskje blir ustabil i den sammenheng. Men det har ikke tryna under f.eks. komprimering av video (max belasting på alle CPU-kjerner over lengre tid), så jeg synes fortsatt det virker rart.

 

 

I såfall er det veldig rart at det fungerer over en kortere/lengre periode, for så plutselig tryne totalt?

 

Har forøvrig en ganske stor APC UPS koblet på dævelskapet.

 

 

 

 

Tips og forklaringer mottas med STOR TAKK!

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å øke spenningen på NB med 0,1V? Hender det hjelper på stabilitet. Ellers kan det være strømforsyningen som leverer spikes i spenningen. Men igjen, med UPS skulle sannsynligheten for det være ganske liten.

 

Anbefaler deg å øke spenningen på NB bittelitt bare for å sjekke.

Kan også være PSU som er defekt og konstant leverer for høy spenning til hovedkortet og svir kondensatorene slik at de går istykker over tid. Kan jo leke litt rundt med voltmeter og se hva du finner.

 

Litt uflaks med all den komponentbyttinga di, koster endel penger. Hva gjør du egentlig med reservedelene? Sender de i retur til butikk?

Lenke til kommentar

Har du prøvd å øke spenningen på NB med 0,1V? Hender det hjelper på stabilitet. Ellers kan det være strømforsyningen som leverer spikes i spenningen. Men igjen, med UPS skulle sannsynligheten for det være ganske liten.

 

Anbefaler deg å øke spenningen på NB bittelitt bare for å sjekke.

Kan også være PSU som er defekt og konstant leverer for høy spenning til hovedkortet og svir kondensatorene slik at de går istykker over tid. Kan jo leke litt rundt med voltmeter og se hva du finner.

 

Litt uflaks med all den komponentbyttinga di, koster endel penger. Hva gjør du egentlig med reservedelene? Sender de i retur til butikk?

 

Hei.

Hvis psu skulle ødelegge noe, så må det i såfall være rambrikkene. Som sagt så opplever jeg null minnefeil den ene dagen, til så å få max den andre.

 

Har ikke prøvd å justere spenning på NB, men har prøvd å justere spenning på minnebrikkene (alt fra 1,8v til 2,14v) uten at det har hjulpet.

 

Ja, komponentene blir dyre. Noen av de har blitt brukt i andre pc'er, noen har gått til retur og noen har jeg liggende enda.

 

Har en plan om å teste alle brikkene jeg har i en annen pc, da jeg egentlig har en mistanke om at det ikke er noe galt med de, siden det er 3kit og 2 hovedkort som har indikert feil! (har et dominator kit liggende enda)

 

Bruker seff jordingsbånd og gummimatte når jeg holder på.

 

Flere synspunkter/idéer? Dette har absolutt begynt å gå meg på nervene :)

Lenke til kommentar

Kanskje et skudd i blinde, men blåser vifta på "MSI Geforce 8800GT OC" luften ut av kabinettet?

Kan det være at den varme luften fra kortet også varmer opp RAM brikkene dine, slik at de blir overopphetet og "poof".

 

Har du kjøling på brikkene?

Hvordan er luftstrømmen på CPU kjøler i forhold til minnebrikkene?

Lenke til kommentar

Det er nærliggende å tro at powersupplyet ditt produserer høye ripple(ustabil likespenning) verdier noe som kan forårsake massevis med uforklarelige minnefeil og forkorte levetiden på komponenter i maskinen din. Jeg anbefaler deg å bytte til et power som har godkjente rippelverdier.

Anbefaler deg å kikke på tester på HW for å finne et godt power.

Lenke til kommentar

jeg gikk en gang gjennom alle mulige kombinasjoner av diverse komponenter jeg hadde dobbelt, før jeg fant ut at DVDbrenneren var den skyldige.

 

her snakker vi ca 1 milliard reinstallasjoner og blå skjermer.

 

Kan være verdt å prøve,også minimere antall disker ved testing...heller koblede de inn etter vært.

Lenke til kommentar

Happ!

 

Takker for aktivitet her! Jeg har et håp om å kunne ta en rassia med feilsøking/delebytting til helga.

 

Powret mitt skal i utgangspunktet være bra! Mener det er et 620W Corsair modulært, men det er over 2 år gammelt (2,5-3?) og kan seff blitt svekket med årene.

 

 

 

 

Luftflyten er god, og jeg tviler på at det er at skjermkortvifta som varmer opp minnebrikkene som er problemet.

 

Har ikke overklokket noe, og etter som at "system" og cpu temperatur er så lav som den er (vesentlig lavere chipset/system temperatur med det nye gigabyte kortet enn med Asus kortet), så tviler jeg på at det er et varmeproblem. Men utelukker ingen ting 100% Jeg mener også at vifta på skjermkortet blåser ut (har ikke tilgang til pc'en akurat nå, så får ikke sjekket).

 

 

 

 

Jeg har størst tro (nå vet jeg strengt tatt ikke hva jeg skal tro på lenger, men) på PSU/ripple feil, evt kombinert med noe annet (skjermkort eller annet usansynelig).

 

 

 

 

Er det noen som i det heletatt har vært borti at PSU skaper minneproblemer i praksis? Jeg har googlet en del, men ikke funnet noen konkrete eksempler annet enn at "PSU problemer kan gjenspeiles i alle mulige feil".

 

Jeg skal helt klart prøve å koble ut antall disker/andre enheter ved testing for å finne ut om det er en rail som er gåen/ustabil og lager problemer, eller om PSU er for liten.

 

 

 

 

Håper som sagt å kunne få gjort noe i helga... det blir spennende å se.

 

 

 

Edit: har funnet meg en 775/DDR2 pc jeg kan teste brikker på, og låne PSU fra (Corsair 550W).

 

 

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Rippelfeil er vrient å kunne bevise såfremt man ikke har egnet måleapparat.

Siden du i praksis har byttet hele maskina utenom power så er det jo ikke noe særlig annet igjen å teste enn et nytt power.

Kanskje du kjenner noen du kunne låne et power av? Med alle de feilene du har så er det vel strengt tatt ikke så veldig viktig at det er ett high end power du tester på heller. Jeg vil tro at du vil se forskjell med et hvilket som helst power bare det er kraftig nok.

Lenke til kommentar

Ja jeg har selv opplevd minnefeil pga dårlig psu, hadde en thermaltake 580 watt eller noe i den dur som etterhvert ga meg ustabil pc med minnefeil, denne tok da kvelden kort tid etter problemene oppstod. Fikk ny psu på garantien, men historien gjentok seg igjen etter noen måneder. Fikk så en Corsair 600ognoewatt som erstattning, denne var nok en del bedre, men om jeg koblet på alt av harddisker, vifter og ting og tang, så kunne jeg allikevel fremprovosere minnefeil. Bytta til andre minnebrikker i tilfelle det var feil med brikkene likevel, men kunne fortsatt frem provosere feil.

 

Min konklusjon; Ja Psu kan gi mange merklige problemer, og selv om det er kjente merker med bra med watt, så er det nok mulig psu kan være synderen allikevel.

Lenke til kommentar

Jeg har som nevnt et annet corsair power på 550w jeg skal teste med. i Verste fall river jeg ut 750W'ern (corsair) fra arbeidsstasjonen på jobb :p 

 

SKAL komme til bunns i dette :)

 

Hvis det viser seg at det er problemet, har jeg en kjenning som er elektroingeniør som har utstyr til å måle rippel på poweret under last (bare for moro skyld).

 

 

Lenke til kommentar

Da har jeg begynt å teste litt.

 

 

 

 

Før helga var problemet i aller høyeste grad der. Etter at pc'en tryna med "video hardware error", blåskjermer med memory management og spontanrestart uten blåskjerm viste memtest hundrevis av feil etterpå. Tok så ut strømkontakten og den ble stående uten strøm et par dager. Når jeg plugget i strømkontakten igjen på fredag, kjørte memtest 3 fulle pass uten en eneste feil, og maskinen virket stabil ellers.

 

Så at det var en utgang på strømforsyningen (sata/12v) ledig. Satte en disk over dit, men jeg har ikke tro på at det utgjør noe, siden 12V linjen er 1 stor linje fordelt på 5 utganger (Corsair HX620)?

 

Har ikke byttet strømforsyning enda. Vil trigge en feil først.

 

Har startet Passmark burnin test på full load samtidig som crashplan (backup som har brukt å tryne systemet) og Windows media center kjører i bakgrunnen.

 

Pc'en trekker ca 230W ved hard last (se bilder).

 

 

 

 

 

Bilder av oppsettet:

 

http://john.tronder....pc/IMG_4175.JPG

http://john.tronder....pc/IMG_4176.JPG

http://john.tronder....pc/IMG_4177.JPG

http://john.tronder....pc/IMG_4178.JPG

http://john.tronder....pc/IMG_4179.JPG

http://john.tronder....pc/IMG_4181.JPG

 

 

 

 

Edit: Burn-in testen kunne bare kjøre 15 min i gangen i trial versjonen, men den fikk pass. Kjører derfor 3dMark vantage i loop i stedet.

 

 

 

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

613566.jpeg

 

613567.jpeg

 

 

 

 

Etter å ha stått med crashplan, 3dmark og windows media center over natta hadde crashplan og 3dmark tryna.

 

Samtidig var meldingen om video hardware error kommet opp i eventloggen, men tilsynelatende ingen blåskjermer.

 

Skal teste litt til med superpi, crashplan og windows media center for å se om jeg kan få en konkret metode å provosere fram krasj på, slik at det blir enklere å peke ut om et gitt komponentbytte har hjulpet eller ikke.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har ikke opplevd samme feil som deg, men pcen min har til tider og vært ustabil og hatt rare minnefeil. Jeg har et Asus hovedkort med p45 chipsett. (bytta til dette etter at mitt forrige med p965-brikke hadde samme feilen, i håp om a det skulle ordne seg, noe det ikke gjorde)

 

Synderen hos meg er Memory remap-funksjonen i BIOS. Aktiverer jeg den så kan maskinen funke tilsynelatende feilfritt ganske lenge, så plutselig begynner ting og oppføre seg rart. Kan ikke pakke ut en film f.eks, får CRC-feil i mange av filene (ofte forskjellige filer hvis jeg prøver flere ganger). Får synlige artifacts i filmer, overføring via FTP feiler ofte o.l. Men spill fungerer helt fint, merkelig nok. Skrur jeg av remap så er alt bra igjen. Jeg har ikke testet minnebrikkene med memtest, men siden de fungerer finfint uten remap aktivert, så har jeg ikke gjort noe mer med det.

 

Uten remap får jeg bare brukt ca 3 av mine 4GB, men det er verdt det for en stabil maskin for min del.

Lenke til kommentar

Spennende.

Er vel snasynlig at gpu kan ha en issue siden du får feilmeding video hardware error, blir artig å se hvilken ripple du får målt, kan godt tenkes at om psu sender feil spenning vil dette fremprovosere minnefeil. Hadde prøvd å låne en gpu og en psu et par dager for å se om det hjelper. Lykke til.

Lenke til kommentar

FAENS MONGO FORUM SOM SKAL KONVERTERE HELE POSTEN TIL REN HTML!

 

*Prøve på nytt*

 

Fikk omsider en blåskjerm:

615434.jpeg

Jeg ser at akurat denne feilmeldingen refererer til NTFS/disk problemer. Jeg tror ikke det er problemet i utgangspunktet, da jeg hadde trøbbel med forrige systemdisk OG os.

 

 

 

 

Etter restart av pc'en var memtest helt loco:

615435.jpeg

 

 

 

 

 

Nappet så ut strømledningen fra strømforsyningen, og da var alt greit etterpå. 26 timer i memtest og 14 pass!

615437.jpeg

 

 

Byttet så strømforsyning, og da så alt veldig bra ut. Såpass bra at jeg bestilte opp en Corsair HX 1000 ... det var jo bortkastet, for etter hvert begynte jeg å få video hardware error igjen:

 

 

Source

 

Windows

 

 

 

Summary

 

Video hardware error

 

 

 

Date

 

‎25.‎03.‎2010 21:57

 

 

 

Status

 

Not reported

 

 

 

Description

 

A problem with your video hardware causedWindows to stop working correctly.

 

 

 

Problem signature

 

Problem EventName:     LiveKernelEvent

 

OS Version:      6.1.7600.2.0.0.256.48

 

LocaleID:          1044

 

 

 

Extra information about the problem

 

BCCode:            117

 

BCP1: FFFFFA8088782010

 

BCP2: FFFFF8800FFDBA20

 

BCP3: 0000000000000000

 

BCP4: 0000000000000000

 

OS Version:      6_1_7600

 

Service Pack:     0_0

 

Product:           256_1

 

 

 

615438.jpeg

 

 

Så nå har jeg avinstallert nvidia drivere og satt i et ATI kort istedet, så får vi se hvordan det går.

615439.jpeg

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...