Gå til innhold

Apple-maskin med sekskjerne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skulle heller ønske at de kom med noen billigere prosessorer til Mac Pro. Tror det er mange som ønsker seg en relativt billig mac med mulighet for flere harddisker, skikkelig skjermkort og mange tilkoblingsmuligheter uten måtte kjøpe en "hackintosh".

Lenke til kommentar
Apple <..> drøy pris

Ikke noe nytt altså.

 

Maskinen rettes, naturlig nok, mot profesjonelle brukere som behandler større mengder bilder og video.

Et spørsmål litt på siden. Har ikke Apple mistet mye av den enestående posisjonen de hadde innen behandling av foto og video i løpet av siste tiår? Nå er det vel knapt et av disse programmene (Premiere Final Cut, Aperture etc) som ikke eksisterer i Windows-versjon lengre og utvalget og kvaliteten blant andre programmer har jo også økt kraftig. En del av disse programmene finnes i Windows-versjon men ikke i OSX-versjon. Selv på Linux-plattformen er en betydelig del av etterslepet på dette området hentet inn, selv om det ennå er et stykke igjen på profesjonell foto-/video-redigering.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Joda, det finnes mange program også i Windows, men fontstyring suger skikkelig i Windows. I OSX har det helt siden starten høsten 2000 blitt levert med et skikkelig og svært profesjonelt fontstyringsprogram helt gratis, nemlig Apples Fontbook. I fontboka kan man administrere tusenvis av fonter på en oversiktlig og lettvint måte, man kan slå av enkeltfonter eller grupper av fonter, uten at man behøver å flytte de fysisk ut av fontmappa, slik man alltid må i Windows.

 

Man skulle tro at Microsoft klarte å kopiere Fontbook i løpet av 10 år (slik de har kopiert mye annet fra OSX), men foreløpig har de ikke klart det.

 

Det eneste tilsvarende alternativet på Windows er betalprogrammet Suitcase. Det finnes også for Mac, men jeg kjenner ingen Mac-brukere som fortsatt bruker det.

Lenke til kommentar

Det å anta at maskinen kommer til å koste 30000 bare fordi prosessor og skjermkort alene koster 10-15 tusen blir for dumt og vitner om historie- og kunnskapsløshet. Om vi bare ser tilbake til forige generasjon Mac Pro, ikke den som fremdeles er ute men den forige, så kostet hovedkort og prosessor alene opp mot 20000 på en nettbutikk som komplett.no. Denne konfigurasjonen var 2x quad 2.8 GHz Xeon prosessorer og ble solgt av apple for 21000 og dette var før f.eks studentrabatt som gjorde at maskinen kopm ned i en pris på 19.000.

Ja Apple har for vane å ha dyre produkter og mange sutrer og klager på at Apple ikke har noen billige maskiner, men det betyr ikke at det nødvendigvis er slik at de er overdrevent dyre. I ca 50% av tilfellene er faktisk Apple lang billigere enn konkurrentene. Man må huske at konkurrenter er Dell, HP og andre fabrikanter som selger komplette systemer ikke butikker som selger løskomponenter slik som Komplett.

Jeg er enig at denne generasjoenens Mac Pro er overdrevent dyr, men hvis man ser på dagens iMac så koster maskinen med i5 prosessor 15490.

Denne maskinen har en 27" IPS skjerm som alene kostet 1100$ uten moms. Den var en liten stund i Dells netbutikk men er nå fjærnet igjen og da var prislappen 10.000

Om du så legger inn en i5 prosessor som koster 1.650 kroner og et ati radeon 4850 skjermkort som nå om dagen koster 750 hos billigste nettbutikk i tillegg til 4 GB so-dimm minne til ca 650 og en 1tb disk til 550. Da ser man at nei Apple er ikke nødvendigvis dyre på alle komponentene sine.

 

I all hovedsak er folk misfornøyde med Apples utvalg innen maskinvare, Apple har ikke den typiske gamer pcen i et kabinett hvor man kan bytte harddisk og andre komponenter som man vil. Jeg skulle selv gjerne sett en slik maskin, men Apple er fremdeles ikke nødvendigvis dyre på det.

 

Selvfølgelig finnes det unntak og noen vil nok relativt kjapt trekke frem dagens Mac Pro. Men dette er uansett en high end proffmaskin og det markedet den retter seg mot har råd til å betale dette, ser man på Mac Pro må man sammenligne med HP og Dell sine Workstations ikke billigste gamer pcen på komplett.

Lenke til kommentar

Nå er det vel knapt et av disse programmene (Premiere, Aperture etc) som ikke eksisterer i Windows-versjon lengre og utvalget og kvaliteten blant andre programmer har jo også økt kraftig. En del av disse programmene finnes i Windows-versjon men ikke i OSX-versjon.

Premiere var lenge bare til windows og utilgjengelig på mac, men det er vel endret nå(?). Final Cut Pro er dog forbeholdt mac, og denne er foretrukket av mange på video-fronten.

Endret av hardkjerne
Lenke til kommentar

Her må noen opplyse meg. Hvorfor alt oppstyret rundt 6-kjerners/12-tråders Mac Pro, spesielt til denne prisen, når 8-kjerners/16-tråders har vært tilgjengelig lenge for fra 26000,- (24000,- for studenter)? Har i7 970'en noen store fordeler framfor Xeon Nehalem'en som jeg ikke har fått med meg? Hadde det vært 2 stk. i7 hadde det vært klarere for meg, men det er det ettersom jeg har skjønt ikke snakk om.

Lenke til kommentar

med litt tweaking i "sett sammen din egen overpriset MAC" verktøyet man finner på eplehuset sine sider så koster faktisk en

 

Mac Pro - Quad-Core med 3TB hd, halv OK skjermkort og 8GB RAM kr 29765,00.

(1TB harddisk til 2550kr! wtf?)

 

Dual Quad-Core (8core) versionen med samme specs vil koste 34490,00.

 

Dette er dog med Xeon CPUene, og de nye core i7 CPUene vil vel kanskje støtte litt mindre overpriset og raskere minne og kanskje yte litt bedre? men prisen.. vel man får se.

 

Etter min mening burde disse maskinene kommet med et påklistret merke hvor det står: Im with stupid. :thumbdown:

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar

takk anotherzen for å bevise det jeg i første omgang sa en eller annen pc-bruker garantert ville klare å gjøre for å si at mac er dyrt.

 

Bare for å bevise at jeg kan klare det samme med en PC

http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=no&cs=nodhs1&kc=NRSAW501&l=no&m_30=323041&oc=D00AWA03&rbc=D00AWA03&s=dhs

 

Oi ja den har sli av tilnærmet like dårlige grafik-kort. Den har samma prosessor som Macen og litt mer minne og koster faktisk mer. PC er dyrt

 

Tydelig at enkelte folk ikke klarer å sammenligne på et sakelig grunnlag. Og særlig når jeg i tillegg påpeker at akkurat denne generasjonen faktisk etter min mening er overpriset.

 

Mr. Papp når det gjelder det du etterlyser så er det nettopp dette det er snakk om. Prosessorene nå vil komme med 6 og 12 kjerner istedenfor 4 og 8 kjerner. Som vil bety 12 og 24 tråder mot tidligere 8 og 16.

Lenke til kommentar

Et spørsmål litt på siden. Har ikke Apple mistet mye av den enestående posisjonen de hadde innen behandling av foto og video i løpet av siste tiår? Nå er det vel knapt et av disse programmene (Premiere, Aperture etc) som ikke eksisterer i Windows-versjon lengre og utvalget og kvaliteten blant andre programmer har jo også økt kraftig. En del av disse programmene finnes i Windows-versjon men ikke i OSX-versjon. Selv på Linux-plattformen er en betydelig del av etterslepet på dette området hentet inn, selv om det ennå er et stykke igjen på profesjonell foto-/video-redigering.

Premiere er egentlig ikke noe alternativ til Final Cut - de fleste jobber nok enten på Avid eller FC.

 

FC sin fordel over Avid er prisen, Avid Media Composer starter på 2295 dollar - og inkluderer da ikke alt man får i Final Cut Studio. Også Adobe er en god del dyrere - og er mye sjeldnere brukt enn Final Cut og Avid.

 

Avid fungerer forøvrig også på Mac mens Aperture er Mac only.

Lenke til kommentar
Er Suitcase for Windows ganske dyre greier?

Det koster 100 dollar for en lisens:

http://www.extensis.com/en/products/suitcasefusion2/index.jsp

 

For proffbrukere er det nok en dråpe i havet, men for alle glade amatører som f.eks snekrer medlemsblad e.l. er det greit å slippe alle ekstra utgifter.

 

OSX er dessuten mindre enn Windows, tar mindre plass på harddisken, bruker mindre maskinressurser ved bruk og de færreste Mac-brukere har antivirusprogram (som på jobbens Windows-maskin tusler og går i bakgrunnen støtt og stadig og ganske lenge av gangen).

 

Alle monner drar, flere undersøkelser har vist at en proff Mac OSX-bruker er jevnt over mer effektiv enn en Windows-bruker, for det kreves mindre systemvedlikehold, det oppstår færre feil og feilene som oppstår er jevnt over mindre alvorlige. Og Mac-ene blir ikke tregere etterhvert, å reinstallere OS-et gjør Mac-brukere kun når de skifter harddisk.

 

Arbeidsgiveren min har kun Windows-maskiner, men jeg savner Mac-en min støtt og stadig mens jeg er på jobb, spesielt når det dukker opp diverse kryptiske feilmeldinger.

 

Jeg hadde med Mac-en min på jobb inntil jeg fikk en dedikert jobbmaskin, da installerte jeg programvare på den (Mac-en) for en kombinert skriver/skanner fra HP som står på kontoret. Det fungerte brillefint på Mac-en (en pre-Intel-Mac). Det gjør det ikke på noen av Windowsmaskinene, selv om vi har gått flere runder med HP-support og bl.a fått instrukser om endre diverse innstillinger i brannmuren. Vi måtte gi opp hele skannerfunksjonen. Hadde jobben hatt Mac kunne vi altså heller jobbet effektivt i stedet for å trikse og mikse i Windows' indre i flere frustrerende dager.

 

Nå har sjefen faktisk vurdert å skaffe kontorets første Mac ...

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Er Suitcase for Windows ganske dyre greier?

Det koster 100 dollar for en lisens:

http://www.extensis.com/en/products/suitcasefusion2/index.jsp

 

For proffbrukere er det nok en dråpe i havet, men for alle glade amatører som f.eks snekrer medlemsblad e.l. er det greit å slippe alle ekstra utgifter.

 

OSX er dessuten mindre enn Windows, tar mindre plass på harddisken, bruker mindre maskinressurser ved bruk og de færreste Mac-brukere har antivirusprogram (som på jobbens Windows-maskin tusler og går i bakgrunnen støtt og stadig og ganske lenge av gangen).

 

 

Alle monner drar, flere undersøkelser har vist at en proff Mac OSX-bruker er jevnt over mer effektiv enn en Windows-bruker, for det kreves mindre systemvedlikehold, det oppstår færre feil og feilene som oppstår er jevnt over mindre alvorlige. Og Mac-ene blir ikke tregere etterhvert, å reinstallere OS-et gjør Mac-brukere kun når de skifter harddisk.

 

Arbeidsgiveren min har kun Windows-maskiner, men jeg savner Mac-en min støtt og stadig mens jeg er på jobb, spesielt når det dukker opp diverse kryptiske feilmeldinger.

 

Jeg hadde med Mac-en min på jobb inntil jeg fikk en dedikert jobbmaskin, da installerte jeg programvare på den (Mac-en) for en kombinert skriver/skanner fra HP som står på kontoret. Det fungerte brillefint på Mac-en (en pre-Intel-Mac). Det gjør det ikke på noen av Windowsmaskinene, selv om vi har gått flere runder med HP-support og bl.a fått instrukser om endre diverse innstillinger i brannmuren. Vi måtte gi opp hele skannerfunksjonen. Hadde jobben hatt Mac kunne vi altså heller jobbet effektivt i stedet for å trikse og mikse i Windows' indre i flere frustrerende dager.

 

Nå har sjefen faktisk vurdert å skaffe kontorets første Mac ...

 

Angående antivirusprodukter, så går det gjerne an å vurdere programmer som ikke stjeler særlig CPU-kraft. Ett eksempel er:

Worry-Free™ Business Security Services

 

Mulig andre antivirus-programvarehus kan skilte med tilsvarende løsninger. Men med Trend Micro har dere ihvertfall ett produkt hvor produsenten hevder at skal hjelpe med lav CPU-bruk. Har til gode å teste løsningen selv. Men det ligger en Trail-utgave hos Trend Micro for de som har lyst å prøve.

 

Fra produktdatabladet:

Streamlined security processes won't slow your computers down.

 

The service connect to our Smart Protection Network and processing occurs in our datacenters so antivirus defense won't slow your machines.

Endret av G
Lenke til kommentar

seriøst.... dette er gamle ryktr som ikke holder mål.

 

dette er da ikke en nyhet.

 

men til saken kjerne.. hvorfor skulle apple gå bort fra prosessortypen som benyttes?

Hvorfor i7?

 

i7 støtter ikke REG EEC RAM

 

Er det ingen som har fått med seg at dette er arbeids stasjoner og ikke en gaming pc.

i7 er ikke et alternativ engang. enten blir det

X5670 6.4 GT/s 12MB 2.93 GHz 3.333 GHz 95 W 6 core 12 treads

eller så blir det den nye 8 kjernen til intel.

 

 

så er det heller ikke så dyrt for en Mac Pro. prøv å sette sammen en tilsvarende PC på komplett og se hva prisen blir. bikker da rett over 20,000,- og det er utem mus og tastatur.

 

så den er da ca 4000-5000 dyrere. også er den ferdig bygget og garanti er på plass. så jeg skjønner ikke helt hva folk klager over. greit den er nå rundt 1 år gammel men den er fortsatt langt fra overpriset.

prøv å se på direkte konkurerende produkter fra Dell og HP hva er prisene der?

 

Noen klager uten å vite hva dem snakker om.

 

 

Og til dere som sikker liker å påpeke skrivefeil. jeg vet det sikker er mange av dem.

 

 

 

 

Anyone please find me a workstation that uses dual i7 CPU's and REG EEC RAM.

 

 

Mac Pro = Workstation

Workstation = No consumer line CPU!

Definition of Workstation:

A workstation is a high-end microcomputer designed for technical or scientific applications.

 

Intended primarily to be used by one person at a time, they are commonly connected to a local area network and run multi-user operating systems. The term workstation has also been used to refer to a mainframe computer terminal or a PC connected to a network.

 

Historically, workstations had offered higher performance than personal computers, especially with respect to CPU and graphics, memory capacity and multitasking capability.

 

They are optimized for the visualization and manipulation of different types of complex data such as 3D mechanical design, engineering simulation (e.g. computational fluid dynamics), animation and rendering of images, and mathematical plots.

 

Consoles consist of a high resolution display, a keyboard and a mouse at a minimum, but also offer multiple displays, graphics tablets, 3D mice (devices for manipulating and navigating 3D objects and scenes), etc. Workstations are the first segment of the computer market to present advanced accessories and collaboration tools.

 

Presently, the workstation market is highly commoditized and is dominated by large PC vendors, such as Dell and HP, selling Microsoft Windows/Linux running on Intel Xeon/AMD Opteron.

 

Alternative UNIX based platforms are provided by Apple Inc., Sun Microsystems, and SGI.

 

 

 

Workstation = no consumer line CPU

Endret av brekke00
Lenke til kommentar

brekke00: i7 og Xeon X56xx er samme prosessorer, bare med små konfigureringsforskjeller i mikrokoden ("firmwaren"). Blant annet er REG/ECC-støtten slått av og bare en av QPI-linkene aktiv i i7.

 

Som nevnt av andre her så er Nehalem EX uaktuelle for arbeidsstasjon-klassen. Det er rene serverprosessorer for hovedkort med 4-8 sokler, med en rekke serverrettede sikkerhetsfunksjoner, feiltoleranser, redundanser og systemovervåkning. Kort og greit kommer ikke Xeon MP inn i Apple pro denne gangen heller. Det vil derimot vanlige Xeon DP (to-sokkel * 6-kjerner)

Lenke til kommentar

brekke00: i7 og Xeon X56xx er samme prosessorer, bare med små konfigureringsforskjeller i mikrokoden ("firmwaren"). Blant annet er REG/ECC-støtten slått av og bare en av QPI-linkene aktiv i i7.

 

Som nevnt av andre her så er Nehalem EX uaktuelle for arbeidsstasjon-klassen. Det er rene serverprosessorer for hovedkort med 4-8 sokler, med en rekke serverrettede sikkerhetsfunksjoner, feiltoleranser, redundanser og systemovervåkning. Kort og greit kommer ikke Xeon MP inn i Apple pro denne gangen heller. Det vil derimot vanlige Xeon DP (to-sokkel * 6-kjerner)

 

 

 

denne: Som nevnt av andre her så er Nehalem EX uaktuelle for arbeidsstasjon-klassen

 

Det er nok riktig det.

 

men det er da meget sikkert at apple ikke kommer til å benytte seg av i7.

 

 

ble bare så frustrert av at det ble blåst opp som nyhet på hw.no.. deenne saken er og blir et rykte. et er da ikke en nyhet.

 

siden jeg tolmodig sitter her og venter på en opdatering av mac pro så jeg kan kjøpe en har jeg nok tid til å lese gjennom alle mac rykte sider og det var vel fastslått at artikkelen fra theinq.net var feil.

 

og hva skjer med at hw.no kopierer artikkler fra theinquirer? og oversettelsene er da ikke så alt for gode heller.

 

mått bare få det ut. beklager om det ble en smule way off topic.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...