Gå til innhold

Advarer mot nytt hull i eldre IE


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Støtter ikke til og med gamle XP med en eller annen SP IE8?

 

Om det er tilfellet, er det noen grunn for sluttbrukere til å fortsatt tviholde på IE 6 eller IE 7?

 

Det er jo nevnt i tråd etter tråd problemet med bedrifter som har interne applikasjoner som krever IE6. Dette kan til en viss grad også gjelde IE7. Når vi ser på bruke av IE6, er det tydelig at det som henger igjen er i stor grad bedriftsrelatert.

 

Årsakene er dessverre MS sitt forsøk på EEE for mange år siden, som har medført en relativt omfattende kodebase knyttet til ActiveX og "eldgammelt" .net som MS selv har måttet bryte kompabilitet til.

Lenke til kommentar

Hardware.no Nyhet:

Advarer mot nytt hull i eldre IE

 

Når det advares mot IE omtrent hver uke i årevis så mister det sin nyhetsverdi selv om hvert enkelt hull er "nytt". Det er mer status quo. Den dagen dere kunne skrevet "IE er nå 100% fri for hull" ville det virkelig vært en stor nyhet.

Lenke til kommentar

Eg var på eit informasjonsmøte hos Nav igår og opplevde då at dei brukte IE6 der.

 

Eg kan ikkje fatte at ein så stor organisasjon som Nav framleis bruker IE 6 med alle sine sikkerheitsfeil... eg kan f.eks leggja ut eit bilete på Finn.no og håpe at ein av dei tusen NAV ansatte ser min annonse og laster ned biletet som eksekverer maskinkode pågrunn av ein feil i bileteparseren i IE6. Eg kan då få tilgang til all sensitiv informasjon den brukaren har tilgang til.

 

Ein dag vil dette skje, og det vil koste DYRT.

 

Ingen i heile verda bør bruke IE6 idag, det er å invitere din maskin til å bli hacket.

Lenke til kommentar

Støtter ikke til og med gamle XP med en eller annen SP IE8?

 

Om det er tilfellet, er det noen grunn for sluttbrukere til å fortsatt tviholde på IE 6 eller IE 7?

 

Det er jo nevnt i tråd etter tråd problemet med bedrifter som har interne applikasjoner som krever IE6. Dette kan til en viss grad også gjelde IE7. Når vi ser på bruke av IE6, er det tydelig at det som henger igjen er i stor grad bedriftsrelatert.

 

Årsakene er dessverre MS sitt forsøk på EEE for mange år siden, som har medført en relativt omfattende kodebase knyttet til ActiveX og "eldgammelt" .net som MS selv har måttet bryte kompabilitet til.

Jeg er fullt klar over årsaker som er relatert til bedrifter sine interne løsninger som krever IE 6 kan føre til problemer, men det må da være mange hjemmebrukere med XP som også sitter igjen med IE 6?

 

Det er vel ca mellom 1 av 4 til 5 som fortsatt bruker IE 6 blant de som bruker IE, noe som utgjør ca 10% av det totale nettlesermarkedet, det kan da umulig være bedrifter som står for så mye surfing som igjen blir brukt for å hente dette statistikken?

Lenke til kommentar

Du må da se på geografiske forskjeller. I Europa er det ca 1 av 10 av IE brukere som bruker IE6, og primært er bruken størst i ukedagene. De som drar opp er Kina (over 50 %), Sør-Korea (over 40 %), utviklingsland med mer. I både Kina og Sør-Korea er det ActiveX baserte nettsteder som hindrer oppgradering. Begge har mengder av offentlige nettsteder som kun fungerer med IE6. For Kina har også piratbruk mye å si.

 

Så man kan klart nyansere at det bare er relatert til bedrifter, men at en viktig del av årsaken er MS sin EEE og ukompatibel ActiveX virker svært så klart.

Lenke til kommentar

Støtter ikke til og med gamle XP med en eller annen SP IE8?

 

Om det er tilfellet, er det noen grunn for sluttbrukere til å fortsatt tviholde på IE 6 eller IE 7?

For XP-brukere (som har lovlig lisens) er det mulig å oppgradere til IE7 ja. Riktignok må man gjennom et par dialogbokser og installasjons-gui-elementer som sikkert får en del mennesker til å avstå oppgraderingen. Men hva enda værre er: Fortsatt brukes Windows 2000 en del rundt om kring. Eldre hardware er ikke særlig glad i WinXP eller nyere, og dermed holder noen seg fortsatt til et over ti år gammelt operativsystem. Jeg har alltid ment at Microsoft burde lansert IE7 også for Windows 2000! WinXP ble bare lansert ett år senere, og det er i mine øyne lite som rettferdiggjør at 2000-brukere må surfe rundt med en såpass usikker nettleser..

 

Rundt omkring møter man forøvrig også på public-pc-software som trenger IE6. Her finnes det nok helt sikkert nyere alternativer, men det koster tid og penger å skulle oppgradere større systemer.

 

--

 

Eneste måte å bli kvitt IE6 på, må være om brukerne av nettleserne i større grad ble diskriminert pga leser-valget sitt. Men hvem vil være den første til å stenge ute IE6? Da forsvinner jo brukermassen til konkurrenten…

Lenke til kommentar

For det første er det mulig å oppgradere til IE8 under XP.

 

Ellers er qualbeen sitt argument om "public-pc-software" særdeles gyldig. Særlig om man i også regner med "offentlige" nettløsninger. Det er en ikke uten grunn at Kina, Sør-Korea etc er de land som drar opp bruken av IE6 til skyene. Alle er vel kjent med Sør-Korea sitt valg av kryptering-/SSL-løsning som kun fungerer på ActiveX versjoner i nettlesere før IE7. Tror det er delvis realiteten fremdeles. Kina har en del tilsvarende løsninger, ikke minst fordi de i realiteten "diskriminerer" vekk alle løsninger fra andre land.

 

Problemet knyttet til IE6 er således i relativt liten grad privatbrukere i den vestlige verden, selv om de eksisterer. Det store problemet er store deler av Asia og utviklingsland hvor XP fremdeles har 70 - 90 % markedsandel og IE6 er relativt utbredt. Så lenge dette er en realitet, betyr det lite at vi har 2 - 4 % privatbrukere som bruker IE6.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...