Gå til innhold

Tilt-shift-adapter til Micro Four Thrids


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er vel ikke "modellbilder" hovedgrunnen til at folk skaffer seg tilt/shift objektiver (selv om det sikkert er artig å leke seg med et par ganger).

 

Hvorfor ikke? Hovedgrunne kan være mye det.

 

Hva er en bruk av tilt shift da? Trodde photography dreide seg om visual "kunst" og opplevelse, alle bøkene og kurs jeg har tatt sier "det er ingen regler, du skal leke med det visuele.".

Lenke til kommentar

Hva er en bruk av tilt shift da? Trodde photography dreide seg om visual "kunst" og opplevelse, alle bøkene og kurs jeg har tatt sier "det er ingen regler, du skal leke med det visuele.".

Tilt/shift er veldig populært blant arkitektur-fotografer da det er mulig å få til rette bygninger i bildene, istedet for at de bikker innover.

Lenke til kommentar

Hva er en bruk av tilt shift da? Trodde photography dreide seg om visual "kunst" og opplevelse, alle bøkene og kurs jeg har tatt sier "det er ingen regler, du skal leke med det visuele.".

Tilt/shift er veldig populært blant arkitektur-fotografer da det er mulig å få til rette bygninger i bildene, istedet for at de bikker innover.

Er vel det de egentlig er laget for er det ikke? Modellbilder er jo stilig, men skal ha god råd før du kjøper en tilt-shift linse bare for det altså.

 

Men kan ikke det meste "rettes opp" digitalt nå om dagen? Trenger mann egentlig disse objektivene fremdeles?

Lenke til kommentar

Er vel det de egentlig er laget for er det ikke? Modellbilder er jo stilig, men skal ha god råd før du kjøper en tilt-shift linse bare for det altså.

De er nok det. Det vel Nikon som kaller de PC for Perspective Control.

 

Men kan ikke det meste "rettes opp" digitalt nå om dagen? Trenger mann egentlig disse objektivene fremdeles?

Ulempen med å rette opp digitalt er at det går ut over oppløsningen. Så de har fortsatt sin misjon.

Lenke til kommentar

poenget er at man kan ha bildeplanet (mer) paralellt med det planet i motivet man ønsker å ha fokus på. Med vanlige objektiver blir det alltid mer eller mindre vinkelrett på. Du kan altså la fokusplanet følge f.eks. en vegg, mens veggen forsvinner innover i bildet. Det kan du ikke fikse i ps i stedet.

 

Tilt kontrollerer fokusplaet relativt til motivet, og shift for å endre synsvinkelen uten å få fallende linjer (toppetasjen smalere enn ved fortauet). Sammen med tynn dof kan man bruke ts for å få til det som senere er blitt populært som tiltshiftbilder, men det har mye videre anvendelse.

 

Se en.wikipedia.org/wiki/Tilt-shift_lens

 

Men altså, som nevnt i artikkelen trenger man en større bildesirkel når man skal gjøre dette uten å få en voldsom vignettering. Jeg har ventet på, og vil fortsette å vente på, et ts-adapter for Nikon, Pentax eller Olympus OM -objektiver på µFT-fatning. Det blir som når man tar utgangspunkt i mellomformatoptikk for å lage TS-objektiver til 135-format.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...