Gå til innhold

Adobe Reader renner over av hull


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"I tillegg kan man jo forsåvidt vurdere å kjøre en annen PDF-leser, men dette er kanskje mest aktuelt for Mac OS X- og Linux-brukere. "

 

Hvorfor er det alternativ PDF-leser mest aktuelt for Mac OS X og Linux-brukere? Ingen har vel flere valg på alternative PDF-lesere en Windows?

Lenke til kommentar

For lenge siden var Adobe et lite programm som leste pdf raskt og ferdig med det, men så ble det pluttselig mye mer (noe som jeg aldrig har sett nærmere på eller brukt, for jeg bruker det kun til å lese pdf filer) det ble tungt å starte, det tok tid å få opp pdf filene. Dette programmet plager meg på jobb pcen, trolig 1 til 2 ganger i mnd med oppdatering innstalleringer etc som stort sett feiler første gangen og går litt i loop på jobb pcen (noe som er startet på Domene plan i active directory). Hvorfor de pusher Adobe på alle jobbpcer aner jeg ikke, men veldig iriterendet da det fleste overhodet ikke bruker det (kunne de ikke lagt en install fil på delte dokumenter i steden feks). Men forstår bedre de utallige oppdateringene når jeg har lest denne artiklen ).

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Hva gjør man så med dette? Passer på å være meget nøye med å installere alle sikkerhetsoppdateringene som kommer til Adobe Reader så snart de er tilgjengelig. I tillegg kan man jo forsåvidt vurdere å kjøre en annen PDF-leser, men dette er kanskje mest aktuelt for Mac OS X- og Linux-brukere.

Merkelig anbefaling. Det viktigste man kan gjøre for å unngå Acrobat Reader sikkerhetshullene er nettopp det å fjerne Acrobat Reader fra maskina. Det finnes en rekke tilsvarende programmer med mye bedre sikkerhet. Særlig Foxit Reader er en sterk kandidat for Windows så vel som andre OS. Sumatra PDF er sikkert greit for flertallet av brukere, men for mitt bruk blir den litt for enkel. Foxit klarer en god del mer avansert ting, uten å ta helt av slik som den forvokste sveitserosten Adobe Reader har.

Lenke til kommentar

Fra Wikipedia: PDF viewers for windows:

 

# Foxit Reader – freeware reader, supports FDF import/export, saving filled forms; other extended functionality available via purchasable plugins.

# Global Graphics gDoc Fusion- to view PDF, XPS, Word, Excel, PowerPoint or image files, included in the evaluation version of the product.

# GSview – Open source software Ghostscript's viewer for Windows.

# PDF-XChange Viewer – freeware viewer, supports FDF/XFDF import/export, saving filled forms, extended markup and export to image capabilities.

# Sumatra PDF – a free, open source PDF reader. Supports automatic reloading of PDF files.

# Evince - a free, open source PDF reader. Part of the GNOME desktop environment. Windows port available since version 2.28.

# STDU Viewer - a freeware for non-commercial usage PDF reader. It also supports DjVu, Comic Book Archive (CBR or CBZ), XPS, TIFF, TXT and image file formats.

# Nuance PDF Reader - freeware PDF reader, supports saving filled forms, enables the capability to convert PDF files to MS Word or Excel files through Nuance website.

 

Bruker PDF-XChange Viewer som også kan brukes til å fylle inn skjemaer i PDF-format

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen stor fan av hva Adobe Reader har blitt de siste årene, men det er nå desverre slik at det er den eneste PDF-leseren som faktisk klarer å rendre PDFene korrekt i alle tilfeller.

 

Men for folk flest som ikke stiller noe særlig krav til slikt så duger vel foxit og disse alternativene.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen stor fan av hva Adobe Reader har blitt de siste årene, men det er nå desverre slik at det er den eneste PDF-leseren som faktisk klarer å rendre PDFene korrekt i alle tilfeller.

Og den kan faktisk gjøres en del sikrere dersom man slår av "Enable JavaScript" i Preferences.

Svikt i håndteringen av JavaScript har gått igjen i flere av problemene Reader har stridt med i det siste. Jeg har aldri vært borti en PDF-fil som krever JavaScript enablet, så jeg vil tippe man har lite å tape på å slå det av.

 

edit: Dette tipset gjelder forsåvidt også Foxit (som tidligere har hatt lignende JavaScript-relaterte bugs ...)

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Jeg gadd egentlig ikke kommentere den merkelige metaforen, men når ballen først ruller så får jeg hive meg på. ".. lekker som en sil" høres mye mer treffende ut.

 

Du har en kopp som er overfylt av hull, slik at hullene nå renner over. Om adobe er koppen og hullene er feil så har Adobe veldig mange feil :hmm: Når selve hullene fikk den egenskapen av at de kunne arve vannegenspaker og faktisk renne over selv aner jeg ikke.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Hmm, "renner over av hull" vil fungere fint hvis vi reverserer tyngdekraften, kun for vann/bugs, og putter den i et badekar. Hvis vi ser bort fra at minste motstands vei oppover er rundt programvare-koppen og bug-vannet ville fortsatt oppover. Nei, hmm.

 

Eller, dersom man setter en oppbevaringsenhet inni en annen enhet som er utstyrt med hull (Adobe Reader). Da ville den interne enheten motta bugs/vann, overfylles og renne over. Men her er det jo snakk om at Reader renner over, så da er Reader den interne enheten, men også enheten som har hull. Så det går heller ikke.

 

Kanskje "renner over av hull" vil fungere fint dersom du fester programvare-koppen oppå et rør som pumper vann/bugs oppover... Jo, det vil jeg tro.

 

Fant en måte å kunne rettferdiggjøre metaforen på. Men den var i overkant tynt beskrevet.

 

Moralen i denne artikkelen er derimot ganske enkel:

 

Dersom du har Adobe Reader installert, er det høyere risiko for å bli rammet fordi den har sikkerhetshull som faktisk blir utnyttet i høy grad. Med mindre du er en av de som vet å kontrollere dette, bør du i utgangspunktet velge et alternativ til Adobe Reader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...