Gå til innhold

SSD-er i lange baner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke lenger så ofte at nye teknologier/konsepter finner veien til PC, det er for det meste snakk om videreforedling av det som allerede finnes.

 

SSD er veldig spennende, og enheter som det nevnte 2TB-kortet har pr i dag en pris som vi kommer til å le godt av om noen år når det blir allemannseie!

Lenke til kommentar

PATA er definitivt på vei ut, og utrolig vanskelig å få tak i. Men jeg har en perfekt liten bærbar som bruker 1,8" harddisk, som også er rimelig sjelden. Kombiner de to sjeldne komponentene, og man sitter igjen med et håpløst problem.

Mtron Mobi3000 er det eneste produktet jeg har sett i Norge, men å betale nesten 2000kr for en 32GB disk er uaktuelt.

Lenke til kommentar

Glad jeg har ventet, det skjer mye på denne fronten. Og da er det like greit å ikke betale blodpris for en disk som såvidt er kjappere enn gamle disker og ikke engang har plass til os/prog + alle spill du måtte ønske.

 

LOL. Vent noen år til du så kan vi som har SSD disker fortsette å glede oss over ytelse som er mange ganger kjappere enn gamle disker. Selv med dagen høye priser er SSD det lureste du kan putte pengene i om du skal kjøpe pc eller oppgradere. Ikke noen annen enhet gir så mye ytelse for pengene. IO ytelse er knapt nok sammenliknbar med de gamle dampdrevne diskene og det er det som gjør disse så overlegne. Man må bare ikke gå den fella at man sammenlikner prisen basert på lagringskapasitet. Da blir de veldig dyre.

Lenke til kommentar

Hva er det folk bruker så mye IO til? Runke til benchmarks ved windows boot? Hørt om sleep-mode? :p

 

Alle applikasjonene mine ligger i cachen uansett så har ingenting å hente der. uuuu video-redigering.

 

Spoken like a man who has never tried a Intel SSD......

Lenke til kommentar

Hva er det folk bruker så mye IO til? Runke til benchmarks ved windows boot? Hørt om sleep-mode? :p

 

Alle applikasjonene mine ligger i cachen uansett så har ingenting å hente der. uuuu video-redigering.

 

Tja, selv om ramdisk eier så tar det sin tid å laste inn dem. Legg på at disk er flere ganger større en RAM........

Så vis det tar 20 sekunder i stede for 45 å laste inn en ting til cache så har du tjent noe.

Men, cache er moro.

Lenke til kommentar

Hva er det folk bruker så mye IO til? Runke til benchmarks ved windows boot? Hørt om sleep-mode? :p

 

Alle applikasjonene mine ligger i cachen uansett så har ingenting å hente der. uuuu video-redigering.

 

Spoken like a man who has never tried a Intel SSD......

 

Alt jeg gjør er near-instant så skjønner ikke helt hypen.

 

Men det er klart. Ved reboot så hadde det vært kjekt med en SSD for å komme tilbake til "kamp-fart" så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Glad jeg har ventet, det skjer mye på denne fronten. Og da er det like greit å ikke betale blodpris for en disk som såvidt er kjappere enn gamle disker og ikke engang har plass til os/prog + alle spill du måtte ønske.

 

LOL. Vent noen år til du så kan vi som har SSD disker fortsette å glede oss over ytelse som er mange ganger kjappere enn gamle disker. Selv med dagen høye priser er SSD det lureste du kan putte pengene i om du skal kjøpe pc eller oppgradere. Ikke noen annen enhet gir så mye ytelse for pengene. IO ytelse er knapt nok sammenliknbar med de gamle dampdrevne diskene og det er det som gjør disse så overlegne. Man må bare ikke gå den fella at man sammenlikner prisen basert på lagringskapasitet. Da blir de veldig dyre.

Poenget mitt er at det fremdeles koster altfor mye for min smak. Joda, du får veldig bra resultater på det du har plass til på disken, men som sagt, jeg vurderer ikke SSD før jeg får plass til os, programmer og alle spillene jeg bruker på den disken. Per i dag sliter med jeg en nesten full Raptor 150Gb, så jeg skal ihvertfall ha såpass med plass, helst 200gb+. Uten å ruinere meg helt.

Lenke til kommentar

Litt av Poengenet med SSD er at man får utnyttet maskinen veldig mye mer , da Harddisken er etterslepp hele tiden. Og ha OS og programmer på en f.eks intel sin 80gb disk er fult mulig.

Spill ser jeg ikke helt poengen i , om man får litt raskere oppstarts tid så er vel det bare det.

 

Jeg hadde kjøpt en SSD disk fremfor oppgradere skjermkort eller andre enheter , da disse blir mer bortsløsing av penger enn en SSD.

Lenke til kommentar

Glad jeg har ventet, det skjer mye på denne fronten. Og da er det like greit å ikke betale blodpris for en disk som såvidt er kjappere enn gamle disker og ikke engang har plass til os/prog + alle spill du måtte ønske.

Det utsagnet virker veldig, veeeldig utdatert. For 2 år siden kunne jeg nesten vært enig med deg, men bare nesten.

 

På min 80GB Intel G1 som kostet meg 2100,- for et år siden har jeg 100 ganger raskere accesstid enn HDD og som kjent er accesstid den store bremsen på HDD :). I tillegg har den en IOPS som ligger milevis over HDD, dette er også en stor brems.

 

I tillegg kjøpte jeg meg for 6mnd siden 2x160GB Intel G2 SSD disker som jeg kjører i Raid0 og gir en ytelse andre ikke vil oppleve noe særlig av på ennå flere år. Når prisene synker ennå litt mer vil jeg vurdere å slenge på en trejde i R0 arrayet.

 

Alle tunge spill laster på et blunk og jeg rekker omtrent aldri se "loading" mellom brett. Virtuelle maskiner og servere kjører som et skudd fra disse diskene. Boot OS på 80GBen er som en etterlengtet drøm i oppfyllelse.

 

Vi som er SSD entusiaster vet også hvordan vi skal konfigurere OSene riktig slik at vi fjerner alle "bremser" som er lagt der for gammel HDD teknologi. Og vi merker god forskjell på alt da vi ikke har sløve sanser.

 

Det du bekrefter med ditt utsagn er å gi bra utstyr til noen som ikke vet hvordan man skal utnytte det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Støtter opp om Theo343s innlegg. Sitter selv med en X25-m gen2 160GB, og kommer aldri til å angre på kjøpet. Det er ekstrem forskjell på maskina i forhold til før, og alle kamerater jeg har hatt på besøk er mektig imponert og sier de må skaffe seg SSD fort som f.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...