Gå til innhold

Coolit til Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

CoolIt har fra før av en rekke imponerende kjølere. Blant annet CoolIt Boreas som må lages på bestilling. Det som kan være kjekt for mannen i gata er å se slike lukkede systemer med større radiator enn 1x120MM som "alle" settene per i dag har.

 

Jeg tror ikke jeg klarer å få særlig mer ut av min Corsair H50 nå uten å gå over til større radiator, rett og slett. Har prøvd med flere vifter i push pull, høyere hastighet på vifter osv, uten at temperaturen blir noe bedre. Kontakten mellom kjølehodet og prosessoren er også så god som den kan få blitt grunnet bruk av Indigo Extreme(istedenfor "vanlig" kjølepasta). Har vært inne på tanken å kanskje demontere den originale radiatoren for å bruke en større, men samtidig må man etterfylle vann da det blir større plass i systemet, samt at pumpen neppe er dimensjonert for dette. Så da kunne man like godt kjøpt enkeltkomponenter å laget et eget oppsett.

 

 

Blir mest sannsynlig en test av CoolIt sine Eco med 2x120MM når dette kommer. Har tidligere vært i direkte kontakt med dem, men det har ikke blitt noe kjøp da frakt og garantisaker etc fort blir slitsomt når man må bestille direkte fra produsenten i utlandet.

 

Ser fram til at disse nå kommer i norske butikker.

Lenke til kommentar

Blåser viften luften inn i kabinettet som Corsair H50 eller ut av kabinettet?

 

Du er ikke nødt til å trekke luften inn i kabinettet med H50. Det er helt opp til deg selv hvilken vei du setter viften. Hvilke temperaturer du vil oppnå, uansett hvilken vei du setter viften(e) på radiatoren til H50, er avhengig av så mange faktorer. Problemstillingen blir uansett den samme med andre kjøleløsninger med radiator, som Coolit i artikkelen.

Lenke til kommentar

Jeg har selv prøvd fram og tilbake med flere forskjellige vifter, en eller to vifter osv. Corsair H50 fungerer absolutt best når man tar "kald" luft utenfra og blåser inn i kabinettet. Alle forsøk på å bruke luft fra kabinettet og blåse ut resulterte i mange grader varmere prosessor.

 

Det er mulig at noen andre klarer å få motsatt resultat i sitt kabinett, og med sin luftflyt, men jeg har i alle fall 2 stk Noctua som blåser luft inn i kabinettet og på radiatoren min. I tillegg har jeg vifter i front som også blåser inn. I toppen ligger en 140mm som trekker all den varme luften ut. Det er langt fra sikkert at dette er den beste måten å gjøre det på, men jeg får gode temperaturer, og lite støy. Så jeg er fornøyd :)

 

Har lest meg litt opp på CoolIt sine produkter igjen i dag, men dessverre er det bare ett produkt som passer for en overklokket Core i7, og det er den store Boreas kjøleren deres. Alle de andre kommer til kort så fremt man har en godt overklokket Core i7. TEC'ene er rett og slett ikke kraftige nok.

 

Freezone Elite fungerer mye bedre enn f.eks. H50 helt opp til et visst punkt, og etter det så fungerer den rett og slett elendig. Så snart TEC'ene blir "mettet" så fungerer hele kjøleren dårlig. Men før dette skjer er den fenomenal. Har litt lyst å teste selv, men er redd prislappen er litt drøy bare for testen sin del. Hadde jeg hatt troen på at den faktisk er bedre, så hadde det stilt seg annerledes.

 

Freezone Elite skal kunne ta unna ca 210watt, noe som holder til en stock Core i7, men blir alt for lite for en kraftig overklokket prosessor (Core i7). Freezone er i utgangspunktet fra 2008, og beregnet på Core2Duo og Core2Quad prosessorene. Til sitt bruk er den utmerket, men kommer altså for kort sammen med Core i7. Krysser fingrene for at CoolIt kommer med en kraftigere versjon for Core i7 (selv om Freezone Elite i utgangspunktet er nettopp dette).

 

Dessverre så tviler jeg på at en test her på HW.no vil kunne gi svar, da testbenken deres bare genererer opp til 120Watt, noe som både Freezone og Elite klarer uten å svette.

 

 

Boreas er litt for stor igjen, men kan til gjengjeld hanskes med nærmere 500Watt. Vi snakker da om en TEC kjøler til godt over 1000$ som krever godt over 100Watt alene bare for å drive TEC'ene.

Lenke til kommentar

Man benytter vann for å kjøle prosessoren, også bruker man peltier for å kjøle ned vannet. For å få varmen bort fra peltier elementene bruker man en "radiator", eller rettere sagt en stor kjøleribbe med vifte på. Det er i CoolIt sitt tilfelle ikke en radiator, siden det ikke går vann gjennom den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...