Gå til innhold

Apple saksøker HTC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har lenge lurt på hvor langt Apple vil la andre produsenter tøye strikken.

 

Android er mer som en dårlig gjennomført kopi av iPhone OS. Mer som en kinesisk kopi vil jeg si.

Greit nok, de har multitasking med 3. parts programvare i større grad enn Apple osv, men selve brukeropplevelsen er bare som en billig etterligning.

 

Virker som Apple og Google ikke er bestevenner lengre, og Apple vil sette en stopper for konkurransen ved å gå på Googles telefonleverandør.

Lenke til kommentar

Og du mener Apple ikke har kopiert fra andre mobilprodusenter? Har du sett på patentlista? Mange av patentene er ting som (eller i det minste likner veldig) på ting som har vært i bruk av andre mobilprodusenter lenge før Apple engang tenkte på å produsere mobiler.

 

Jobs er sur for at Google har begynt å produsere mobiler? Herregud, tåler han ikke konkurranse? Han får det til å høres ut som at de er de eneste som produserer mobiler. Han syns ikke det var dårlig gjort av dem mot andre mobilprodusenter at de begynte å lage mobiler da?

Lenke til kommentar

Android er mer som en dårlig gjennomført kopi av iPhone OS. Mer som en kinesisk kopi vil jeg si.

Greit nok, de har multitasking med 3. parts programvare i større grad enn Apple osv, men selve brukeropplevelsen er bare som en billig etterligning.

 

Kan du utdype hva Android har kopiert fra iPhone, som da isåfall var unikt på iPhone når den kom? Eller driver du med FUD?

Lenke til kommentar

Enig, Apple er bare redd for konkurranse. Og angående iPhone OS-debatten, så står jeg heller på Androids side. Syns rett og slett iPhone-OS blir for kjedelig. En meny med alle programmer på, og that's it.

Men jeg sier ikke at Apple eller iPhone er dårlig, de var tross alt med på å revolusjonere mobilmarkedet ganske kraftig. Men som sagt syns jeg det blir for kjedelig, så jeg foretrekker andre ting ;)

Lenke til kommentar

Symbian s60 meny

 

articlethemediymainmenubefore.jpg

 

Ipod/Iphone meny

 

iphone-menu-desktop.jpg

 

Hvem lurer hvem her? Det er klart at Apple har stjelt s60's utsene messig og lagt på noe effekter her og der. Apple er som alle andre, de tar det de liker og fornyer det. Dog så håper jeg Apple snart for en gediger smekk på de fete grådige fingrene sine. De setter en stopper på videreutvikling av teknologi med alle de hærsens patentene...

Lenke til kommentar

Egentlig ligner Android på iPhone OS, og mange ting er ganske like, men er dårligere utført etter min mening.

 

Det omtales litt om det her f.eks:

http://nrkbeta.no/2009/09/10/android-vs-iphone/

 

Det finnes sikkert ting som er bedre på Android også, men jeg kommer ikke på noen akkurat nuh :)

 

 

DU MÅ være et troll, ingen er SÅ fanboys, ikke engang jeg

 

Istedet for å kalle meg for et troll/fanboy kan du jo komme med eksempler istedet.

Jeg har riktignok ikke den bredeste erfaringen fra Android, men den erfaringen jeg har er nå engang denne.

Lenke til kommentar

Egentlig ligner Android på iPhone OS, og mange ting er ganske like, men er dårligere utført etter min mening.

 

Det omtales litt om det her f.eks:

http://nrkbeta.no/2009/09/10/android-vs-iphone/

 

Det finnes sikkert ting som er bedre på Android også, men jeg kommer ikke på noen akkurat nuh :)

 

 

 

DU MÅ være et troll, ingen er SÅ fanboys, ikke engang jeg

 

Istedet for å kalle meg for et troll/fanboy kan du jo komme med eksempler istedet.

Jeg har riktignok ikke den bredeste erfaringen fra Android, men den erfaringen jeg har er nå engang denne.

 

 

Det jeg mener er at du kan ikke si at alt som har likheter med apple er direkte kopi!

Lenke til kommentar

Nei, men jeg kan si de ser ut/føles som billige kopier, kan jeg ikke? iPhone sitt brukergrensesnitt slo veldig bra an, så selvsagt etteraper mange nettopp dette.

Det er da patentene kommer på banen.

Dette er er ikke noe nytt, bare se hva Nokia har gjort ganske nylig.

Lenke til kommentar

Nei, men jeg kan si de ser ut/føles som billige kopier, kan jeg ikke? iPhone sitt brukergrensesnitt slo veldig bra an, så selvsagt etteraper mange nettopp dette.

Det er da patentene kommer på banen.

Dette er er ikke noe nytt, bare se hva Nokia har gjort ganske nylig.

 

hva har de gjort? ( de har gjort ganske mye?)

Lenke til kommentar

Nei, men jeg kan si de ser ut/føles som billige kopier, kan jeg ikke? iPhone sitt brukergrensesnitt slo veldig bra an, så selvsagt etteraper mange nettopp dette.

Det er da patentene kommer på banen.

Dette er er ikke noe nytt, bare se hva Nokia har gjort ganske nylig.

Og det er da man burde huske på at man ikke kan patentere følgende:

* brukergrensesnitt

* programvare

 

Dette gjelder både i USA og her på berget. I tillegg så må man kunne bevise:

* at man var "først" - dvs man oppfant det man patenterer (og i 99% av tilfellene innenfor IT kan man bevise "prior art" - at andre var først ute)

* at man har "oppfunnet" noe - dvs at man ikke patenterer det åpenbare, noe enhver med kjennskap innen det man prøver å patentere ville kunne funnet på

 

Ingen av patentene Apple slår i bordet med består disse testene (se patentene det gjelder hos engadget), og det ville glede meg å se Apple tape stort, hardt og grundig i denne saken. Ikke fordi jeg har noe imot Apple, for det har jeg ikke.

Lenke til kommentar

Bare for å illustrere hvor tåpelige enkelte av disse patentene er, følger et par eksempler fra listen på 20 patenter Apple mener HTC forbryter seg mot:

 

* "Å gjøre en bevegelse på et bilde for å låse opp en touchskjerm": http://www.pat2pdf.org/patents/pat7657849.pdf

 

* "Å spare strøm ved å redusere strømforbruk / spenning ved lavt batterinivå" http://www.google.com/patents/about?id=tEaqAAAAEBAJ&dq=7,383,453

 

* "Et system eller en metode for å håndtere spenning i et digitalkamera" http://www.google.com/patents/about?id=S0AZAAAAEBAJ&dq=5,920,726

 

Fascinerende spesifikke patenter, ikke sant? Og dette mener da altså Apple at de var først ute med å finne opp.

Lenke til kommentar

Nei, men jeg kan si de ser ut/føles som billige kopier, kan jeg ikke? iPhone sitt brukergrensesnitt slo veldig bra an, så selvsagt etteraper mange nettopp dette.

Det er da patentene kommer på banen.

Dette er er ikke noe nytt, bare se hva Nokia har gjort ganske nylig.

 

Kan jeg spørre hvor bred erfaring du har med Android som mobiloperativsystem, og hvilken generasjon / versjon du da lekte deg med?

 

For å ha et greit grunnlag å uttale seg på så burde du hvert fall hatt en telefon med Android 2.1 og en iPhone med iPhone OS 3.1 i over en uke med aktivt bruk før du kan uttale deg noe særlig.

 

 

Vi snakker jo tross alt smarttelefoner med ganske så bredt spektrum av muligheter her, så det å dra noen konklusjon etter en dag med bruk blir jo litt vell tynt, for ikke å snakke om at det kan være ganske så enorme forskjeller fra Android 1.6 til Android 2.1, akkurat som det er merkbare forskjeller på iPhone OS i dag kontra hvordan det var da den kom uten MMS osv..

 

Det er liksom litt av greia med smarttelefoner, mobiltelefonene er langt rikere på funksjonalitet og har operativsystemer som får langt større oppfølging og større oppdateringer og forandringer over tid enn hva du ser på "dumme" telefoner med stock Sony Ericsson firmware / software osv.

 

 

 

Nå syntes jeg det uansett blir for dumt å sammenligne forskjellige mobiloperativsystemer direkte, det blir på mange måter som å sammenligne pærer og epler, ja de faller begge under kategorien frukt men der stopper også fort likhetene, du kan fint sammenligne grønne, gule og røde epler, men du kan ikke sammenligne pære og banan.

 

På samme måte føler jeg at flere av mobiloperativsystemene er rettet mot forskjellige brukerbaser, Windows Mobile for eksempel har stort sett hatt et langt større fokus på profesjonelle brukere og business sammenheng, mens iPhone OS bærer helt klare preg av at fokuset ligger på consumer markedet og ikke direkte mot entreprise markedet.

 

Og det er helt greit og det er overhode ingenting galt i det, men da føler også det blir litt feil når folk begynner å slakte den ene for at den er dårligere på det området, mens den andre er bedre på det også.. For som business / entreprise mobil så er ikke nødvendigvis fokuset på verken design eller tynnest / lettest mulig telefon noe fokus, da vil de gjerne ha stylus og fult tastatur, mens en consumer telefon på den andre siden gjerne skal være langt mer snasen og sexy samtidig som kravet til oversiktlige menyer, fancy effekter og multimedia muligheter er i langt større fokus enn hva det er på entreprise løsninger.

 

 

 

Jeg føler på INGEN måte at Android som operativsystem på noen måte er dårligere eller stiller svakere enn iPhone OS, samtidig føler jeg ikke iPhone OS er noe dårligere det heller, det er to forskjellige plattformer med forskjellige fokus, tanker og modell liggende bak operativsystemet.

 

Android er et åpent operativsystem, hvor du kan dille frem og tilbake akkurat som du selv vil, Google har til og med gjort at Nexus One helt uten problemer kan låses opp for installasjon av modifiserte operativsystemer helt uten problemer, mens iPhone på den andre siden er så låst som det egentlig går an på dagens marked.

 

Når tankegangen bak hele operativsystemet og måten den fundamentalt skal fungere på er så vidt forskjellig, så kan de naturligvis ikke sammenlignes direkte opp mot hver andre på heller.

 

 

 

Problemet mitt med iPhone OS er hvor sperret det er, og hvordan mentaliteten til Apple som selskap er, hvordan de skal ha stålkontroll og kunne gå inn å bestemme hvilke applikasjoner og muligheter jeg skal få lov til å ha på min egen mobiltelefon blir for meg alt for drøyt i år 2010, at jeg skal tvinges til å bruke iTunes på min Windows maskin når jeg ikke finner programmet tiltrekkende på noen som helst måte er for meg helt ufattelig, jeg ønsker å bruke MediaMonkey og vil ikke legge inn iTunes, som samtidig tvinger på meg en rekke tjenester, QuickTime og Apple Software Update (som mirakuløst nok blir lagt inn, selv om du velger at du IKKE ØNSKER DET under installasjonen?)

 

 

Dette i seg selv er grunn nok og et stort nok irritasjonsmoment for meg til å droppe iPhone OS etter ett års bruk, for ikke å snakke om null drag 'n drop støtte rett i fil-behandleren på PC-en din? Så du er faktisk NØDT til å synkronisere opp mot iTunes, det finnes altså ingen vei utenom. Du kan jo heller ikke synkronisere den opp mot flere musikkbiblioteker på engang, uten å bli tvunget til å fjerne alt multimedia innhold? Ei heller har du muligheten for å ha noen enkel mulighet til å dra ut musikken din fra din iPhone og over på andre maskiner?

 

 

Det er hovedsaklig grunnen til at jeg byttet over til Android, det gir meg langt større frihet og så godt som helt frie tøyler til å bruke telefonen akkurat på den måten jeg selv vil, legge inn alle de applikasjonene jeg selv ønsker uten at Google skal gå inn å overvåke meg og eventuelt filtrere ut det de måtte finne utilpass for meg, jeg kan legge inn data på den måten jeg selv ønsker og synkronisere opp mot de programmene jeg selv vil.

 

 

 

Apple sin filosofi med å ha stålkontroll gjenspeiler seg også på mange måter i telefonen i seg selv også føler jeg, grunnen til at vi ikke ser verken Java eller Flash støtte er jo utelukkende fordi Apple ikke har muligheten til å overvåke eller kontrollere, ei heller kreve lisenspenger for eventuelt programvare som blir utviklet på disse språkene og Apple vil ALDRI gå med på å gi slipp på sin stålkontroll over sine egne produkter, hvert fall ikke når det samtidig kan føre til potensielt lavere fortjeneste for deres egen del.

 

Det handler ikke om at verken Java eller Flash bruker for mye ressurser, er et for skittent programmeringsspråk, ei heller fordi maskinvaren i seg selv ikke er god nok til å drive det rundt, det handler utelukkende om at Apple vet at støtte for alternative programmeringsspråk vil åpne opp for applikasjoner og innhold de selv ikke kan sensurere og holde styr på, og noe slikt går jo stikk i strid med Apple sin filosofi og forretnings-modell.

 

 

Med Apple så skal alt gå igjennom deres trange metoder, igjennom deres software og stort sett deres hardware, så de kan ha stålkontroll og få høyest mulig fortjeneste osv.. Hvorfor ellers er SDK for iPhone OS kun støttet på Mac OSX, hvorfor ellers kan du kun synce opp mot iTunes, hvorfor ellers kan det kun bli distribuert programvare igjennom AppStore via iPhone sin egen SDK?

 

 

 

iPhone OS er knall på mange måter og er utrolig oversiktlig og lett i bruk og det er et kavaleri av gode applikasjoner tilgjengelig på AppStore, men for min del blir begrensingene for mange, plattformen for låst til at jeg holdt ut lengre enn 1år, når jeg har Android som tilbyr meg så og si det samme som iPhone bare det er helt åpent og gir meg full frihet og frie tøyler så så jeg ingen grunn til å støtte Apple mer, til tross for at iPhone OS har en massiv fordel med en enorm mengde av applikasjoner på AppStore og at det er så like modeller av telefonen så programmere ikke trenger og optimalisere for mange maskinvare spesifikasjoner når de utvikler programvare.

 

 

 

Det finnes mange, ja sikkert de fleste der ute som bare skal ha en mobiltelefoner som fungerer utrolig bra og ikke bryr seg så mye om at de må bruke iTunes, ja det finnes jo mange som faktisk har blitt fornøyd med iTunes uvitende om at det finnes gode alternativer (litt som det finnes mange som liker Internet Explorer av egen uvitenhet) og kravene er jo ikke allverdens fra Ola Nordman, og for alle disse så fungerer nok iPhone og iPhone OS helt utmerket og jeg sier på ingen måte at disse ikke burde bruke iPhone, eller at iPhone er noe som egentlig ikke er bra for dem.

 

Jeg sier bare det at vi har alle forskjellige behov, forskjellig bruksmønster osv.. Og forskjellige løsninger og operativsystemer passer nødvendigvis ikke like bra for naboen som det passer for deg selv, og derfor må vi nesten bare lære å respektere at slik er det istedenfor å påstå at noe er dårligere enn det og det bare fordi du selv ikke nødvendigvis opplever eller se begrensingene på løsningen du selv har valgt.

 

 

Et stort pluss i margen for min Nexus One er jo blant annet muligheten for FLAC, noe jeg vell ikke ser på noe annet mobiloperativsystem per dags dato (kanskje med unntak av Maemo?) og det er noe jeg mildt sagt har blitt helt avhengig av!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare for å illustrere hvor tåpelige enkelte av disse patentene er, følger et par eksempler fra listen på 20 patenter Apple mener HTC forbryter seg mot:

 

* "Å gjøre en bevegelse på et bilde for å låse opp en touchskjerm": http://www.pat2pdf.o.../pat7657849.pdf

 

* "Å spare strøm ved å redusere strømforbruk / spenning ved lavt batterinivå" http://www.google.co...aqAAAAEBAJ&dq=7,383,453

 

* "Et system eller en metode for å håndtere spenning i et digitalkamera" http://www.google.co...AZAAAAEBAJ&dq=5,920,726

 

Fascinerende spesifikke patenter, ikke sant? Og dette mener da altså Apple at de var først ute med å finne opp.

 

 

 

Dette illustrerer vell bare det faktum at patent på programvare rett og slett ikke gir mening, og det er vell slik at i Europa så gjelder ikke slike patenter? Det er vell stort sett kun i USA de er gjeldene?

 

Håpløst å patentere programvare, vil ALDRI komme til enighet og det vil bare begrense utviklingen noe vannvittig.

Veldig interessant er det jo at Apple saksøker HTC for mer eller mindre nøyaktig det samme som Nokia har saksøkt Apple for?

 

 

Om dette går igjennom, så burde jo det resultere i at Nokia sin sak mot Apple også går igjennom?

Blir jo da fort en tap-tap situasjon for Apple, enten dummer de seg fullstendig ut i denne saken og taper massevis av penger som de bruker for å saksøke HTC, de skader sikkert også forholdet opp mot endel partnere de har på denne måten samtidig som da markedet engang for alle kan innse at Apple faktisk ikke har krav eller gyldige patenter på noe av det de skryter på seg.

 

 

Ellers så vinner de (gud forby!) og da går de vell fort konkurs når de taper ovenfor Nokia?

 

 

 

Uansett så er dette helt usmakelig og bare en negativ ting for oss som forbrukere, det kommer ikke en eneste positiv ting ut av programvare patenter, det skader bare konkurranse og utvikling!

 

 

Hvordan Apple oppriktig kan mene at det skulle ha grunnlag for å få patent for alle disse tingene for meg en gåte, det virker da en smule naivt og arrogant? De var jo verken ute med multi-touch, touch-screen eller noe?

 

iPhone OS gjorde kanskje en del ting litt mer gjennomført og fungerte litt mer sømløst enn hva vi hadde sett noe særlig av tidligere, men det var da virkelig ingen ting med iPhone OS som var revolusjonerende i den forstand at det var noe i programvaren som grunnlegende og helt fundamentalt fungerte på en helt annen måte enn vi noen gang har sett tidligere som skulle gi grunnlag for patent?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...