Gå til innhold

Optimalisering av Intel SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette programmet har da eksistert en god stund nå. Programmet ble jo sluppet rett etter at firmwaren på X25 fikk en oppgradering slik at den støttet TRIM.

Og man må ha en Gen.2-disk for å ta nytte av TRIM.

Eneste dette programmet gjør er å gi deg mulighet til å kjøre disk optimizer én gang i uka.

Lenke til kommentar

Ikke noen nyhet akkurat. Det kan også nevnes at programmet ikke funker mot RAID av Intel SSDer.

 

Så det er ingenting man får gjort med denne på gen.1 X25-m ?

Synes min er ganske bedriten nå etter et års tid, maskinen stopper helt opp ganske often.

Mitt tips punktvis:

1. Rydd opp og fjern alle unødvendige filer fra SSDen, og deretter ta en image shadow copy av den eller bruk Arconis True Image (eller backup av filer du vil spare om du ikke har windows 7. Om du tar image kan du godt kjøre en defrag før du lager image. Det kan være greit å ta backup av filer og gjøre en fresh install om du har tid og ork).

 

2. Oppdater firmware til nyeste for Gen1 (den opplever mye midre degradering enn tidlig firmware).

 

3. Ta en secure erase av SSDen.

 

4. Lag partisjon på 65GB i stedet for fulle 74GB (du får da mye ekstra spare area (18,75% vs 7,5% som er standard) som blir brukt til Garbage Collection, og får mindre degradering).

 

5. Restore image eller installer windows på nytt om du ikke velger å ta image. Jeg anbefaler en fresh install av Windows 7.

 

6. Ta en titt i bunnen av førsteposten i SSD-tråden og følg linker til guider til optimalisering av windows mot SSDer. De mest relevante er pagefile, hibernation (for laptopper), system restore tildeling, drive indexing, superfetch, prefetch, defrag, time stamp, 8.3 filnavn, og logging. Om du vil være nazi kan du også lage RAMdisk for temp filer og internett cache. (med firefox kan du bruke RAM som cache direkte). Mange av disse kan gjøres direkte fra programmet SSD tweaker. For at ting skal føles raskere er det også kjekt å deaktivere aktiverte menyer og vinduer, og stille meny og tooltip delay.

 

Om du trenger hjelp underveis så titt innom SSD-tråden. Før du begynner kjør en runde i følgende programmer så du får en referanse for forbedringer (gjerne post screenshots i SSD-tråden eller SSD-benche tråden): CrystalDiskMark 3.0, AS SSD benchmark, ATTO. Og så kjøre dem igjen etter du har fullført tweaks etter re-install. Så kan du noen månder senere kjøre dem igjen for å se etter degradering.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Burde ikke dette programmet funke på min SSD? Har Gen2 såvidt jeg kan skjønne.

post-94009-1267554541,001_thumb.jpg

 

Har vært i bruk siden midten av august uten noen optimaliseringstiltak på Win7.

Merker at den er blitt tregere, men ikke i nærheten av det tacomodo beskriver.

 

Du har Gen2 ja, men du må nok antageligvis oppdatere firmwaren for å kunne bruke programmet.

Last ned denne firmwaren fra Intel, brenn til CD og boot fra den, skal funke etter det.

Lenke til kommentar

Mitt tips punktvis:

1. Rydd opp og fjern alle unødvendige filer fra SSDen, og deretter ta en image shadow copy av den eller bruk Arconis True Image (eller backup av filer du vil spare om du ikke har windows 7. Om du tar image kan du godt kjøre en defrag før du lager image. Det kan være greit å ta backup av filer og gjøre en fresh install om du har tid og ork).

 

Hvorfor vil du kjøre en defrag på en SSD?

Lenke til kommentar

noen som vet hvordan denne "once a week" scheduleren fungerer? er det slik at den kun jobber om pcen står på den dagen/tiden av uka? hva skjer om du setter den til trimming på tirsdag, men du alltid har pcen avslått på tirsdager, vil da trimming aldri hende? eller skjer det når du skrur den på neste dag?

 

GullLars:

du nevner at en skal kjøre en defrag. Er det ikke slik at defrag ikke er nødvendig(ubetydlig på SSD?

 

Og en liten side-topic, har alle disker Garbage Collection? og mulighet for secure erase? (er dette en software som virker på alle disker?)

 

Grunnen til jeg spør er fordi jeg har en gammel SSD (kingston) som jeg skulle likt å formatere/wipe, så legge inn image igjen (ekstra manuell trimming) men har ikke helt klart å funne en guide/software som kan gjøre dette...

Lenke til kommentar

Burde ikke dette programmet funke på min SSD? Har Gen2 såvidt jeg kan skjønne.

post-94009-1267554541,001_thumb.jpg

 

Har vært i bruk siden midten av august uten noen optimaliseringstiltak på Win7.

Merker at den er blitt tregere, men ikke i nærheten av det tacomodo beskriver.

 

Du har Gen2 ja, men du må nok antageligvis oppdatere firmwaren for å kunne bruke programmet.

Last ned denne firmwaren fra Intel, brenn til CD og boot fra den, skal funke etter det.

 

Skal jeg bare ta sjansen på at det ikke blir forstyrret underveis så jeg slipper alt backup-greiene? ;) Noen som har gjort dette, og opplevd at Windows ikke starter skikkelig etter oppdatering av FW?

Lenke til kommentar

Og en liten side-topic, har alle disker Garbage Collection? og mulighet for secure erase? (er dette en software som virker på alle disker?)

 

Grunnen til jeg spør er fordi jeg har en gammel SSD (kingston) som jeg skulle likt å formatere/wipe, så legge inn image igjen (ekstra manuell trimming) men har ikke helt klart å funne en guide/software som kan gjøre dette...

Jeg hadde en 128GB Kingston disk i høst, men den ble ikke gjenkjent av programmer som skulle kjøre Secure Erase på den (HDERASE). Jeg prøvde en haug programmer fra Ultimate Boot CD uten suksess.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...