Gå til innhold

Chrome økte i februar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, i tidsperspektiv på firefox: økning -> nullvekst -> nedadgående vekst. Tendensen er klar.

De ligger jo og vaker rundt den samme prosenten. Jeg synes ikke det er særlig klar tendens til nedgang. Heller rimelig uklar. Men stigningen og utflatingen synes jeg virker klare. Uansett, jeg skriver ikke for å forsvare Firefox hvis du trodde det. Jeg synes bare det er interessant å følge med og håper vi får ennå sunnere konkurranse i nettlesermarkedet.

 

Gjerne med økte andeler til åpen kildekode (ikke nødvendigvis Firefox) og økte andeler til proprietære nettlesere som har et godt rulleblad med forbrukervennlig og konurransevennlig agenda.

 

Jeg har tro på at chrome kommer til å stjele markedsandeler, det sammen med IE når utegave 9 kommer ut.

Jeg tror at både Chrome og Opera 10.5 kommer til å øke sine markedsandeler. IE9 kommer nok til å øke kraftig, men bare på bekostning av tidligere IE-versjoner. Ser man på alle IE-versjoner samlet tror jeg markedsandelen vil fortsette å synke. Dette tror jeg hovedsaklig Chrome og Opera vil tjene på. Firefox og Safari tror jeg bare får svake økninger.

 

post-3851-1267520120,2926_thumb.png

 

Her ser du grafene for IE6, IE7 og IE8. Jeg har satt på piler for å illustrere hvordan jeg tror oppgraderingsretningene hovedsaklig har gått de siste par årene. Etter at IE8 kom for fult våren/sommeren 2009 så tror jeg at strømningen fra IE6 til IE7 har blitt nesten helt erstattet av en strømning fra IE6 til IE8. Av dagens IE8-brukere tror jeg ca halvparten kom rett fra IE6 og den andre halvparten fra IE7. Over halvparten av de som var IE7-brukere i november 2007 tror jeg har gått over til andre nettlesere. Det vil si at IE7 har mistet svært mange brukere samtidig som etterfyllingen fra IE6 har vært stor fram til våren 2009. Fra da av tror jeg IE7 har mistet omtrent like mange brukere til IE8 som til andre nettlesere, mens etterfyllingen fra IE6 har opphørt på grunn av IE8.

 

Hvis jeg skal spå markedsandeler ett år frem i tid så vil jeg spå slik:

 

IE6: 20 -> 10 %

IE7: 14 -> 5 %

IE8: 23 -> 10 %

IE9: 00 -> 20%

IE6+7+8+9: 57 -> 45 %

 

post-3851-1267523568,5396_thumb.png

____________________________

Sum IE alle: 62 -> 49 %

Sum Firefox: 24 -> 26 %

Sum Chrome: 5,5 -> 14 %

Sum Safari: 4,5 -> 6 %

Sum Opera: 2,3 -> 3 %

Sum andre (inkludert Opera mini): 1,7 -> 2%

 

Spådommene er basert på ekstrapolering av eksisterende trender og en antagelse om at IE9 tar markedsandeler på samme måte som IE8 gjorde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...