Gå til innhold

Windows 7 RC til RTM: How To.


Anbefalte innlegg

1. mars er dagen RC begynner å avslutte maskinen annenhver time. Siden mange spør om dette med "RC til RTM" lager jeg en rask og lett guide her.

 

Det kjente "slmgr -rearm" trikset fungerer ikke på dette. Disse retningslinjene gjelder også ved kjøp av OEM samt også fra Beta.

 

Du bør selvfølgelig som alltid sørge for å ha backup av viktige data og man utfører en slik oppgradering på eget ansvar.

 

Hvor lang tid vil dette ta?

Ca. 1 - 1,5t om du har sørget for forberedelser.

331g7s8.jpg

 

1. Forutsetninger

  • Kilde og mål bør være samme språk (skal muligens gå med forskjellig språk).
  • Kilde og mål må begge være enten x32 eller x64

2. Forberedelser

Hvis du ikke ønsker å utføre dette kan du gå rett til trinn 3 og sette i gang oppgraderingen før du legger deg for natten eller drar på jobb/skole.

 

Utfører du derimot disse oppgavene kan du spare mye tid under selve oppgraderingen samt minske muligheten for problemer i etterkant.

 

  • For å være på den sikre siden, fjern brannmurprogrammer, sikkerhetsprogrammer, antimalware/spyware, antivirus programmer og reinstaller dem etterpå.
  • Deinstaller alle programmer og spill du ikke har brukt på lenge eller ikke vil bruke noe særlig fremover. Dette begrenser tiden det tar.
  • Rydd opp i "mine dokumenter" da alt som ligger her vil kopieres frem og tilbake under oppgradering og tar lang tid.
  • Flytt ut store kataloger som nedlastinger/downloads, bilder, mine videoer, min musikk, "mine mottatte filer" osv. til <disk>:\minefiler\ og flytt dem selv tilbake etter oppgradering.
  • Kjør ccleaner for å rydde opp ytterligere.
  • Skulle du være uheldig å få en kræsj i oppgraderingen, sørg for å ha RTM kilden på en bootbar DVD eller minnepinne så du kan forsøke "Repair install".

3. Generelt

  • Kopier DVD/ISO innhold til eks. .\win7rtm\ på harddisk eller .\ på minnepinne.
    NB! Heretter henvises det kun til det kopierte området ved editering og kjøring av setup.exe
  • Editer .\sources\cversion.ini og endre "MinClient" til "7000.0", lagre og lukk.
    14dmudu.jpg
     

4. Oppgradering til Ultimate RTM

  • Har du skaffet Ultimate RTM kan du nå starte setup.exe
  • Velg upgrade underveis.
  • Gå til trinn 6.

5. Oppgradering til andre RTM utgaver

Alle RC og Beta installasjoner er en "Windows 7 Ultimate" versjon. Har man derfor ikke kjøpt Ultimate RTM må man i tillegg gjøre tilpasninger i registeret før man kjører setup.exe.

  • Start regedit.exe
  • For Home Premium RTM utfør følgende endringer i registeret:

    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion]

    "EditionID"="HomePremium"

    "ProductName"="Windows 7 Home Premium"

  • For Professional RTM utfør følgende endringer i registeret:

    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion]

    "EditionID"="Professional"

    "ProductName"="Windows 7 Professional"

  • Utfør tilsvarende endringer for andre utgaver.

    "EditionId" skal være uten mellomrom og med store forbokstaver.

    "ProductName" skal være fult produktnavn med mellomrom og store forbokstaver.

  • NB! Hvis du har 64-bit utgave må du også utføre samme endringer under

    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion]

  • Kjør setup.exe
  • Velg upgrade underveis.
  • Vær klar over at du mister Ultimate funkjsoner.

6. Etterarbeid

Man må regne med og bør uansett reinstallere alt av drivere og slik i etterkant. Det gjelder alt fra skjermkortdrivere til VPN klienter som har nettverksdrivere med seg. Man bør også sjekke alle "tweaks" man har utført tidligere som nå vil kunne være resatt.

 

Mange som ikke gjør disse tingene etter en upgrade sier ofte det har blitt mye tregere i etterkant.

 

Ferdig

 

 

Tips

Lagrer man dette som en tekstfil med navn "upgrade.reg" og endrer verdiene til utgaven man skal oppgradere til, kan man bare kjøre "upgrade.reg" og slippe å redigere registeret manuelt.

Windows Registry Editor Version 5.00

 

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion]

"EditionID"="Professional"

"ProductName"="Windows 7 Professional"

 

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion]

"EditionID"="Professional"

"ProductName"="Windows 7 Professional"

Nederste seksjonen skal kun være med om du har 64-bit utgave. Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk :)

 

Tenkte på det, men kildehenvisninger er mange og det virker ikke som noen har giddet å ta med alle hensyn i sine artikler. Samt at noe har jeg vært nødt til å finne ut, fikse/ordne på egenhånd.

 

Derfor tenkte jeg å samle alt i en enkel post slik at man slipper å google seg i hjel etter alle små ting man må gjøre i forskjellige scenarioer. Noe stammer også fra Beta oppgraderings oppskrifter siden jeg har vært innom alle Beta utgavene på to av maskinene.

 

Hovedkilde er dog google ;), men alt var ikke å finne der.

 

Utførte dette på 3 av mine maskiner i dag uten noen problem. NettPC, Laptop og X58 stasjonær.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Forøvrig, man må regne med å måtte reinstallere driver og slik i etterkant, er min erfaring. Men her har man kjøpt seg tid og hvis man unngår å aktivere kan man bruke den i 90 dager med "slmgr -rearm" før man evt. tar en full og clean reinstallasjon.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg mente ikke repair fra oppstarten av Windows men fullstendig "Repair install" under "Custom install" ved å starte installasjon på nytt fra DVD eller bootbar minnepinne.

 

Fikk reparert den til slutt, ved hjelp av DVD'en.

(Repair , etter valg av språk og før install)

Men denne RC'en blir byttet ut med en Win 7 Home update.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...