Gå til innhold

Test: AMD Radeon HD 5830


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det mulig å låse opp steamprosessorer, TMU eller ROP? Hvis ikke så synes jeg 5830 faller litt mellom to stoler fordi forholdet mellom effekt og ytelse er rart. Både modellen over og under har lavere effekt. Det kommer nok av at GPUen har 1600 steamprosessorer, 80 TMU og 32 ROP i utgangspunktet. De som er slått av drar en del lekkasjestrøm selv om er slått av. Samtidig har de dyttet klokkefrekvensen en del opp fra 5850 for å motvirke ulempene med færre steamprosessorer osv. Hvis man er det snev opptatt av viftestøy og varmeutvikling så ville jeg valgt modellen over eller under alt etter hvor mye penger man vil legge i det og hvor mye ytelse man trenger.

 

Rangert etter ytelse:

Radeon HD 5870, 188 Watt TDP

Radeon HD 5850, 151 Watt TDP (artikkelen sier 170, men jeg tror Wikipedias 151 er riktig)

Radeon HD 5830, 175 Watt TDP

Radeon HD 5770, 108 Watt TDP

Radeon HD 5750, 86 Watt TDP

Lenke til kommentar
Etter litt prøving og feiling med diverse programmer, fant vi ut at 875 MHz var en stabil og fin kjernefrekvens, mens minnet kunne strekkes til 1150 MHz. Dette slår meget godt ut i praksis, spesielt når vi ser hvor godt kortet holder ut ved høye oppløsninger.

Jeg vil kritisere her. Kortet holder ikke godt ut når det er under 30 FPS gjennomsnittlig, det er i praksis ubehagelig å spille. Om FPS detter under 20 i FPS spill er det i praksis ikke spillbart. En bør ha gjennomsnittlig FPS over 30 og minimum over 20 for å kunne spille akseptabelt. Gjennomsnittlig FPS over 40 og minimum over 30 vil være målet å sikte etter for å få en god spilleopplevelse, med mindre man er gamer. Gamere vil gjerne ofre grafikk for FPS opp til tickrate. (tickrate er hvor ofte spillet/serveren oppdateres). Av samme grunn ønsker også gamere seg ping lavere enn 1/tickrate.

Lenke til kommentar
Les HardOCP's review så ser du at det faktiske strømforbruket ligger mellom 5770 og 5850. 5830 fikk forøvrig Gold Award der, men her blir det ikke engang "anbefalt"... :roll:

Mener du at alle bør rette seg etter HardOCP siden de har "fasiten"?

Ja, det var akkurat det jeg skrev, så hvorfor spør du?

Lenke til kommentar

Ironi fungerer ganske dårlig skriftlig hvis man ikke tydeliggjør det med en smiley.

 

Oppgitt-smilyen ser ikke ironisk ut, men ser ut som du er oppgitt over Hardware.no. Grunnen til oppgittheten er tydeligvis at Hardware.no ikke bøyer seg i støvet for HardOCP og ikke oversetter det de har skrevet. Hvis det er det du mener, uten ironi, så kunne man like gjerne latt være å skrive tester på Hardware.no og nøyd seg med oversettelser. Hvorfor skal ikke Hardware få skrive det de opplever og finner ut? Hvis HD5830 etter deres mening ikke fortjener anbefalt-stempel, hvorfor skal de ikke få skrive det på sitt eget grunnlag, uavhengig av hva andre mener?

Lenke til kommentar

Les HardOCP's review så ser du at det faktiske strømforbruket ligger mellom 5770 og 5850. 5830 fikk forøvrig Gold Award der, men her blir det ikke engang "anbefalt"... :roll:

 

Hvis vi først er inne i den løypa, kan man vel nevne at både Anadtech og Guru3D, to høyt respekterte sider, endte opp med en lignende konklusjon av hva vi har gitt i dag. Man skulle rett og slett ha ønsket at HD 5830 ga mer ytelse for pengene.

 

http://www.guru3d.com/article/radeon-5830-review/27

 

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3750&p=13

Lenke til kommentar

Hmm... var så nære stupet ved å skifte til et 5870 kort denne uken, men fikk det inn i hodet mitt at det var lurt å vente til 5970 var ute i butikkene med håpet på at 5870 priser ble satt ned enda et lite hakk til. Mtp at AMD dekker "alle" segmenter med sin 5*** serie nå, så kommer ikke dette til å skje i overskuelig fremtid nei. Eneste som kan påvirke AMD's priser nå er vel nye kort fra nVidia.

 

Ser ut som det uansett blir nytt skjermkort til helgen... :) Håper bare at Eyefinity er så bra som enkelte sier.

Lenke til kommentar

Les HardOCP's review så ser du at det faktiske strømforbruket ligger mellom 5770 og 5850. 5830 fikk forøvrig Gold Award der, men her blir det ikke engang "anbefalt"... :roll:

 

Hvis vi først er inne i den løypa, kan man vel nevne at både Anadtech og Guru3D, to høyt respekterte sider, endte opp med en lignende konklusjon av hva vi har gitt i dag. Man skulle rett og slett ha ønsket at HD 5830 ga mer ytelse for pengene.

 

http://www.guru3d.com/article/radeon-5830-review/27

 

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3750&p=13

Hvis pris ved lansering er eneste argument, så holder det ikke. Prisene på skjermkort er ikke hogd i stein.

 

Istedenfor å linke til enda flere benchmark-tester bør dere lese HardOCP sin og lære litt om hvordan man tester spillkort.

 

Først vil jeg ha ryddet eventuell usaklig/urimelig kritikk av banen.

Da foreslår jeg at du begynner med din egen førstepost.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Les HardOCP's review så ser du at det faktiske strømforbruket ligger mellom 5770 og 5850. 5830 fikk forøvrig Gold Award der, men her blir det ikke engang "anbefalt"... :roll:

 

Hvis vi først er inne i den løypa, kan man vel nevne at både Anadtech og Guru3D, to høyt respekterte sider, endte opp med en lignende konklusjon av hva vi har gitt i dag. Man skulle rett og slett ha ønsket at HD 5830 ga mer ytelse for pengene.

 

http://www.guru3d.com/article/radeon-5830-review/27

 

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3750&p=13

Hvis pris ved lansering er eneste argument, så holder det ikke. Prisene på skjermkort er ikke hogd i stein.

 

Istedenfor å linke til enda flere benchmark-tester bør dere lese HardOCP sin og lære litt om hvordan man tester spillkort.

 

Først vil jeg ha ryddet eventuell usaklig/urimelig kritikk av banen.

Da foreslår jeg at du begynner med din egen førstepost.

 

Hvorfor slik "agressiv" posting?

Dette er da ikke et "o-så-fantastisk-skjermkort"?

 

Ref din antagonists - Simen1's kommentar over her (vedrørende "lobotomert" kort"):

 

When it comes to performance, the Radeon HD 5830 didn't exactly split the difference between the two series, but it did come close. We found the card to be roughly 10-20% faster than the Radeon HD 5770 depending on the benchmark. The Radeon HD 5830 was also an amazing overclocker as we were able to increase the clock frequencies from 800MHz/1000MHz to 875MHz/1200MHz in just seconds by using the ATI Overdrive utility. This was enough to boost graphics performance by nearly 9%, so the card has plenty of room for enthusiasts to overclock them higher. Even with the Radeon HD 5830 overclocked as high as we could get it in ATI Overdrive, it still wasn't enough for the card to catch up to the Radeon HD 5850 as we showed in the S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat benchmark.

 

That being said, the Radeon HD 5830 is a strange card. In a nutshell: The Radeon HD 5830 is, shall we say, a broken Radeon HD 5870. AMD won't like us saying that, but this is clearly the fallout from the Radeon HD 5870 binning process. The Printed Circuit Board (PCB), Heat Sink Fan (HSF), and GPU architecture are all the same with the exception of a few areas of the core being disabled and the board having a new BIOS on it. The only downside to this is that the Radeon HD 5830 is longer than the Radeon HD 5850 and uses more power while it's at it. If you can get over the power efficiency and can fit a card that is 11.1" in your PC, then the Radeon HD 5830 might be the card for you.

 

Blir det like billig som HD5770 slik Theo antyder, så er det helt klart ett greit skjermort.

Men ikke for de som mener HD5970 er minimum for rett spillopplevelse.(Sykt etter min mening).

:)

 

Edit:

HardOCP tester jo bare noen få spill og ikke engang 3DMark.

Det holder jo ikke. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Slett ikke et ille kort i forhold til prisen. Ligger omtrent likt med gtx 285 i de fleste spillene samtidig som det tilbyr eyefinity og dx11. Er spent å se hva slags kjøler det blir levert med når det kommer i salg fra vanlige leverandører.

Hvor kan man lese dette?

Jeg så nå på de 4 testspillene her. I Crysis og Crysis Warhead opptil 1920x1200(hvor fps uansett er begynt å bli uspillbart på begge kort) så er det så og si helt likt. Under 1 fps forskjell stort sett, og på minimum fps ligger de +- 1 fps i forhold til hverandre. Samme med Company of Heroes om man ser på minumum fps som er det som avgjør om spill er spillbart eller ei, men ved 1920x1200 så knekker plutselig 5830 sammen her. I World in Conflict så leder gtx285 klart i lave oppløsinger, men minimum fps ved 1920x1200 er kun 1 fps. Men Asus gtx285 top er litt overklokket fra fabrikk, 5830 kan som testen viser også overklokkes. Det er ut fra dette jeg baserer mine uttalelser. Dog skal det sies at dette var et ganske tynt utvalg av spill, og mulig det hadde svinget bedre i gtx285 sin favør om man hadde tatt med flere spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...