Gå til innhold

Slik var Mobile World Congress 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Overraskelser og skuffelser på årets mobilmesse.

 

Les mer

 

Jeg undres om dette Mhz hysteriet er blitt et hysteri, eller om Snapdragon virkelig er så overlegen andre mobil-cpuer. Jeg har nettopp lest en ytelse test, med java på mobil, og det var ikke noen snapdragon på over 1Ghz som vant den testen. En ting som er sikkert med Snapdragon er at den bruker langt mer strøm enn en cpu med mindre klokkefrekvens. Så når Amobil roper over seg av begeistring når de leser om Mhz, så går de vel i samme felle som mange andre har gjort før, å tro at antall Mhz=ytelse. Det er mye mer som avgjør ytelse enn antall Mhz... Og det skulle Amobil vite. Hvis ikke kan de jo kanskje ta en titt på søstersiden HW.no...

Lenke til kommentar

poe: Begeistringen har ikke så mye med MHz å gjøre. Dette er noe som burde være selvsagt for de fleste - etter mange år med MHz-tøys i butikker og markedsføringsmateriell. En C2D E8400 ved omkring 3GHz vil være dramatisk raskere enn en gammel P4 ved 3GHz. Det dreier seg om forskjellige arkitekturer og forskjellig antall "brytere", eller kretser om du vil.

 

Klokkefrekvensen vil dog kunne si noe om hastighet når man sammenlikner to prosessorer med likt antall kretser og samme arkitektur. Snapdragon blir om ikke lenge tilgjengelig i 1,3GHz utgave og dernest en 1,5GHz utgave (mot slutten av året - sannsynligvis). Derfor kan det være interessant å nevne klokkefrekvens.

 

Ellers vet man jo at Snapdragon er en rask prosessor sammenliknet med mye av det som fins på markedet - til tross for at det har vært vanskelig å få noen direkte sammenlikninger ytelsesmessig på tvers av plattformer. Foreløpig er det stort sett Android og Windows Mobile som har blitt kjørt på den (som jeg kommer på?).

 

Java-benching er snåle greier, og vi har lagt merke til det samme. Jeg har litt inntrykk av at en del heftige feature phones er langt mer optimalisert for Java enn high end smarttelefoner. Jeg skal ikke si bombastisk at en Snapdragon-telefon hadde vært raskest på Java om den ble optimalisert for det, men jeg regner likevel med at fokuset for disse telefonene er andre steder.

 

Og vi behøver strengt tatt ikke se så langt etter assistanse fra HW om vi trenger det - Rolf, Knut og Jørgen sitter rett bak oss på kontoret :)

 

secondarykid: Beam skulle kanskje vært nevnt, ja. På et slags vis har vi vel et alibi i at den ikke er på vei til Norge - men likevel er det absolutt en kul dings. Synd Samsung stilte med så få av den (de hadde kun to stykker i messeområdet sitt - mot sikkert 40 stykker av Wave).

 

Toshiba stilte såvidt jeg fikk med meg med TG02 som skal være en litt større og sprutsikker variant av TG01. Vi hadde absolutt merket oss deres område for besøk også - men vi fikk rett og slett ikke tid. Det samme kan sies for LG. GW990 er absolutt en telefon(?) vi gleder oss veldig til å klå på. Såvidt jeg har forstått skal LG ha et lite vårslipp mer spesifikt for det norske markedet om ikke lenge, så den regner jeg med at du vil få høre mer om i løpet av ganske kort tid i alle fall :)

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

poe: Begeistringen har ikke så mye med MHz å gjøre. Dette er noe som burde være selvsagt for de fleste - etter mange år med MHz-tøys i butikker og markedsføringsmateriell. En C2D E8400 ved omkring 3GHz vil være dramatisk raskere enn en gammel P4 ved 3GHz. Det dreier seg om forskjellige arkitekturer og forskjellig antall "brytere", eller kretser om du vil.

 

Klokkefrekvensen vil dog kunne si noe om hastighet når man sammenlikner to prosessorer med likt antall kretser og samme arkitektur. Snapdragon blir om ikke lenge tilgjengelig i 1,3GHz utgave og dernest en 1,5GHz utgave (mot slutten av året - sannsynligvis). Derfor kan det være interessant å nevne klokkefrekvens.

 

Ellers vet man jo at Snapdragon er en rask prosessor sammenliknet med mye av det som fins på markedet - til tross for at det har vært vanskelig å få noen direkte sammenlikninger ytelsesmessig på tvers av plattformer. Foreløpig er det stort sett Android og Windows Mobile som har blitt kjørt på den (som jeg kommer på?).

 

Java-benching er snåle greier, og vi har lagt merke til det samme. Jeg har litt inntrykk av at en del heftige feature phones er langt mer optimalisert for Java enn high end smarttelefoner. Jeg skal ikke si bombastisk at en Snapdragon-telefon hadde vært raskest på Java om den ble optimalisert for det, men jeg regner likevel med at fokuset for disse telefonene er andre steder.

 

Og vi behøver strengt tatt ikke se så langt etter assistanse fra HW om vi trenger det - Rolf, Knut og Jørgen sitter rett bak oss på kontoret :)

 

 

 

Vel, etter min mening, og etter det jeg har lest rundt om kring, hersker det så og si "krig" mellom de forskjellige leirene når det kommer til mobil-cpu. Jeg har akkurat lest et innlegg der forfatteren hevder at CPU-en som sitter i N900 er mye raskere enn den raskeste Snapdragon som er på markedet nå, og han argumenterte med mye mer og raskere cash minne. Noe som jeg synes høres sannsynlig ut. Kanskje det er på tide at dere lar "nerdene"*(les kompliment) i hardware.no se litt nærmere på de forskjellige cpu løsningene i de forskjellig mobiltelefonplattformene. Jeg har en følelse at Snapdragon ikke er så rask som den blir oppfattet som...

 

Jeg er ikke ekspert på cpu arkitektur, men jeg vet at hastighet på cash, størrelse på cash, og antall "tubes" i arkitekturen har veldig mye å si. Bus-hastigheten er vel noe annet som er viktig, og hastigheten på RAM-en. Det hadde vært veldig morsomt å sammenligne de forskjellige plattformene, og fokusert på flaskehalsene. Noen bruker jo en dual-core løsning som avlaster hoved prosessor med enkelte oppgaver, og da tenker jeg ikke bare på grafikk prosessering.

 

Håper dere kan komme med en artikkel i nærmeste fremtid som omhandler dette, da jeg synes det nå er alt for mye synsing rundt om kring.

Lenke til kommentar

poe:

 

Helt enig. Kanskje man skulle hørt med dem om dette. Vi må nok ta en liten diskusjon på huset om det skulle bli aktuelt - for det blir på en måte litt ny mark som må pløyes om man skal gå såpass teknisk til verks på ganske "lukkede" dingser. Med en vanlig PC-prosessor kan man jo styre alt som står rundt selv, og oppnå forholdsvis like testforhold. Det er fryktelig vanskelig å få til med telefoner. Om det hadde latt seg gjøre hadde det dog vært en absolutt knall ting å se på. Det ER fryktelig mye synsing nå, og at en mobil oppleves som raskere enn en annen kan like fort skyldes hundre andre ting enn prosessoren. Det hadde vært kjekt å ha noen faste holdepunkter på dette :)

 

(edit)

Strøk siteringen. Innlegget ble en kilometer langt.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er ikke ekspert på cpu arkitektur, men jeg vet at hastighet på cash, størrelse på cash, og antall "tubes" i arkitekturen har veldig mye å si. Bus-hastigheten er vel noe annet som er viktig, og hastigheten på RAM-en.

 

 

 

Det heter cache ikke penger :-)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er ikke ekspert på cpu arkitektur, men jeg vet at hastighet på cash, størrelse på cash, og antall "tubes" i arkitekturen har veldig mye å si. Bus-hastigheten er vel noe annet som er viktig, og hastigheten på RAM-en.

 

 

 

Det heter cache ikke penger :-)

 

Jeg sier jo at jeg ikke er ekspert ;) , men akkurat det visste jeg. Skriveleif....

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...