Gå til innhold

HTC Hero ble årets mobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et godt valg!

 

Dette er positivt:

 

Hero har det moderne og fleksible operativsystemet Android.

Maskinvaren er meget kapabel.

Skjermen er flott, skarp og passe stor, for de som ikke er ute etter "hangarskip". Den har en dessuten glassaktig overflate, som er ripehemmende, og det er lett å fjerne fingeravtrykk/smuss.

Byggekvaliteten er meget bra.

Det samme er batterikapasiteten.

Utseendet er stilig, men "knekken" nederst appellerer ikke til alle. En fordel med "knekken" er at displayet skånes effektivt dersom man legger telefonen på hodet. Da tar det ikke nedi.

Den har styrekule, uten at det tar særlig plass. Kjekt for de som vil bruke den, og de som klarer seg uten.

Man nyter godt av Android Market, selv om man med en norsk telefon ikke får tilgang til så mye som de som bor i Storbritannia, f.eks. I tillegg er det lett å installere og avinstallere programmer.

Integrering og synk med Gmail, samt Facebook med mer er også et pluss.

3,5 mm kontakt for hodetelefoner er på plass, og man kan bruke et stort utvalg av hodetelefoner etter egen smal. Lyden i musikkspilleren er meget god.

 

 

 

Dette er negativt:

 

 

Kameraet er det jeg synes trekker klart mest ned. Det kan ta fine bilder, men generelt er bildene for dårlige. Responstiden fra man har trykket for bilde til bildet tas, er for lang. Å ta bilder med motiv i bevegelse er bare å glemme...

Liker ikke at telefonen slår på skjermsparer (som i realiteten også er tastelås) når bakgrunnslyset slås av. Kan ofte være greit, men greit å kunne deaktivere dette.

Når vi snakker om taster, synes jeg at de er for små og lite opphevet, og dermed litt vanskelige å treffe uten å se på dem.

Musikkspilleren mangler equalizer. Savnes spesielt av dem som trenger ekstra bass, men det er stort sett til å leve med, når lyden ellers er flott.

Radio savnes. Det kommer med Legend, modellen som overtar etter Hero. Har Tattoo, som har radio, og den viser at HTC kan levere varene på det området.

Filoverføring via bluetooth. Har ikke prøvd bluetooth selv, så kan ikke uttale meg.

 

 

 

Konklusjon (terningkast 5):

 

Alt i alt stiller jeg meg bak valget av HTC Hero som årets mobil. Her har man en telefon som kombinerer høy byggekvalitet med et fleksibelt og fremtidsrettet operativsystem, samtidig som de tekniske dataene er meget gode, men unntak av kameraet (i praktisk bruk).

 

 

HTC:

 

 

Bak Hero står HTC (tidligere kjent som High Tech Computer Corporation), med hovedsete i Taiwan. Selskapet har utover 2000-tallet lansert stadig mer interessante modeller, og har brukervennlighet i høysetet, etter en tid med windowsmobiler med mange muligheter, men som gikk tregt, og var trege/omstendelige å finne fram på.

 

Nå kjører HTC sitt eget grensesnitt oppå både Windows og Android, og det gjør begge operativsystemene mer tiltalende og brukervennlige.

 

Noen som ofte nedtones eller glemmes i tester, er hvordan telefonene fungerer opp mot PC eller hvilke tjenester produsenten tilbyr på nettet. HTC er på offensiven, og selv om det på det området er et godt stykke til f.eks Nokia, kommer det seg. Man vil blant annet merke at synk-programmet til HTC er lysår bak Nokia med tanke på synk og synkemuligheter med Outlook. Men på den annen side har den store skare av de som bruker Gmail og de som bruker Google Calendar et funn med nyere HTC android-telefoner. Det gjelder også Facebook med mer. Glemte jeg Markedet? Selv om det finnes flere applikasjoner til iPhone, er det bra så det holder med apps på Markedet, for de som har android-telefoner. Og temmelig mange av dem er gratis.

 

HTC har i det hele tatt gjort et meget klokt (og innbringende) valg ved å satse på Android. Så har de Windows-mobiler i tillegg, for de som trenger det.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Litt overraskende egentlig. Hadde denne noen måneder, men syntes den var for tregt, selv med knapt noen prosesser kjørende. Og, kameraet kan man jo spørre hvorfor de i det hele tatt gadd å ta med. Totalt ubrukelig.

 

Telefonen ble raskere etter ROM-oppgradering. Kamera på android-telefoner har ikke vært det store, tvert imot, men dette vil nok bedre seg. Leste en test av Nexus 1 i bladet Mobil, og den fikk god omtale av kameraet. Men jeg tror ikke neste ROM-oppdatering for Hero (som kommer i april) vil gjøre kameraet bedre. Håper jeg tar feil...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...