Gå til innhold

Dette er Symbian^3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ref. høyrekolonne i artikkelen kommer Symbian^2 etter Symbian^3?

Hittil har Symbian vært et mareritt for utviklere. Håpløs API og programmer krever mer kode enn de som blir kompilert til andre OS. Blir det noen forbedringer med Symbian^3?

 

 

Etter det jeg vet så er det blitt utviklet ett felles språk for alle nokia sine telefoner.

Om det er Maemo eller Symbian 3 eller 4 så er det samme språk.

 

http://qt.nokia.com/

Lenke til kommentar

Raskere, bedre og smartere. Her er noe av det du kan glede deg til med den kommende plattformen.

 

Les mer

 

Men er det ikke slik at dette heter Symbian 3 på norsk, og når man skriver Symbian^3, så er det en såklat logotekst? Dere har jo nektet å skrive iPhone, med det som begrunnelse, så hvorfor denne regelendringen nå? Kan det ha seg at det er en regel for Nokia, og en annen regel for alle andre?

Lenke til kommentar

Raskere, bedre og smartere. Her er noe av det du kan glede deg til med den kommende plattformen.

 

Les mer

 

Men er det ikke slik at dette heter Symbian 3 på norsk, og når man skriver Symbian^3, så er det en såklat logotekst? Dere har jo nektet å skrive iPhone, med det som begrunnelse, så hvorfor denne regelendringen nå? Kan det ha seg at det er en regel for Nokia, og en annen regel for alle andre?

Har du glemt at du har spurt om akkurat det samme her? Der finner du også svaret.

Endret av EinarEriksen
Lenke til kommentar

Linken over fungerer ikke. ^

|

Men i plan for symbian^2 står det bare slutten av året, dvs 2009?

Har altså symbian 2 kommet ut eller er noe galt med årstallene. Det jeg reagerer på er hvor lite det er snakk om hvordan bruken blir for de mobiler med vanlige taster (er en av de som fortsatt vil ha en slik mobil.)

Lenke til kommentar

 

Har du glemt at du har spurt om akkurat det samme her? Der finner du også svaret.

 

Nei, jeg har ikke glemt at jeg spurte, men jeg fikk ikke noe skikkelig svar. Men jeg er sikker på at det nå er flere som ser at det er en regel for Nokia, og en annen regel for de andre. Dere var standhaftige når iPhone vs Iphone raste, og dere stod fast på at dere ikke skulle skrive iPhone, selv om det er det den heter, og ikke Iphone. Andre nettsteder hadde ingen problemer med å skrive iPhone, men dere skulle følge Norsk rettskriving.

Lenke til kommentar

Vi skriver navn med store forbokstaver og resten små bokstaver, foruten forkortelser, mens for hvert ord eller etter binestrek kan det likevel være stor bokstav (for eksempel HTC Touch Pro og Wi-Fi).

 

Årsaken til at vi gjør dette er at store bokstaver midt inne i ord er logotekst. De store bokstavene er for at produsenten vil at produktet skal bli bedre lagt merke til. Dette vil vi ikke ha inne i frie redaksjonelle tekster.

 

Vi skriver altså ikke NetCom, TeliaSonera, iPhone, nVIDIA osv. I stedet skriver vi Netcom, Teliasonera, Iphone og Nvidia.

 

Vi har aldri tatt vekk tall eller tegn fra navn. Jeg skal innrømme at Symbian^3 er mer logotekst enn jeg liker. Men hvordan skal man ellers skrive det? Jeg klarer ikke å skrive det som Symbian3 (der tre er opphøyd) med mindre jeg bytter til Ubuntu-PC-en min nå, men det er jo det ene alternativet. Et annet alternativ måtte være Symbian*Symbian*Symbian, noe som ikke gjør saken bedre?

 

Edit: Kanskje "Symbian opphøyd i tredje" er skrivemåten vi er ute etter? :D

Endret av EinarEriksen
Lenke til kommentar

Vi skriver navn med store forbokstaver og resten små bokstaver, foruten forkortelser, mens for hvert ord eller etter binestrek kan det likevel være stor bokstav (for eksempel HTC Touch Pro og Wi-Fi).

 

Årsaken til at vi gjør dette er at store bokstaver midt inne i ord er logotekst. De store bokstavene er for at produsenten vil at produktet skal bli bedre lagt merke til. Dette vil vi ikke ha inne i frie redaksjonelle tekster.

 

Vi skriver altså ikke NetCom, TeliaSonera, iPhone, nVIDIA osv. I stedet skriver vi Netcom, Teliasonera, Iphone og Nvidia.

 

Vi har aldri tatt vekk tall eller tegn fra navn. Jeg skal innrømme at Symbian^3 er mer logotekst enn jeg liker. Men hvordan skal man ellers skrive det? Jeg klarer ikke å skrive det som Symbian3 (der tre er opphøyd) med mindre jeg bytter til Ubuntu-PC-en min nå, men det er jo det ene alternativet. Et annet alternativ måtte være Symbian*Symbian*Symbian, noe som ikke gjør saken bedre?

 

Edit: Kanskje "Symbian opphøyd i tredje" er skrivemåten vi er ute etter? :D

 

Dette er da ikke matematikk men et pr triks fra Nokia. Det er da ikke opphøyd i noe som helst, det er kun en logotekst, og som du selv sier, så skriver dere den, men ikke iPhone. En regel...osv...

Lenke til kommentar

Det er iallfall ikke én regel for Nokia og én regel for de andre slik du hevder lenger oppe. Det er rett og slett det at vi for lenge siden har avgjort å skrive navn uten "kamelbokstaver", men likevel kan vi ikke endre navn. Det er grunnen til at det for eksempel fortsatt heter Fatal1ty hos Hardware.no.

 

Jeg har ikke noe imot at dere skriver produktlogoer her på amobil, men det blir rett og slett for dumt når dere nekter å skrive iPhone. Og med begrunnelsen dere gir, blir det enda teitere. Det heter iPhone og ikke Iphone. Det er noe alle vet, og samtlige andre nettsteder jeg sjekket nå i farten, skriver iPhone og ikke Iphone. Så skal dere være konsekvente, så skriver dere iPhone heretter, ellers så er det en regel for Nokia og en annen for Apple... Og det kan du ikke argumentere deg bort ifra...

 

Edi: En liten kuriositet er jo at det ikke heter iPhone, men Apple iPhone. Så da er vel hele deres argumentrekke knust, og jeg forventer at dere slutter med forskjellsbehandlingen og begynner å skrive iPhone, slik det skal skrives, og slutter med det barnslige tullet dere nå holder på med...

Endret av poe
Lenke til kommentar

Poe ta det på PM, du forsurer forumet med støy.

 

Nei, du forsurer forumet med slike kommentarer. Interesserer innholdet ikke deg, så kan du jo la være å lese det? Jeg synes det er viktig hvordan Amobil forskjellsbehandler de forskjellige produsentene, og denne gangen er de tatt med buksene nede.

Lenke til kommentar

Artikkelen interreserte meg, ikke klaginga di om Symbian^3. Det jeg frykter er at hver gang Amobil rettmessig velger å bruke skrivemåten "Symbian^3" så kommer du til å klage og lage mer kvalme. Og kjenner jeg Nokia rett kommer de til å komme med masse spennende nyheter rundt Symbian^3 den nærmeste tiden og da vil jeg ha rett til å kommentere tråden uten at du skal komme her og klage over skrivemåten.

Lenke til kommentar

Artikkelen interreserte meg, ikke klaginga di om Symbian^3. Det jeg frykter er at hver gang Amobil rettmessig velger å bruke skrivemåten "Symbian^3" så kommer du til å klage og lage mer kvalme. Og kjenner jeg Nokia rett kommer de til å komme med masse spennende nyheter rundt Symbian^3 den nærmeste tiden og da vil jeg ha rett til å kommentere tråden uten at du skal komme her og klage over skrivemåten.

 

+1

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=60 <-- tilbakemeldinger til Amobil.. Denne diskusjonen og amobil favorittiserer Nokia opplegget til Poe, kan taes her.. Hadde vært det beste for alle vil jeg tro, la diskuterte artikler handle om emne i artiklene og ikke om amobil..

Lenke til kommentar

Artikkelen interreserte meg, ikke klaginga di om Symbian^3. Det jeg frykter er at hver gang Amobil rettmessig velger å bruke skrivemåten "Symbian^3" så kommer du til å klage og lage mer kvalme. Og kjenner jeg Nokia rett kommer de til å komme med masse spennende nyheter rundt Symbian^3 den nærmeste tiden og da vil jeg ha rett til å kommentere tråden uten at du skal komme her og klage over skrivemåten.

 

+1

 

http://www.diskusjon...hp?showforum=60 <-- tilbakemeldinger til Amobil.. Denne diskusjonen og amobil favorittiserer Nokia opplegget til Poe, kan taes her.. Hadde vært det beste for alle vil jeg tro, la diskuterte artikler handle om emne i artiklene og ikke om amobil..

 

At noen blir kvalme når de leser på forumet, kan da vel ikke jeg for? Og jeg mener det er på sin plass å ta diskusjonen i de tråder den hører hjemme. Her har altså Amobil valgt å skrive produktlogoen til Nokia, men nekter å skrive produktlogoen til Apple. Det er vel all grunn til debatt rundt akkurat dette temaet? Og det har ikke noe med "tilbakemelding til amobil" å gjøre. Debatten hører helt naturlig hjemme der feilen blir begått, altså i denne tråden.

 

 

Jeg har jo forstått hvor dere står i denne debatten, men istedet for å angripe min person, så kunne dere kanskje prøve å komme med noen gyldige argument? At noen blir kvalm, er ikke et argument som hører hjemme i denne diskusjonen. Hadde jeg blitt kvalm av å lese på et forum, hadde jeg enten sluttet med det, eller oppsøkt en lege. For det er ikke normalt å bli kvalm av folk som ha en annen mening enn en selv har...

Lenke til kommentar

Det er slik for at Amobil vil ha det slik, og ingen andre gidder bryr seg her og nå. Enkelt og greit!

 

Men hva med å faktisk diskutere det saken handler om; Hva synes folket om det vi har fått sett av Symbian^3? Det begynner å ble ganske spenenes i smarttelefon verden nå, med tanken på at Windows Mobile også tar steget fremover, og det samme gjør Symbian.

Lenke til kommentar

Det er slik for at Amobil vil ha det slik, og ingen andre gidder bryr seg her og nå. Enkelt og greit!

 

Men hva med å faktisk diskutere det saken handler om; Hva synes folket om det vi har fått sett av Symbian^3? Det begynner å ble ganske spenenes i smarttelefon verden nå, med tanken på at Windows Mobile også tar steget fremover, og det samme gjør Symbian.

 

Det at Amobil vil ha det slik er sikkert greit for noen her, men jeg er tilhenger av en regel som skal gjelde for alle.

 

Jeg er ikke så overbevist om at WinMobil 7 blir et skritt fremover. Dagens versjon har muligheten til å skreddersy UI, alt etter hva man måtte ønske, og slik jeg har oppfattet det, blir ikke dette lengre mulig i WM7.

Symbian 3 er jeg spent på, men har ikke tro på den store revolusjonen derifra. Tror nok Symbian 3 vil bli begynnelsen på slutten...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...