Gå til innhold

Pin hole eksponering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke mulig å gi deg bedre svar enn det man finner på nettet:

 

Fra Wikipedia:

Up to a certain point the smaller the hole, the sharper the image, but the dimmer the projected image. Optimally, the size of the aperture should be 1/100 or less of the distance between it and the screen.

A pinhole camera's shutter is usually manually operated because of the lengthy exposure times, and consists of a flap of some light-proof material to cover and uncover the pinhole. Typical exposures range from 5 seconds to hours and sometimes days.

 

Eksponeringstiden avhenger av ISO, lys, og størrelsen på hullet.

Lenke til kommentar

Med pinhole vil eksponeringstiden ofte øke drastisk på grunn av resiprositetsfeil, så dersom det ikke er kraftig lys der du fotograferer vil det i praksis være nesten umulig å overeksponere. Kjør på med minst 5-10 minutter, og se hvor du ender opp.

 

Jeg har et 4x5" pinholekamera med f/138 og fem til ti minutter fungerer oftest helt greit, uansett film.

Lenke til kommentar

Takker for svar. :)

Stor sannsynlighet for at de første bildene mine ikke ble bilder da, siden exp tiden ble bare på 3-5sek. ;/

Får ta med meg primusen og kaffevann neste gang jeg tar med meg kameraet ut og forsøker. :)

 

Blir ihvertfall en spennende film å sende til fremkalling. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...