Gå til innhold

Windows Phone 7 - hva er nytt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

maemo 5 har også en hel del integrert i systemet, men har jeg en epost adresse i en sms, og skal sende ett større bilde mens jeg er på skolen, der de ikke har noen pop SMTP server må jeg logge inn på webmail. dette tviler jeg at MS har tatt høyde for. Kanskje litt sært eksempel og ikke superviktig for mange, men å kunne ha flere smssamtaler opp samtidig sammtidig som jeg sjekker noe på nett (og hører på musikk kanskje) så gjør n900 det meget pent.

 

 

Synes det er håpløst at de velger bort multitasking selv om det mest sannsynlig vil gjør windows mobile betydlig raskere.

 

EDIT: Mener selvfølgelig smtp når jeg skal sende mail. Skulle gjerne hatt exchange men har ikke rotet meg til en løsning

Endret av anordne
Lenke til kommentar

HAH! Da jeg så microsoft sin "silverlight" facebook skjønte jeg det "temaet" var deres nye stil som de definitivt kom til å bruke i windows mobile 7.. farger, stil og tekstfonter er kliss ligt..

 

Egentlig ganske pent :)

 

maemo 5 har også en hel del integrert i systemet, men har jeg en epost adresse i en sms, og skal sende ett større bilde mens jeg er på skolen, der de ikke har noen pop server må jeg logge inn på webmail. dette tviler jeg at MS har tatt høyde for. Kanskje litt sært eksempel og ikke superviktig for mange, men å kunne ha flere smssamtaler opp samtidig sammtidig som jeg sjekker noe på nett (og hører på musikk kanskje) så gjør n900 det meget pent.

 

 

Synes det er håpløst at de velger bort multitasking selv om det mest sannsynlig vil gjør windows mobile betydlig raskere.

 

agreed, av samme grunn som du nevner så elsker jeg Maemo5.. er et utrolig deilig multitaskingssystem

Lenke til kommentar

Jepp så da har alle som er med i denne diskusjonen fastslått at maemo 5 er best, selv om multitouch hadde vært fint når man surfer. da hadde man unngått at telefonen tror jeg vil inn på linken som jeg tappet borti når man scroller. to finger scroll hadde gjort seg.

 

Men er det ingen flere som mener at dette var helt teit utvikling av ms?

hva med iphone os 4 og multitasking? var ipad vist fram med os4 eller 3.2?

 

isåfall er hverken iphone eller windows mobile noe alternativ for meg framover.

 

Android kunne jeg ha brukt, men vil ikke bytte bort n900 med første

Endret av anordne
Lenke til kommentar

veldig imponerende.. de går jo helt vekk fra ui'en til android og iphone os som de andre konkurrentene tilnærmer seg mot. Liker at de velger å bruke hele skjermflaten mye mer, mindre luft, større ting å trykke på.

 

Håper de legger tilrette for avanserte brukere også..

 

og ja.. office såg jo sinnsykt mye bedre ut, og det at det blir sharepoint integrasjon er jo fantastisk!

Lenke til kommentar
veldig imponerende.. de går jo helt vekk fra ui'en til android og iphone os som de andre konkurrentene tilnærmer seg mot. Liker at de velger å bruke hele skjermflaten mye mer, mindre luft, større ting å trykke på.

Med mindre luft mener du mindre UI, mindre kontroll og mindre oversikt?

Jeg ser ikke helt hvordan det er bra på noen måte å ikke kunne se noe annet enn skjermbildet man er på. For utenom at det er pent da... (grøss)

Lenke til kommentar
Slik vi forstår er det altså snakk om et system der all programvaren er så tett sammenkoblet at hvert nye program man går inn i nærmest blir å regne som en forlengelse av det forrige. Dette i kontrast til dagens smarte telefoner der hvert stykke programvare mer eller mindre er hver sin lille øy, og hvor brukeropplevelsen kun i mild grad blir berget av muligheten til å kopiere informasjon inn og ut av de separate programmene.

Eh, snakk for deg selv. Ja, jeg er enda en av disse N900-folkene.

 

Mobilen vil selvsagt ha full kontorpakke, slik man finner i dagens mobil-OS fra Microsoft.

Hva er egentlig fasinasjonen rundt kontorpakker på telefonen? Jeg har hatt slikt tilgjengelig i langt over et halvt tiår og har aldri engang vurdert å bruke det.

 

..har jeg en epost adresse i en sms, og skal sende ett større bilde mens jeg er på skolen, der de ikke har noen pop server må jeg logge inn på webmail. dette tviler jeg at MS har tatt høyde for.

Det er bare å sette opp epost over SSL.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Nettleseren i det nye operativsystemet er basert på Internet Explorer 8.0. Det skal være snakk om den raskeste nettleseren Microsoft noensinne har laget for en mobiltelefon.

 

Det fremheves også at nettleseren har svært bred støtte for forskjellige typer nettsider, basert på forskjellige standarder. Det ble ikke sagt fryktelig mye konkret ut over dette. Vi tolker det likevel dit at det dreier seg om neste generasjon HTML, altså HTML5 med blant annet videostøtte uten behov for egen programvare av typen Silverlight eller Adobe Flash.

Det var da en latterlig slutning å dra.

 

En måte, som selvfølgelig ikke er perfekt, å måle nettleseres standardstøtte opp mot hverandre på er Acid3-testen. Denne har Opera Mobile 9.7 som en av svært få mobilnettlesere klart. Desktop-versjonen av IE8 har klart fattige 20/100. Den dagen en mobilversjon av IE klarer acid3-testen er konkurrentene godt på vei mot å klare acid4-testen.

Lenke til kommentar

Et par av de ferdige hoveddelene av working draft er implementert i IE8. Det er mange som ser på HTML5 == <video>, men det er ganske langt fra sannheten. Listen med egenskaper som definerer dagens generasjon nettlesere (hvor IE8 ligger to år bak imho) som kan grupperes i det udefinerte samlenavnet HTML5 er et sted mellom tyve og tredve punkter lang.

 

Dette støtter IE8:

* Fra W3C HTML 5 Working Draft

- cross document messaging, DOM storage, geo location, session history and navigation, network connectivity events,

 

* Fra W3C Web Applications

- Cross Domain Request (XDR),

 

* Fra ECMAScript-262

- Native JSON støtte

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Det er vel strengt tatt hverken "bekreftet" eller "avkreftet" hva som skjer med multitasking, eller i det hele tatt sagt noe om hvordan det fungerer...

 

Det er jo kjedelig om de går baklengs inn i framtiden og ikke vil ha multitasking, ellers virker det som det er en god del gode ideer i OSet, virker som de omsider har tatt innover seg at man gjør ting annerledes på en telefon, og at det ikke fungerer optimalt å bare trøkke inn et "modifisert desktop-OS" på en telefon. Ihvertfall ikke en der det er tentk at finger-navigering skal fungere noenlunde.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ser folk skryter av Maemo5 på N900.

Selv om dette er en minilaptop med telefonfunksjonalitet gjemt dypt i menyene så kan man ikke seriøst mene at det er noe enklere og mer intuitivt en WP7?

 

Jeg var så skuffet over n900 at jeg viste ikke helt hvor jeg skulle gjøre av meg.

Og selv om dette ikke er relevant for OS på mobilen, så må jeg si at n900 har en ræva skjerm og at de velger å bruke en skjermtype som minne meg om ipaqen min fra 90tallet er skuffende.

Er som å trykke på en touchskjerm gjennom en remapose...

Lenke til kommentar

langt fra enig med deg AllFather. Det er sjelden jeg må trykke på nytt fordi den har registrert feil eller jeg har bommet. Kunne ønsket meg kapastiv skjerm med multitouch om den hadde vært like nøyakti med stylus.

 

enklere og mer intuitivt

 

er vel ingen som har sagt dette. Det er funksjonalitet og muligheter som er det flotte, ikke begrensninger og grensesnitt for nybegynnere og eyecandy frelste. Gjør selvfølgelig ikke noe at ting ser flott og oppleves enkelt, men ikke når det går på bekostninger av hva jeg vil den skal kunne gjøre.

 

Jeg ville ha en telefon med minst mulig begrensninger, det har jeg bestandig fokusert på når jeg velger telefon, og denne gangen ble det n900 på meg.

Lenke til kommentar
..så kan man ikke seriøst mene at det er noe enklere og mer intuitivt en WP7?

Jeg er ikke ute etter enkelt og intuituvt, jeg er ute etter brukbarhet, effektivitet og at telefonen er åpen for mange muligheter. Om jeg må bruke et par timer på å lære meg å bruke telefonen er ikke det noe problem, jeg skal sikkert ha den ett år eller to. Jeg er ikke redd for en læringskurve som er litt bratt før utbyttet kommer tilbake, som det å ha en ekte GNU-terminal tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Virker som det jobbes godt hos Microsoft for tiden!

Det er også lenge frem til jul, så mye kan skje og det er bra at Microsoft tar seg tid til å utvikle noe kontra det å kaste det ut raskest mulig.

 

 

Av hva jeg har sett til nå så er det jo et gigantisk steg i riktig retning sammenlignet med dagens Windows Mobile, og det virker som Microsoft bevist velger å gjøre sitt eget løp kontra det å hoppe etter andre populære operativsystemer som iPhone OS og Android OS, noe jeg tror er smart fordi jeg ikke tror Microsoft ville klart å levere noe som er bra nok til å vippe de to av pinnen, iPhone OS har en kjempefordel i form av at de har tatt en gigantisk del av kaka innen det som ser ut til å være det store på mobiltelefonfronten for øyeblikket, nemlig AppStores og bøttevis med applikasjoner osv..

 

Til tross for at du må utvikle på en Mac (typisk Apple) så har jo flommen av utviklere og applikasjoner vært enorm, mye på grunn av Apple var det første store innen dette feltet da iPhone 2G kom og du skaffer på mange måter et enormt forsprang på konkurrentene når du ikke har noen reelle konkurrerende operativsystemer til å starte med, du kan jo på mange måter si at forholdene ligger mye mer til rette for Android da det er open source og langt lettere å programmere til, samtidig som du ikke er bundet til Mac OSX operativsystem for å utvikle til plattformen, men det skal fremdeles godt gjøre å ta igjen det enorme forspranget som iPhone OS alt har klart å skaffe seg, samtidig som veldig mange har hoppet på iPhone bølgen og derfor mest sannsynlig vil fortsette å utvikle til den plattformen da de alt er i gang med det, og nødvendigvis ikke flytter over eller utvikler til andre operativsystemer i tillegg da det betyr at man må sette seg inn i nye ting selv til tross for at det kanskje er en mer åpen og enklere plattform å utvikle til.

 

 

 

Det som er veldig spennende med Windows Phone 7 er at ting ser ut til å kjøre mye tettere med telefonen og operativsystemet, hvor av du på iPhone OS og Android OS har operativsystemet i bakgrunn og legger til lag med applikasjoner utenpå dette, så ser ting ut til å være langt mer sammenfiltret her, hvorvidt det blir en suksess eller ikke vil tiden vise, men det er alltids morsomt med en ny vinkling av ting kontra det å bare få noe som ligner utrolig mye på det vi alt har flere varianter av fra før.

 

 

Selv føler jeg utifra de videoene jeg har sett at jeg blir oversvømt og borte i hvordan menyene og layouten fungerer, men det er nok noe du fort blir vandt med etterhvert som du leker deg med mobilen og operativsystemet.

 

 

 

En felle jeg tror og håper Microsoft ikke faller i er å knytte dette for tett opp mot sine egne løsninger, problemer jeg og flere har med iPhone OS er hvor lukket det skal være, nå kjører jo stort sett alltid den linja med sin maskinvare og programvare så ingen stor bombe der, men håper ikke Microsoft legger seg på samme linje og utelukkende knytter ting tett opp mot Windows Live, Exchange, Zune software osv slik at valgfriheten og åpenheten rundt operativsystemet blir veldig snevert for de av oss som nødvendigvis ikke ønsker å knytte oss opp mot disse tingene, det er viktig å ha på plass en god synkronisering og funksjonalitet mot blant annet Google og Gmail, samt andre ting der ute ellers så vil det på mange måter falle igjen hos mange potensielle brukere.

 

 

Blir også veldig spennende å se hva slags støtte som er på plass her, om vi ser utelukkende mye Windows Media formater, eller om det blir åpnet opp for mulighet for FLAC og andre godsaker!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...