Gå til innhold

Sverige er best på IKT


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nummer 10 av 50 er da ikke så ille plassering...

 

Er nok mange eldre japanere som holder seg langt unna alt dillet de blir prakket på av ungdommen.

 

Med tanke på hvordan situasjonen er mange steder i Norge angående datakunnskaper (egenerfaring etter å ha jobbet som IKT ansvarlig på et par skoler, førstelinjesupport), føler jeg virkelig med de som jobber med support i Italia, Spania og Hellas :(

Lenke til kommentar
Dette kan ikke stemme, India ville vært på topp om du ser på ferdigheter, men bruk er noe annet.

 

Du glemer nok at India er et enormt land, med over 1 milliard mennesker. Så selv om det er 1 million indere med helt fantastiske ferdigheter innen IKT så er det prosentvis et veldig lavt tall. Så lenge flertallet av indere ikke har tilgang til hygentiske toaletter og høyrer utdanning så vil nok de ikke komme på topp 10 listen før om en del år. Og du trenger ikke IT ferdigheter for å være på et call center

Lenke til kommentar

Norge skårer faktisk meget høyt på vektoren bruk og ferdigheter. Og jeg tviler på at det kun er bruk av duppeditter som gjør at Norge skårer høyest på dette området både når det gjelder bedrifter (næringslivet) og konsumentmarkedet. Vi ligger også helt i toppen på bruk og ferdigheter innen det offentlige. Hva vi taper på er infrastruktur.

 

I forhold til land som Sør-Korea og Japan er det faktisk næringslivet i Norge som er den markante forskjellen, et område som teller svært tung i undersøkelsen. Næringslivet gir generelt tyngre vekt enn de to andre sektorene, og særlig næringslivets bruk og ferdigheter drar opp.

 

En påstand som at Norge er dårlige på kompetanse og ferdigheter synes jeg da nesten faller på sin egen urimelighet, tviler på at det er utstrakt bruk av duppeditter som er årsaken. I alle fall kan man da spørre hvorfor et land som Sør-Korea, hvor det er minst like mye "duppeditter" skårer svært dårlig på bedrifters bruk og ferdigheter.

 

Faktisk er denne "rapporten" meget hyggelig norsk lesning. Klart vi har klare mangler på infrastruktur, men vi ligger uten tvil på toppen når det gjelder bruk av eCommerce, eGovernment og bruk av og generelle ferdigheter i IKT. Dette er langt viktigere for framtida enn nødvendigvis å være helt topp på infrastruktur.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Nesten overasket over at Storbritannia kom såppas høyt opp som de gjorde. Ville trod at de hvertfall ville landet under Japan. Etter å ha bodd her i overkant av et halvt år, så har jeg funnet en del å irritere meg over: Mobildekning er ikke halvparten så bra utbygd som i Norge, selv om det teoretisk sett burde være enklere å bygge det ut her (mtp fjellene i Norge). Har fortsatt tilgode å finne en online telefonbok, og bredbånd generelt virker som er dårligere prioritert her.

Lenke til kommentar

Det skyldes at bedrifter/næringsliv veier så tungt i undersøkelsen. Og akkurat på områdene bruk av og ferdigheter og infrastruktur relatert til næringsliv skårer Storbritannia relativt høyt. Jevn over kan man si at de næringsrelaterte faktorene faktisk bestemmer 55 - 65 % av resultatet.

Lenke til kommentar
Med tanke på hvordan situasjonen er mange steder i Norge angående datakunnskaper (egenerfaring etter å ha jobbet som IKT ansvarlig på et par skoler, førstelinjesupport), føler jeg virkelig med de som jobber med support i Italia, Spania og Hellas

 

Hahaha kunne egentlig ikke sagt meg mer enig ;)

 

Jeg kjenner utrolig masse folk her i Norge som kan mye om data.. men så har man flere av de som IKKE kan data.. dvs så lavt nivå at caps lock nesten er ukjent (jaok jeg overdriver kanskje litt her..)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...