Gå til innhold

Oppdatering ødelegger XP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette problemet fikk jeg, maskina ville ikke noe, bare kræsjet etter 5 sekund, for så å restarte seg.

Ingen form for sikkerhetsmodus fungerte.

 

Dette var på firmapcen med original XP lisens, og veldig lite programvare...

 

Endte opp med å måtte skru ut harddisken slik at jeg fikk reddet viktige dokument over til stasjonær pcen!

Lenke til kommentar

Vet ikke om min opplevelse er relatert, men:

 

Manglet en oppdatering tydeligvis ett par dager før den store februar oppdateringen ble sluppet. Fikk ikke til å benytte Microsoft Update. Fikk en slag Error-code etter en stunds venting i Internet Explorer.

 

Søkte feilmeldingsnr med Google. Fant sprikende forklaringer på problemet (problemer).

 

Det jeg gjorde var å omstarte Windows XP, og heller kjøre Windows Update (som lå igjen fra gamledager på systemet). Da fant den 1 stykk plasterlapp for Internet Explorer 8 som jeg installerte.

 

HAR TIL GODE FORELØPIG; å kjøre den store februaroppdateringen som HW.no har skrevet om på den gamle WinXP Prof. (Engelsk) 32-bit installasjonen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen, strebet en par timer med en PC som restartet ustoppelig i både vanlig og i sikkerhetsmodus. Dette etter siste oppdatering fra MS (XP SP3).

Jeg løste det på følgende måte. I sikkerhets modus må du slå av SPTD.SYS, da kommer du inn.

Deretter fjerner du SPTD.SYS (knyttet til Daemon software).

Nå virker alt som det skal, bortsett fra den virtuelle disken da.

Lenke til kommentar
Kjenner meg igjen, strebet en par timer med en PC som restartet ustoppelig i både vanlig og i sikkerhetsmodus. Dette etter siste oppdatering fra MS (XP SP3).

Jeg løste det på følgende måte. I sikkerhets modus må du slå av SPTD.SYS, da kommer du inn.

Deretter fjerner du SPTD.SYS (knyttet til Daemon software).

Nå virker alt som det skal, bortsett fra den virtuelle disken da.

 

 

Hmm, den der virket litt interessant.

Er det noen andre forumbrukere som kan si noe rundt det (om dere har XP SP3 og Daemon Tools/Alcohol 120%/lignende virtualiseringsprogram installert og om dere opplevde/opplever den feilen som beskrives i artikkelen)?

Endret av Kjell-arne
Lenke til kommentar

STPD.sys er tritt og ofte knyttet til blåskjermer etter windows oppdateringer, så hvis dette er tilfelle nok en gang; er jeg ikke overrasket.

 

"Artikkelen" forøvrig .... "Ødelegger XP". Herre min jul'dag. Er det virkelig LOV å bruke en slik beskrivelse mot en datainteressert leserskare? Det er jo bare munker og bestemødre som har "ødelagte datamaskiner".

 

Arsæll: du har SERTIFISERINGER som tilsier bedre. :p Hva med å gå i dybden?

Lenke til kommentar

Hvis dette gjelder en stor prosentandel av XP-brukerne så er jeg sjokkert over at ikke dette er fanget opp i internkontrollene hos Microsoft. Har de kuttet stillinger i internkontrollen i forbindelse med finanskrisa? Økt fokus på salg og redusert på kundeservice?

 

Har ikke problemer her med XP, og den ble oppdatert for noen dager siden.

Problemet skal ikke gjelde alle så du har ikke "motbevist" feilens eksistens.

 

hæhæ... driver faktisk å oppdaterer windows xp akkurat nå :).. skal vi se om PC-en overlever nå da :D

Nå har vi ikke sett noe til deg på over 6 timer og jeg begynner å bli bekymret! ;)

 

En slik feil er etter min mening reklamasjonsgrunn så fremt kjøpet er vernet av forbrukerkjøpsloven. Er det forresten 2 eller 5 års reklamasjon på OS? Hva dekker Microsofts garantivilkår? Hvilken kundeservice har vi rett på vi som har lovlige retail-utgaver?

Lenke til kommentar
Hvis dette gjelder en stor prosentandel av XP-brukerne så er jeg sjokkert over at ikke dette er fanget opp i internkontrollene hos Microsoft. Har de kuttet stillinger i internkontrollen i forbindelse med finanskrisa? Økt fokus på salg og redusert på kundeservice?

 

Har ikke problemer her med XP, og den ble oppdatert for noen dager siden.

Problemet skal ikke gjelde alle så du har ikke "motbevist" feilens eksistens.

 

hæhæ... driver faktisk å oppdaterer windows xp akkurat nå :).. skal vi se om PC-en overlever nå da :D

Nå har vi ikke sett noe til deg på over 6 timer og jeg begynner å bli bekymret! ;)

 

En slik feil er etter min mening reklamasjonsgrunn så fremt kjøpet er vernet av forbrukerkjøpsloven. Er det forresten 2 eller 5 års reklamasjon på OS? Hva dekker Microsofts garantivilkår? Hvilken kundeservice har vi rett på vi som har lovlige retail-utgaver?

 

Hei igjen hr. kverulant.

 

Jeg har da på ingen steder hevdet at feilen er ikke eksisterende. Jeg som andre i denne tråden bare informerer om at jeg selv har oppdatert uten at denne feilen har inntruffet. På bakgrunn av tittelen til artikkelen kan man tro at Microsoft med vilje og viten har lagt ut en oppdatering som ødelegger Windows XP. Noen av brukerne her prøver jo også å finne ut om dette kan relateres til enkelte 3. parts programmer, og jeg prøver å være behjelpelig med den informasjon jeg har til rådighet.

 

Jeg synes det er skremmende at du Simen1 som administrator prøver å omgjøre dette til enda en: Microsoft gjør for dårlig jobb etc etc tråd.

 

At uforutsette bugs og krasj kan skje etter oppdateringer er noe man kan oppleve med alle typer programvare. Spesielt i kombinasjon med 3. parts programmer som ikke er oppdatert til å ta hensyn til endringer i underliggende system. Hvilke rettigheter kunder har ved bugs i programvare er en interessant diskusjon men hører (som du som administrator bør vite) hjemme i en annen kategori enn som en artikkeldiskusjon.

 

Dersom man tar utgangspunkt i artikkelkilden og antar at moderatorer på Microsofts forum er ansatte (jeg vet ikke) så er en løsning allerede publisert. Det vil da si at support er tilgjengelig. At ansatte hos Microsoft Norge kanskje er mer opptatt av å fortelle deg hvordan du høyreklikker hvis du kontakter dem, eller hvordan man kan "ha det gøy på msn" skyldes nok at den generelle databruker har andre og mer grunnleggende problemer enn blåskjermer :p

 

 

Hello Everyone,

 

I wanted to thank everyone for the great information and discusion in this thread!

 

We have found that there is only one patch that requires un-installation to resolve the blue screen issue. KB977165 is the patch in question, the other patches do not seem to cause the blue screen behaviour and do not need to be uninstalled.

 

With that in mind, here's the updated solution steps:

 

1. Boot from your Windows XP CD or DVD and start the recovery console (see this Microsoft article for help with this step)

 

Once you are in the Repair Screen..

 

2. Type this command: CHDIR $NtUninstallKB977165$\spuninst

 

3. Type this command: BATCH spuninst.txt

 

4. When complete, type this command: exit

 

 

IMPORTANT: If you are able to uninstall the patch and get back into Windows, in order to stay protected you can use the following automated solution which secures your PC against the vulnerabilities that are resolved with KB977165 until you can successfully get the update installed without the blue screens.

 

Please see the link below for the article describing the vulnerability that is fixed with KB977165 and how you can get protected without installing the actual KB update:

 

http://support.microsoft.com/kb/979682

 

 

I also wanted to thank maxyimus for the great thread, and LThibx for their participation as well!

 

Thanks,

 

Kevin

 

Lenke til kommentar
Jeg som andre i denne tråden bare informerer om at jeg selv har oppdatert uten at denne feilen har inntruffet.

Det er totalt uinteressant å lese. Tenk om alle som leste artikkelen og har oppdatert XP skulle komme med "det funket her" "det funket ikke her". Det ville spammet ned tråden med totalt uinteressant info.

 

Jeg synes det er skremmende at du Simen1 som administrator prøver å omgjøre dette til enda en: Microsoft gjør for dårlig jobb etc etc tråd.

Synes du Microsoft har gjort en god jobb her?

Er du overrasket over at noen kan sette spørsmålstegn ved forhåndskontrollen av oppdateringen?

 

Hvilke rettigheter kunder har ved bugs i programvare er en interessant diskusjon men hører (som du som administrator bør vite) hjemme i en annen kategori enn som en artikkeldiskusjon.

Det er jo en et meget relevant spørsmål for de som rammes av dette problemet. Det er bare tull å opprette en ny tråd for det samme temaet. Noen vil prøve å løse det selv. Andre vil ikke, eller kan ikke løse det selv.

 

Dersom man tar utgangspunkt i artikkelkilden og antar at moderatorer på Microsofts forum er ansatte (jeg vet ikke) så er en løsning allerede publisert. Det vil da si at support er tilgjengelig.

Hvorfor skal ei husmor fra Kleiva måtte løse dette selv hvis både er beskyttet av forbrukerkjøpsloven og har krav på kundeservice? Mener du hun skal gå til naboen, låne PCen, google med relevante søkeord og finne ut av det? For mange vil dette være uoverkommelig og da er det godt å vite at man skal slippe å måtte reparere produktet selv, men kan gå til forhandleren og få problemet utbedret der. Så fremt man har retail-versjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...