Gå til innhold

Rasende billige Android-telefoner på vei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Latterlig svak prosessor. Uinteressant.

Kan du sende link til ytelsetesten du har lest?

Mulig jeg blander, jeg trodde dette var tilsvarende qualcomprosessorene som finnes i dagens "svake" Android-telefoner som bla. HTC Dream og Magic. I tilfelle er det ikke veldig interessant. Men det kan jo hende de har gjort noe spennende med ARM 926 som gjør at den yter vesentlig bedre der, enn i andre SoCs den sitter i.
Lenke til kommentar
Mulig jeg blander, jeg trodde dette var tilsvarende qualcomprosessorene som finnes i dagens "svake" Android-telefoner som bla. HTC Dream og Magic.

I utgangspunktet er det en prosessor basert på den eldre ARM9 arkitekturen, forgjengeren til ARM11 (Dream, Magic, Hero) og Cortex (Nexus, Droid, Xperia X10) prosessorene. Tviler på at den kan måle seg med de nyere arkitekturene, men det er jo godt mulig at SE har gjort spesialtilpassinger til Android her. Mange slike brikker kommer for eksempel med mulighet for hardware-akselerert Java, og hvis de kunne tilpasse dette Androids lignende Dalvik programmer ville det kanskje kunne til dels veie opp for at selve prosessoren er svakere.

Lenke til kommentar

Prøv en stock HTC Dream i en uke (528Mhz) og si det der en gang til. Not gonna happen. :p Den er treeeig. Og hvis dette er en enda eldre arkitektur.... Dream har forresten også hardwareakselerasjon av media (som de aller fleste andre liknende enheter med SoCs produsert de siste årene).

Lenke til kommentar
Prøv en stock HTC Dream i en uke (528Mhz) og si det der en gang til. Not gonna happen. :p Den er treeeig. Og hvis dette er en enda eldre arkitektur.... Dream har forresten også hardwareakselerasjon av media (som de aller fleste andre liknende enheter med SoCs produsert de siste årene).

 

Som du selv sier, stock er som regel treg! Er man litt teknisk vil man få en raskere telefon. Prater om android (og windows mobile).

 

Det er ikke prosessoren som er treg, det er operativsystemet i telefonen.

Lenke til kommentar

Nja, nå tenke jeg mer på stock fordi alternativene gjerne overklokker. Når det er sagt, så er cyanogen også ulidelig tregt. (siden han sluttet å ha en egen stable-branch som faktisk VAR stable har det vært håpløst). WG er litt bedre, og OpenEclair er faktisk virkelig bra - men der mangler hw-akselerasjon pga drivermangel.

Lenke til kommentar
Du har ikke en link til en god (og forståelig) oversikt over de ulike Arm-brikkene og SoCene som bruker dem? Fant mye rart når jeg googlet?

ARM har drevet å designet prosessorer siden slutten av 80-tallet. Originalt til sine egne Acorn desktop maskiner (som aldri ble spesielt kjent utover England), og siden siste del av 90-tallet med større suksess til smartphones, PDAer, bærbare spillmaskiner, o.l.. Spesielt med ARM er at de ikke lager brikkene selv, de bare designer prosessorarkitekturen, og så lisensierer denne til Qualcomm, Nvidia, Ericsson, Texas Instruments osv. som setter sammen og markedsfører sine SoCer basert på den.

 

De nyeste versjonene av ARM arkitekturen er ARM9, ARM11 og Cortex. ARM9 (Wikipedia) kom i rundt begynnelsen av 2000-tallet, og ble brukt i bla. Nitendo DS og Nokia N-Gage. ARM11 (Wikipedia) kom et par år senere, og er bla. i originale iPhone, Nokias E- og N- serier, og Zune HD.

 

Cortex er den aller nyeste, som akkurat nå har begynt å komme i produkter til sluttbrukeren. Ytelsesmessig er Cortex A8 prosessoren visstnok raskere enn en Intels Atom på samme klokkefrekvens, i tillegg til at den bruker en del mindre strøm.

Endret av BlackLagoon
Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på en komplett oversikt over hvilke produkter fra qualcomm og andre som var bygget på hvilken ARM-arkitetkur, sammen med ytelse ovs. Er styr å måtte google hver gang det kommer en ny smarttelefon for å finne ut hvor mye MHz-en er verdt.

 

Cortex er absolutt spennede. Dobbelkjerne A9 vil jo være ultimat i en netbook.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Det finnes en mengde nåværende ARM-prosessorer og et enormt antall historiske ARM-baserte prosessorer. Er det ikke enklere å bare kjøre relevante ytelsetester på de og bruke ytelsetestene som mål på ytelse i stedet for MHz? MHz er og har aldri vært et mål på ytelse. Forskjellige implementasjoner av minne, OS osv kan gjøre gjøre at selv like ARM-kjerner på samme klokkefrekvens kan yte ulikt.

Lenke til kommentar

hvorfor ikke gå for symbain?

om man er ute etter åpenhet i oset er symbain veien å gå. android er ikke helt åpent. men det virker som om det er en mere venlig platform å lage apps til. med tanke på utvalget på android kontra symbain.

 

mange syntes at cpu'en er "litt" treg. men jeg mener heller at telefoner bør bli utstyrt med mye ram, så programmene kan ligge i dvale i bakgrunnen og slippe å bruke tid på å åpne når man trenger dem.

 

på min 5800XM har jeg ingen problemer med hastighet, bortsett fra litt minneproblemer med opera mobile. hadde mobilen min hatt 512mb minne istede for 128 trur jeg den hadde vært helt perfekt egentlig! hatt alle programmene liggende i bakgrunnen i dvale til jeg trengte dem.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Det blir litt som å klage på en bedrift for å ikke implementere beta-software. Symbian ble vel AKKURAT sluppet som fullstendig open source. Hvis jeg har forsått det riktig så er kjernen av Android basert på Apache-lisensen, mens noen få drivere er basert på BSD-lisensen, slik at de ikke nødvendigvis må distribuere kilde, nettopp for at produsenter skal tørre å satse på plattformen fordi de kan gjøre en forskjell og distansere seg fra "alle andre".

 

Problemet til Symbian og tildels Windows Mobile er at det henger så utrolig mye kode igjen fra gamle tider. Da de startet å lage det var det ingen som tenkte på orientering av bilde, touchbasert interface, multitasking på et praktisk nivå etc. Akkurat dette har Android, Maemo og andre nyere plattformer gjort noe med, og fremstår derfor som et bedre og mer fremtidsrettet valg.

 

Det er nok nettopp derfor at Symbian måtte gjøre seg helt åpent. Det er på en måte deres siste sjangse til å fornye seg eller forsvinne. Nå har produsentene helt frie tøyler til å "ta det" akkurat slik de vil og kan potensielt gjøre det til et brukenes system igjen. Hvorvidt noen klarer å ta Symbian opp på et nivå til Android, Maemo og iPhone OS stiller jeg meg litt i tvil til.

 

Det som er interessant og mer relevant til artikkelen vi egentlig skal diskutere er om plattformen faktisk er så strømgjerrig som de påstår samtidig som at den er brukbar. Hvis det er tilfellet så er det et stort steg fremover for smarttelefoner. Fordi jeg må ærlig innrømme at jeg ikke nødvendigvis er svært imponert over batterilevetiden på min Nexus One satt opp mot en low-end Symbian S40-telefon.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...