Gå til innhold

Skolelinux 5 er klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Litt kjedelig med KDE 3.5 i 2010. Skjønner argumentet med stabilitet, men ett lift friskt utseene har aldri skadet.

 

Skulle til å si det, skjønner ikke helt hvorfor de ikke heller baserer seg på Ubuntu. Hvis de legger seg en release bak burde det være minst like stabilt som å kjøre masse gammel software.

Lenke til kommentar

Debian er et helt naturlig valg, og 3.5.10 er den best tenkelige desktop'en.

 

sigurd1, stabiliteten til Debian Lenny er på topp. Hvis skolen opplever ustabilitet er det bare å sjekke gjennom drivere og hardware for feil.

 

Hvis ingen i klassen synes det er bra, så er det kanskje på tide at noen viser dem mulighetene. Siden du har funnet veien til forumet, har du en gyllen mulighet til å være denne personen. Dessverre er dette ofte uoverkommelig for datalærere. Start med å lede deg selv og dine medelever hit:

www.kde-look.org

så kan dere alle pynte desktopen akkurat slik dere vil ha den. Alle OSX og Windowsversjoner klones lett, hvis det er ønskelig. En bedre ide er kanskje å ta det du liker best fra de to og sette det sammen. Å gjøre dette forutsetter kun at dere har en egen hjemmekatalog som ikke slettes mellom hver sesjon.

 

Så er det på tide å innse at data ikke handler om 123spill. Titt gjerne i signaturen min for å finne noe fornuftig å bruke datamaskinen til.

Lenke til kommentar

*går i klassen til sigurd*

 

Mjaei, Sigurd. Er så stabilt man kan forvente og mer til vil jeg si. Det at nettverket på skolen bottlenecker hele tiden har lite med ustabilitet på OSet. Og nå regnes det ikke som ustabilt når man krasjer openoffice ved å fylle opp et regneark med tall.. ;)

 

Og det at KDE ikke er noe pent er jo en smakssak. (Jeg syntes det er stygt) Nå er jo PCene der for at vi skal kunne lære, og ikke for at vi skal sitte å glane på den pene desktopen. På en videregående skole med pensum som har noe med det å gjøre er det dog mer attraktivt å fikle med OS osv. (Vi går i samme klasse på 9. og 10. trinn.)

Endret av Benny
Lenke til kommentar

Egentlig skjønner jeg ikke helt poenget med at folk skal bruke linux på skolen... 1% av elevene kommer til å røre linux etter de er ferdig på skolen, mens 95% kommer til å jobbe med Windows mer eller mindre daglig senere...

 

Men jeg går utifra at det ikke er så viktig ettersom det er forholdsvis lite eller ihvertfall ustrukturert dataundervisning i skolen fra før.

 

Hvordan er egentlig skolelinux tilpasset skoler mer enn andre linux-distroer?

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden får Skolelinux gang på gang så mye ufortjent oppmerksomhet? Er det fordi at det er startet av nordmenn? Hvor mange ganger må jeg nevne reelle alternativ som Edubuntu?

 

Skolelinux består av gammel programvare, greit nok at Debian er veldig stabilt, men Skolelinux ligger flere år bak resten av verden. Sammenlignet med f.eks. Edubuntu tilbyr Skolelinux dårligere oversettelse og dokumentasjon, skrøpelig driverutvalg (spesielt (trådløse)nettverkskort, webkamera og andre eksterne enheter), dårligere utvalg av kodeker (og kanskje flash?). Det er bare de største ulempene, i tillegg bærer Skolelinux preg av perioder med lite aktivitet og for få utviklere. Resultatet av alt dette er at Skolelinux er et operativsystem som i dag vil føles amputert. Jeg vil gå så langt som å fraråde utbredt bruk av Skolelinux, og at det kun bør brukes i spesielle maskiner der systemansvalig har peiling og en god grunn for akkurat det valget. I 99,995% av tilfellene er det gode grunner til å velge bedre alternativer. Men jeg blir nesten fortvilet hver gang jeg hører i media (f.eks. TV) om problematikken med programvare i skolen og Skolelinux blir utpekt som alternativet til Windows. Skolelinux har gitt mange et dårlig inntrykk av hva GNU/Linux-løsninger har å tilby.

 

GeirGrusom:

Grunner til å bruke riktige GNU/Linux-løsninger i skolen:

* Vesentlig lavere kostnad i innkjøp og drift (skoler kan spare hundretusenvis her)

* Sikkert og stabilt arbeidsmiljø. (virus og skadelig programvare blir ikke et reelt problem.

* Lite vedlikehold for systemansvarlig. (I motsetning til Windows kan hele systemet beskyttes mot endringer.)

* Elevene blir ikke låst til å bruke proprietære plattformer som ellers ville "tvinget" de til en eller flere programvareleverandører. Skolen bør ikke være en institusjon med indokrinering i en lukket plattform. Det burde være et krav at den offentlige skolen var basert på en åpen plattform.

 

Jeg kunne fortsatt til over helgen med å tilføye flere punkter.

 

At 1% kommer til å røre GNU/Linux etter de er ferdig på skolen er ren løgn. Allerede i dag er det en stor andel brukere av Mac, og brukermassen av GNU/Linux er snart like stor (om den ikke allerede er det). Bare de minibærbare der 1/3 har blitt solgt med GNU/Linux utgjør over 1% av PCene i verden, i tillegg kommer alle de som har installert GNU/Linux selv. Det finnes mange store distribusjoner som Ubuntu, Fedora, Suse osv. Ubuntu hadde alene over åtte millioner brukere for fire år siden, og de ha vokst veldig raskt siden. I tillegg har Fedora og mange andre distribusjoner flere millioner brukere. Jeg har sett nedre estimat på at brukere av GNU/Linux i Kina alene kan utgjøre over 2% av brukerne i verden. Og i Norge selger Acer alene flere PCer med GNU/Linux enn Apple selger sine Mac. Og trenden viser klart at bruk av GNU/Linux stiger sakte men sikkert hvert år

Lenke til kommentar

Grunnen til at skolelinux ikke går over til *buntu er at det er et debian-prosjekt, og de får penger fra debian edu. Med utganspunkt i hva debian tilbyr så synes jeg det er upåklagelig logikk å gjøre det sånn.

 

Egentlig skjønner jeg ikke helt poenget med at folk skal bruke linux på skolen... 1% av elevene kommer til å røre linux etter de er ferdig på skolen, mens 95% kommer til å jobbe med Windows mer eller mindre daglig senere...

 

Men jeg går utifra at det ikke er så viktig ettersom det er forholdsvis lite eller ihvertfall ustrukturert dataundervisning i skolen fra før.

 

Hvordan er egentlig skolelinux tilpasset skoler mer enn andre linux-distroer?

 

Langt over 1% har allerede Linux på mobiltelefonene vil jeg tro. Les forøvrig den fantastiske kommentaren ovenfor dette.

 

Skolelinux er myntet på systemadministratore som i kraft av å være omskolerte lærere ikke kan så mye om data. Dvs utrullingen og administrasjonen er gjort så enkel som det har latt seg gjøre.

 

EDIT: @ effikan

 

USB video class support for Linux is provided by the Linux UVC driver.

Since Linux 2.6.26 the driver is included in kernel source distribution.

 

Skolelinux bruker forøvrig 2.6.26.

 

LinEx har slått seg sammen med Skolelinux, så da kommer det vel noen utviklere derfra.

 

Det er jo ikke noe i veien for å kjøre nyere, testing eller annet. At utganspunktet er bånnstabilt og uttestet er jo slik det nødvendigvis må være.

 

Kodekstøtten er jo skadelidende siden flash er ufritt, derav gnash i steden for adobe sin.

 

Jeg trodde skolelinux fokuserte på nettopp oversettelser..? Oversettelsene til norsk i *buntu er ihvertfall ikke overveldende bra.

 

Trådløsstøtte er jeg enig i, men dette er jo ting det går ann å gjøre noe med. Debian lenny er ikke årevis etter andre, så hvis man vil står det ingenting i veien for å kjøre både 2.6.33rc7 og KDE 4.4.

 

EDIT2: Vent litt, er hele nonfree tatt bort? Da går det jo ann å kjøpe maskinvare med intel-trådløskort når man er på handlefronten. Hummm.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
GeirGrusom:

Grunner til å bruke riktige GNU/Linux-løsninger i skolen:

* Vesentlig lavere kostnad i innkjøp og drift (skoler kan spare hundretusenvis her)

Dårlig argument for en opplæringsinstutisjon.

* Sikkert og stabilt arbeidsmiljø. (virus og skadelig programvare blir ikke et reelt problem.
Her har jeg derimot ikke noe å si imot.
* Lite vedlikehold for systemansvarlig. (I motsetning til Windows kan hele systemet beskyttes mot endringer.)

??? Jeg aner ikke hvor du har dette fra.

 

* Elevene blir ikke låst til å bruke proprietære plattformer som ellers ville "tvinget" de til en eller flere programvareleverandører. Skolen bør ikke være en institusjon med indokrinering i en lukket plattform. Det burde være et krav at den offentlige skolen var basert på en åpen plattform.

Men på en annen side så er heller ikke elevene låst til åpne plattformer på Windows. Det finnes tonnevis med proprietær løsninger som elevene kommer til å dette borti senere som baserer seg på Windows.

 

At 1% kommer til å røre GNU/Linux etter de er ferdig på skolen er ren løgn. Allerede i dag er det en stor andel brukere av Mac, og brukermassen av GNU/Linux er snart like stor (om den ikke allerede er det). Bare de minibærbare der 1/3 har blitt solgt med GNU/Linux utgjør over 1% av PCene i verden, i tillegg kommer alle de som har installert GNU/Linux selv. Det finnes mange store distribusjoner som Ubuntu, Fedora, Suse osv. Ubuntu hadde alene over åtte millioner brukere for fire år siden, og de ha vokst veldig raskt siden. I tillegg har Fedora og mange andre distribusjoner flere millioner brukere. Jeg har sett nedre estimat på at brukere av GNU/Linux i Kina alene kan utgjøre over 2% av brukerne i verden. Og i Norge selger Acer alene flere PCer med GNU/Linux enn Apple selger sine Mac. Og trenden viser klart at bruk av GNU/Linux stiger sakte men sikkert hvert år

Anekdotiske statistikker er verdiløse.

http://marketshare.hitslink.com/operating-...re.aspx?qprid=8

http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_o...erating_systems

Desktop:

Windows 93%, Linux 1.04%

Server:

Windows 43%, Linux 14.8%

Webservere:

Windows 41%, Linux 38%

Netbooks:

Windows 90%, Linux 10%

Microsoft responded by extending the life of XP. Figures from NPD Group showed Windows with over a 90% share of netbooks sold in the US between November 2008 and January 2009.

 

In November 2009, an analyst at ABI said that of the 35 million netbooks to ship globally in 2009, 68% will have Windows and 32% Linux.

Mobiltelefoner:

Windows 9%

Linux 6.3%

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Så når det ikke på noe vis går ann å frembringe statistikk for at det er mindre enn 1% (allerede før man har fått kunnskapen med på kjøpet) bør man kunne anta at det vil bli mer enn 1% som kommer til å ha noe med linux å gjøre når de er ferdige på skolen.

 

Men på en annen side så er heller ikke elevene låst til åpne plattformer på Windows.

 

Ja, akkurat det samme, rent bortsett fra at det er diamentralt motsatt...

Lenke til kommentar
(I motsetning til Windows kan hele systemet beskyttes mot endringer.)

Den påstanden er piss, fordi du kan fint hindre brukeren tilgang til noe annet enn sin egen arbeidsmappe(eller alt om du vil) i Windows. Du kan også hindre brukeren i å starte programmer som ikke forhåndsdefinert. Dette har vært mulig på ALLE Windows NT versjoner.

Det er dog riktig at virus er et uendelig mye større problem på Windows, men det gjør ikke utsagnet mer riktig av den grunn.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt meg litt om, og jeg må nesten bare si at Linux er et bra valg for skolen.

 

Selv om det jeg skrev fortsatt er riktig, så har jeg kommet frem til at en ikke lærer noe fra Windows på skolen som en ikke lærer i Linux. Det er poengløst å kjøre Windows bare for å kjøre Windows.

 

Windows er kanskje mer vanlig etter de er ferdig på skolen, men en går ikke dypt nok til at de fleste vil merke forskjellen på skolen (frem til høyskole selvsagt, men der brukes som oftest begge deler, ihvertfall på min)

 

Så min feil. Jeg tenkte ikke godt nok etter.

Lenke til kommentar

@GeirGrusom:

 

Respekt. Å innrømme at svaret ikke var så opplagt inngir respekt på høyeste plan.

 

 

@Generelt:

Faktisk mener mange at å bruke Linux i skolen har en del opplagte fordeler, blant annet at kombinert med at man ofte bruker Windows/Mac andre steder (hjemme etc) gjør at man faktisk får bedre generell datakunnskap og mindre spesifikk kunnskap. I og med at dataverdenen uansett endrer seg, og vil gjøre det ennå mer framover, så er faktisk OS spesifikk kunnskap av mer marginal verdi.

 

For de som lurer på hvorfor SkoleLinux blir brukt mye i stedet for f.eks Edubuntu. Kort fortalt, norsk tilpasning og ikke minst administrasjon. Nå begynner også SkoleLinux også å få gjennomslag i en del andre land, her også primært fordi administrasjonsløsningene er svært egnet for "bruksområde".

 

At løsningen, dog har den svakere punkter, er så ekstremt tilpasset sitt bruksområde, og at den er så effektiv å administrere har også gitt den konsekvensen for de som har innført SkoleLinux at de bruker totalt sett mindre ressurser på IT. Ressurser som er frigitt til flere maskiner eller til andre formål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...