Gå til innhold

Test: Samsung B7610 Omnia Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

MX1000: Takk for hint. Fikset :)

 

RMNZR: Vi tester stort sett telefonene med den programvaren de kommer med, med mindre det er voldsomme tydelige feil i programvaren som kan fikses med en programvareoppdatering. Med tydelige feil tenker jeg på kræsj og ting som rett og slett ikke virker.

 

Det er heller ikke alle telefonene vi får til test som kan oppdateres av oss - mange krever spesialutstyr. Det er stort sett de "smarte" telefonene som lar seg oppdatere. Det kommer gjerne flerfoldige oppdateringer til dem og vi har ikke sjans til å teste alle for å se på hvilken måte det påvirker telefonen. Dette reflekteres i at vi normalt ikke lar små programvarefeil i tidlige utgaver av telefonen påvirke testen, dersom det er annonsert at dette skal fikses ved slippdato, eller innen kort tid etter slippdato.

 

For denne telefonen konkret sin del dreier det seg om en e-posttelefon med mangelfullt tastatur. Det er faktisk mer behagelig å bruke skjermtastaturet, selv om det er lite. Ettersom man da får sett på skjermen. Fulltastaturet er så glatt og konturløst at man er nødt til å se på det for å ikke taste feil. Den mangler hurtig opplasting, som for svært mange av dagens e-postbrukere vil være alfa og omega.

 

Det kan tenkes at den nye oppdateringen gjør den like rask som Omnia II, men selv da kan den knapt kalles rask. Den er noe raskere. Skal jeg tippe vil jeg tro at totalinntrykket kan heves med et øye på terningen, men all den stund den feiler på hovedformålet sitt vil neppe denne få anbefaltstempel av oss.

 

Jeg kan dog se om jeg rekker å få kjørt oppdateringen i løpet av uken og få gitt en kjapp indikasjon i forumet på om det gikk fortere eller ei, og hvor mye - eventuelt med nye tall for de syntetiske testene. En full test av telefonen er såpass tidkrevende at det ser jeg ikke for meg at vi rekker.

Lenke til kommentar
Hvis du får til det, så syns jeg du skal lage en "oppdatering" i artikkelen. In all fairness, altså :)

 

Vi får se hva vi rekker :)

 

Mobile World Congress starter så smått på søndag, og vi har en del som skal gjøres for å være i rute frem mot neste uke.

 

"In all fairness" er forsåvidt et uttrykk jeg godt kan være litt enig i for denne. All den stund vi hadde ganske høye forventninger til denne var det ikke helt forutsett å ende opp med så få prikker på terningen. Samtidig er det jo som nevnt slik at det er vanskelig å teste alle inkarnasjoner av firmware til en telefon. De som kan oppdateres får ofte ny programvare, og som regel er telefonene sendt i retur før slik programvare dukker opp. Modus operandi har derfor blitt å teste medfølgende programvare, og å opplyse om hvilken programvare den er testet med. På den måten har man likevel noen holdepunkter i fall det har kommet nyere programvare i kjøpsøyeblikket.

 

Vi ser hva vi rekker, og eventuelt hvilken form det tar :) Tør ikke å love noe så tett opp til den kommende jobbmarathonen, dog.

Lenke til kommentar
Artig hvor forskjellig syn noen av disse mobilsidene har på telefoner :fun:

 

Mobilen.no

 

Jepp. Vi er uenige med flere om denne, og enige med noen. Jeg regner nok med at det gjerne er spesielt på denne type telefoner at meningene er delte. Det kommer nok litt an på hvor godt man regner med at en telefon vil treffe sin målgruppe. Bare det at man i praksis ikke kan sende store vedlegg med denne telefonen vil være en ganske stor nedtur for tunge e-postbrukere. Og hva har man ellers fulltastatur for? Et fulltastatur med noen av de største tastene i sin klasse - men så glattpolert at det er kjempevanskelig å bruke det mer effektivt enn skjermtastaturet.

 

Denne falt rett og slett gjennom på noen enkle ting som nesten måtte vært på plass før vi kunne anbefalt den.

 

(edit)

RMNZR: Beskjeden vi får fra Samsung PC Suite er at telefonen ikke støtter firmwareoppgradering. Den må sannsynligvis ha det i form av en egen fil, og foreløpig ligger det bare den type oppgraderinger ute for Omnia HD og Omnia II av Omnia-modellene på Samsungs hjemmesider. Dermed ser det ikke ut til at vi får oppdatert denne før den går i retur :(

Endret av fjarle
Lenke til kommentar
Artig hvor forskjellig syn noen av disse mobilsidene har på telefoner :fun:

 

Mobilen.no

 

Jepp. Vi er uenige med flere om denne, og enige med noen. Jeg regner nok med at det gjerne er spesielt på denne type telefoner at meningene er delte. Det kommer nok litt an på hvor godt man regner med at en telefon vil treffe sin målgruppe. Bare det at man i praksis ikke kan sende store vedlegg med denne telefonen vil være en ganske stor nedtur for tunge e-postbrukere. Og hva har man ellers fulltastatur for? Et fulltastatur med noen av de største tastene i sin klasse - men så glattpolert at det er kjempevanskelig å bruke det mer effektivt enn skjermtastaturet.

 

Denne falt rett og slett gjennom på noen enkle ting som nesten måtte vært på plass før vi kunne anbefalt den.

 

(edit)

RMNZR: Beskjeden vi får fra Samsung PC Suite er at telefonen ikke støtter firmwareoppgradering. Den må sannsynligvis ha det i form av en egen fil, og foreløpig ligger det bare den type oppgraderinger ute for Omnia HD og Omnia II av Omnia-modellene på Samsungs hjemmesider. Dermed ser det ikke ut til at vi får oppdatert denne før den går i retur :(

 

da skal jeg personlig ta turen innom amobil.no i Oslo så skal dere få låne den når update kommer. må si jeg er veldig imponert over min. eneste store minuset er, at når det kjøres i wifi og telefonen går i lockmode kan den faktisk talt fryse seg helt og trenger en reboot. den er heller ikke verdens raskeste, men etter å ha lagt inn en trailversjon av Spb Mobile Shell gikk den ganske mye raskere!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...