Gå til innhold

HDMI 3D på vei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det burde jo strengt tatt ikke være noe problem å implmentere 3D over dagens HDMI. blir interessant å se hvordan de gjør det i praksis, blir nok vanskelig å få overgangen om alle må kjøpe alt utstyr nytt.

 

Poenget er jo å sørge for at alle må kjøpe alt nytt. Det er sånn en opprettholder forbruket og dermed økonomien. I følge noen teorier.

Lenke til kommentar
Det burde jo strengt tatt ikke være noe problem å implmentere 3D over dagens HDMI. blir interessant å se hvordan de gjør det i praksis, blir nok vanskelig å få overgangen om alle må kjøpe alt utstyr nytt.

 

Poenget er jo å sørge for at alle må kjøpe alt nytt. Det er sånn en opprettholder forbruket og dermed økonomien. I følge noen teorier.

 

Joa, men da må man gi folk illusjonen av at man får nok igjen for pengene, ny tv, ny receiver og 3d-briller er en heftig investering, jeg tror ikke 3D har nok appell til å få folk til å gjøre det "av seg selv". Først må det bli mer vanlig, og for at det skal bli det må man sikte seg inn mot "gamle kunder".

 

AtW

Lenke til kommentar

Det var klart for en stund siden at alle BD spillere som har BD Live ville kunne kjøre 3D ved hjelp av en firmware. Dette vil da kjøre i 1080i60 og ikke 1080p, da HDMI 1.3 ikke støtter riktig HZ.

 

MEN dette ser ikke ut til å bli noe av, da produsentene heller vil selge ny BD spiller.

Sony hevder at de kan oppgradere HDMI utgangen på PS3 til HDMI 1.4, og det på alle versjoner. Ser ikke hvordan de kan få til dette da den originale PS3 hadde en gammel HDMI 1.3 chip som ikke engang støtter bitstream av HD lyd. Tipper PS3 får 3D i 1080i60, og ikke 1080p48 som nye 3D BD spillere får.

 

De kunne også enkelt ha løst det slik at folk kun trenger ny BD-spiller og ikke TV. Hadde BD spilleren kunne laget 1080p48 om til 1080p60, for så å la BD-spilleren ta seg av brille styringen. Dette ville krevd en USB utgang, slik at man kunne puttet senderen hvor det passet. Da ville alle TVer som støtter 1080p60 (Noe alle HD ready og Full HD TVer gjør).

Det eneste ville nok vært at folk måtte ha slått av sin 100 HZ, hvis dette mest sannsynlig ville ødelegge.

 

Men det skal tjenes penger, og da gis ingenting gratis.

 

Vil si at Samsung nok er den produsenten å satse på. De gir ut 3D TVer i hele 4 av sine serier, samt på en haug med BD spillere. Dermed blir det ganske billig å skaffe seg det. Hvis man ser på Sony så blir det kun noen av deres dyrere TVer som får 3D, samt kun den dyreste BD spilleren. Samsung har skjønt det at de vil tjene mere penger på å selge mye, selv om det er billig, mens Sony vil selge dyrt først, så billig senere.

 

Personlig så blir det nok en Panasonic plasma på meg når ferie penger tikker inn sommeren 2011, altså deres andre 3D generasjon. De har jo også kjøpt alle patentene til Pioneers Kuro skjermen, så dette burte bli bra.

 

På BD spiller delen så blir det Oppo sin 3D BD spiller som kommer rundt nyttår. Da har de også forhåpentligvis 2 HDMI utganger, slik at man slipper å kjøpe ny forsterker. Men har de ikke det så blir det å kjøpe en HDMI splitter i stedet. Min forforsterker er altfor bra til å bli byttet ut allerede nå.

Lenke til kommentar

Arsenal - Manchester United som ble spilt 03.02.2010 gikk i 3D på Sky i England. Det var visstnok det første sportsarrangementet i verden som ble vist i 3D.

 

Var en 10-20 pub'er i England som hadde fått satt inn utstyr for å vise kampen.

 

VM i Sør-Afrika skal også vises i 3D. Blir sikkert vist en del kamper på 3D kinoer rundt omkring i verden.

 

Så produksjonene har i alle fall begynt å komme, selv om det nok er noen år før 3D er tilgjengelig hos vanlige folk.

Lenke til kommentar

Da blir det å vente litt ja (for meg).

 

Synes de 10k jeg betalte for TV'en (2 år langs med stueveggen min) min som har for mye etterslep til både å se fotball og hurtige OL-grener var en stor nok investering.

 

Venter litt (som ett minimum) til LED-bakbelysning setter seg noe bedre i markedet. Kanskje også for å lukte litt på hva som måtte komme parallellt eller en liten stund etter LED-bakbelyste TV'er. Kanskje dette er OLED, SED eller hva det måtte bli..

 

Hele 3D-opplegget synes jeg virker litt hype't inntil jeg selv får se produkter og kan ta stilling til dette nye. 3D TV-apparater er vel bare i startgropen. Hva venter oss om 5 år eller litt til på den fronten?

 

Begynner å bli ganske enig med de som synes at HDMI har laget for mange uferdige standarder før noe ordentlig gjennomtenkt skal komme.

Lenke til kommentar

det er jo ikke så mange kanaler som sender i HD enda og nå kommer 3D.

 

er det ikke meningen at vi skal ta i bruk og bli kjent med teknikken før det kommer noe nytt ?

 

er det meningen at produsenten skal selge produkter eller skal de tjene penger ?

 

hvis de skal tjen penger så må de også prises slik at folk kjøper dem.

det går ikke an å melke ( = robbe) entusiastene hele tiden

Lenke til kommentar

Det er ikke hovedsakelig Gislefoss og Hotell Cesar man skal se i 3D, men filmer levert på bluray-formatet. Så om NRK, TV3 og TV2 ikke sender i HD ennå er et mindre problem.

 

Ikke direkte entusiastisk med tanke på de brillene man må ha på seg når man skal ha 3D-effekten, så tror det holder med nøye utvalgte filmer for min del. Men må innrømme at jeg gleder meg litt til å se Avatar og den kommende Alice in Wonderland i 3D hjemme i stua.

 

Og når det gjelder å ta i bruk ny teknikk før det kommer noe nytt: Last ned tv-serier i HD, og kjøp bluray-filmer på play.com. Har man litt tålmodighet, så kan man tilogmed laste ned fotballkamper i HD. Man må bare vente til kampen er over først.. Eller abonnere på en HD-kanal.

Lenke til kommentar
"G": hvis du synes 3d-opplegget virker som en hype, hvorfor er du så keen på noe som er så superopphypet som LED tv? Det er jo bare skifte av bakgrunnsbelysningen.. Det som blir tingen om noen år er OLED og laser-tv mest sannsynlig

 

LED-baklys kan jo fint ha fordeler bildekvalitetsmessig det? Personlig tror jeg flere har nytte av det enn 3D.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå har jeg såvidt fått med meg at i enkelte produkter så benyttes kant-LED. Og i andre produkter andre metoder. De beste metodene gir vel jevnest mulig lysfordeling, pluss at en kan slå av og på diodene "noe mer individuellt". Dette med at svart blør lys reduseres vel en smule ihvertfall med LED-bakbelysning slik jeg har fått med meg.

 

For meg er det ett stort framskritt.

 

@sindrejl:

Hva du måtte synes om LED-basert bakbelysning bryr jeg meg ikke så mye om. Men, om du heller forklarte hvorfor LED-basert bakbelysning er en hype, så skal jeg lytte.

Lenke til kommentar

på cebit i fjor var 3D litt stort, og der var det et par "vanlige*" flatskjerma der 3D-briller var unødvendig for å få effekten, men då blei effekten avstandsbestemt. Altså måtte vi stå ca 4 meter i fra, ellers blei det berre noken rare "dobbeltbilder".

 

Dette kan vel bli videreutvikla slik at tv'ane kjem me ei innstilling på skjermen der en f.eks. stille inn kas avstand 3d-effekten skal oppstå på, slik at ein sleppe 3d-briller. Men det vil jo forutsette at alle som ser er på nokelunde samme avstand... :hmm:

 

I alle fall, avatar i 3D samt div. cebit-ting, som et 3d-tegneprogram nvidia hadde, var tøft for min del, så eg vil gjerne ha dette i stua/på pc-skjermen så fort som mulig :D (nvidia har vel noke simpelt 3d på gang til pc, men på cebit ga det berre litt meir djubde i bildet, ikkje noke reel 3d)

 

*Veit ikkje om det var plasma eller LCD-skjerma

Endret av olz
Lenke til kommentar
"G": hvis du synes 3d-opplegget virker som en hype, hvorfor er du så keen på noe som er så superopphypet som LED tv? Det er jo bare skifte av bakgrunnsbelysningen.. Det som blir tingen om noen år er OLED og laser-tv mest sannsynlig

 

LED LCD er hypet opp, i hvertfall kant-LED versjonene. De med bakmontert LED gir jo bedre bilde enn kant-LED også.

 

Det som kan være den store fordelen med LED er lysfargen og intensiteten. Byttet ut en vanlig pære med LED og fargeforkjellen var enorm. Nå er nok forskjellen mellom LED og normalt lystoffrør i LCDene mindre. Men man kan hente mye der fordi LED gir ett mer korrekt hvitt lys enn det lysrørene får til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...