Gå til innhold

Se alle GSM-antennene til Netcom og Telenor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Kartet er ikke nøyaktig nok. Flere steder er det basestasjoner som på kartet ser ut som om de er noen hundre meter fra hverandre, men som jeg vet med sikkerhet er satt opp på samme bygning/mast. Dette gjelder f.eks Svelleveien (Leca) i Lillestrøm. Et annet eksempel er basestasjonen ved MacDonalds på Skårer. Begge steder er antennene montert på felles mast, men på kartet er de tegnet noen hundre meter fra hverandre. Telenor oppgir adresse Solheimveien 110 mens NetCom oppgir Strømsveien 110. Feilen ligger trolig i kartdata fra NetCom. Jeg har hatt tilgang til flere av NetComs interne kart, og de har flere grove feil (ja, faktisk internt i firmaet). Disse feilene har også blitt bragt videre til NRKs kart. Hvis noen lurer på hvorfor NetCom noen steder sliter med dekning, så kan det rett og slett skyldes at feltingeniørene ikke finner sine egne anlegg.

 

Men det var artig å se stasjonene på kart, etter 15 års leting og drømmer om basestasjoner.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Forklarer godt hvorfor dekningen er så dårlig da Telenor har en antenne på Sartor og en antenne over andre siden av fjorden..

 

Det er vist ingen mobilmaster i mitt nabolag. Det forklarer både dårlig dekning og dårlig batteritid.

 

Kan noen forklare meg hva batterilevetid har med dekning å gjøre da jeg ikke har merket noe med min 8 år gamle nokia? :p Batterilevetiden er på 2-3 dager..

Endret av Wolfie276
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Batteritiden avhenger av hvor mye strøm du bruker... eh, ikke sant.

 

Under en samtale bruker du mer strøm, jo lengre unna basen du er. Når du ikke har samtale, avhenger batteritiden av hvor mye signalisering som skjer. Hvis telefonen er i bevegelse vil den si fra til sentralen hver gang den beveger seg fra et oppkallsområde til et annet. Ligger den stille skjer denne oppdateringen hver fjerde time. Av samme grunn er det ikke farlig å sove med telefonen i soverommet. Den sender bare noen få sekunder i løpet av natta.

Lenke til kommentar

Er egentlig relativt unyttig kart siden man ikke vet sendestyrken til de forskjellige basestasjonene, ej heller hvilken retning de sender. Dette er noe som NRK burde ha informert om, men ikke har gjort.

 

Er heller ikke nevnt i NRK sin artikkel at de stedene hvor det er mange basestasjoner, så har hver sender lavere effekt. Sånne ting er ikke viktig å informere om.

Lenke til kommentar

oysteina: nei det er bare viktig å skremme vettet ut av hypokondrikerne som tror de kan føle stråling og å lage mer hysteri i vårt lille kongsrike.

 

Morsom historie rundt dette; Da trondheim publiserte i avisa at nå hadde de åpnet for gratis trådløst nett i hele sentrum var det plutselig veldig mange som ringte inn, skrev til avisa osv og søyt over hvor vondt dem hadde fått i hodet og hvor dårlig de plutselig følte seg.

Men det de IKKE visste var at det har jo pågått prøveprosjekt av dette nettet i LANG tid i forkant, og nettet var fullt operativt minst en måned i forveien. Men de syke påstod de kjente smerten samme dag som det stod i avisa, altså da det "åpnet" :p

Lenke til kommentar
Er det her så lurt med tanke på rikets sikkerhet?

Dette har vært begrunnelse tidligere. Er vel samme grunnen til at fasttelefoniplasseringer ikke skal offentliggjøres (var det før i hvert fall).

 

Man skal ikke se bort i fra at dette kan benyttes av folk med uærlige hensikter.

Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke tro på at noen i den nærmeste tiden vil slå ut alle antennene og dermed lamme fullstendig Norge som nasjon, men kan ikke se bort ifra at en og annen kan tenke seg å klippe av ett par ledninger for morro skyld eller av andre årsaker.

Å ta alle skal nok vanskelig la seg gjøre. I byene sitter antennene så tett, at det skal nok mer til for å ta ned dekningen. Litt utenfor byene derimot, skal det nok ikke mye til for å gjøre stor ugang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Å ta alle skal nok vanskelig la seg gjøre. I byene sitter antennene så tett, at det skal nok mer til for å ta ned dekningen. Litt utenfor byene derimot, skal det nok ikke mye til for å gjøre stor ugang.

Da skal du i hvert fall ikke ha høydeskrekk. Men fra spøk til alvor: utenfor byene er antenner og kabler montert oppi master, som du ikke trenger noe kart for å finne, for å si det sånn...

Lenke til kommentar

Det er sant det, men det blir i hvert fall lettere. Du er jo tettbebygde strøk også, her kan antenner være litt lettere skjult på bygninger osv, selv om det ikke er mange av de.

 

Men i utgangspunktet er de fleste antenner lette å finne, hvis du vet hva du skal se etter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Men i utgangspunktet er de fleste antenner lette å finne, hvis du vet hva du skal se etter.

Jeg underskriver på den. Jeg fant anslagsvis av 90 % av Telenors antenner (i Oslo) ved hjelp av falkeblikk og en kikkert.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...